Jump to content
Annons

Ljudkort för att spela in band "live i studio"


MBerger (oregistrerad)

Recommended Posts

MBerger (oregistrerad)

Hej!

Jag har spelat in lite hemma spår för spår med mitt Apogee Duet. För att få en bättre livekänsla i inspelningarna önsker vi att rigga upp för multitrack inspelning i replokalen. Vi önsker att ha möjlighet att redigera i efterhand, alltså är det inte aktuelt att köra in i mixer -> duet -> iMac. Vi behöver med andra ord ett ljudkort med flera inputs. Någon som har tips om ett ljudkort av bra kvalitet som kan hantera följande:

Trumset: 7-8 kanaler

3 gitarrer (miccade ampar)

Bas (DI eller miccad amp, hellst både och)

Sång x 2 (även om detta kommer att läggas mest i efterhand)

Med andra ord önsker vi möjlighet att spela in 12-15 spår samtidigt. Går det evt. att ha ett enklare ljudkort och koppla in en konverter eller liknande?

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MBerger (oregistrerad)

Focusrite-combon verkar ju bra. Är det någon som har erfarenhet med Mackie Onyx 1640? Det är en sextonkanals mixer med inbyggt firewire ljudkort, och jag kan få ett bra pris på en lokalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite-combon verkar ju bra. Är det någon som har erfarenhet med Mackie Onyx 1640? Det är en sextonkanals mixer med inbyggt firewire ljudkort, och jag kan få ett bra pris på en lokalt.

Kolla bara att den faktiskt har firewire-kortet i sig, dom tidigare hade det som option.

Jag har aldrig spelat in med en sådan, men det är ju en helt OK mixer till live-bruk, så den behöver väl inte direkt samla damm i alla fall.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite-combon verkar ju bra. Är det någon som har erfarenhet med Mackie Onyx 1640? Det är en sextonkanals mixer med inbyggt firewire ljudkort, och jag kan få ett bra pris på en lokalt.

Dessa bord låter bra och har bra preamps.

Ett bra köp som du kommer kunna använda och ha glädje av i många sammanhang och år.

Kan användas även som vanlig mixer utan FW/inspelning.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar!

Mackie Onyx 1640 var tyvärr såld. Funkar det att köra en 1620i och använda vårt gamla mixbord som preamp för kanal 9-16? Skickar 1620i'n 16 separata kanaler till firewire? http://www.mackie.co...1620i%20Top.jpg

Utan att ha kontrollerat detta så tror jag att firewire-interfacet klarar 18 kanaler in och ut.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag ett Alesis I|O 26 Firewire-ljudkort (8 preampar, varav två med instrumentingång, s/pdif in/ut och 2 adat-in) och en Behringer ADA8000 (ADDA-omvandlare med 8 preampar) via adat + en Presonus digitube (mono-rörpreamp med ADDA-omvandling som jag brukar använda på leadsång och ibland som linebox) via s/pdif.

Totalt 17 kanaler.

Både Alesis I|O 26 och Behringer ADA8000 är skitbilliga, men funkar kanoners! Inte de de mest "smickrande" preampar som finns direkt, men i mina öron väldigt transientsnabba och transparenta. Vill man ha mer "värme" etc får man addera det på annat sätt.

Mackie Onyx har jag hört mycket gott om (särskilt preamparna), dock har jag hört nånstans att de slutat uppdatera drivisarna till Onyx-serien...? Kan vara ett illasinnat rykte, men värt att kolla upp innan köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

MBerger (oregistrerad)

http://www.allen-heath.com/zed/zedr16

skulle jag helt klart rekommendera. kan ni även använda när ni repar,

ha allt uppmickat, och sen bara trycka rec när det är dags 😉

jävla bra preamps också.

Ja, det är precis så vi tänker. Köra allt uppmickat på rep, med hörlursförstärkare som får 4 olika mixar från aux i mixern. På så sätt får alla sin egen monitorering.

När det är dags att spela in så ska vi ha färdiga templates i Logic så det bara är att välja tempo och recorda.

Jag ser at i-utgåvorna av Mackie mixborden har en knapp där man kan välja om firewire ska vara före eller efter mixen. Vad är att rekommendera här? Kan ju vara fint att få "råsignal" in i Logic och sen använda mixern för monitorering?

Link to comment
Dela på andra sajter

MBerger (oregistrerad)

det beror på. hos tysken går det på 16 mot sveriges dryga 30 papp..

Oavsett är nog det en bit över våran budget. Mackie Onyx 1620i kan vi få för 7500 NOK ( bor i Oslo).

Då har jag två frågor:

1: Har någon erfarenhet med 1620i eller liknande? Hur blir ljudkvaliteten? Det verkar som preamperna får bra betyg, håller converters, ljudkortet etc måttet?

2: n00b-fråga. Vi har en gammal 16- kanals Mackie mixer. Går det att skicka separata signal från kanalerna i denne och in i 1620i'ans kanal 9-16? Kan man få 8 monospår, eller är det max 4 spår som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

2: n00b-fråga. Vi har en gammal 16- kanals Mackie mixer. Går det att skicka separata signal från kanalerna i denne och in i 1620i'ans kanal 9-16? Kan man få 8 monospår, eller är det max 4 spår som gäller?

varför vill du göra det?

har 1620 bara line på ch 9-16?

annars borde det väl gå om du har direct out på den gamla mixern

men då kan du lika gärna använda den å köpa ett ljudkort med 16 inputs

Link to comment
Dela på andra sajter

MBerger (oregistrerad)

varför vill du göra det?

har 1620 bara line på ch 9-16?

annars borde det väl gå om du har direct out på den gamla mixern

men då kan du lika gärna använda den å köpa ett ljudkort med 16 inputs

Det är bara line på ch 9-16, ja. Jag har inte så mycket koll på det, men på det gamla mixbordet är det 8 utgångar där man kan sätta jack-kabel "halvvägs in". Är det det jag i så fall ska göra?

Kör jag det gamla mixbordet och ett ljudkort har jag väl bara 8 kanaler ut oavsett.

Kan jag t.ex. köra ch1 från gamla mixern och in i ch9 på 1620i och en från gamla ch2 och in i ch10 i 1620i, och på det sätt få två kanaler in i mitt DAW, eller hamnar dessa som én stereokanal?

Lite klantigt formulerad, men hoppas ni förstår vad jag menar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör jag det gamla mixbordet och ett ljudkort har jag väl bara 8 kanaler ut oavsett.

beror på

om du har 16 kanaler så kan du ha 16 utgångar

vilken modell är det?

det du beskriver med halva inne låter som insert - som kan användas som nöd-direct out

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag t.ex. köra ch1 från gamla mixern och in i ch9 på 1620i och en från gamla ch2 och in i ch10 i 1620i, och på det sätt få två kanaler in i mitt DAW, eller hamnar dessa som én stereokanal?

det ska du kunna routa som antingen två monokanaler eller en stereokanal

men det gör du i datorn isf i din daw

Link to comment
Dela på andra sajter

MBerger (oregistrerad)

beror på

om du har 16 kanaler så kan du ha 16 utgångar

vilken modell är det?

det du beskriver med halva inne låter som insert - som kan användas som nöd-direct out

Kommer inte helt ihåg. Ska kolla när jag är i replokalen. Är utgångarna i så fall pre-eq och pre-fader? Jag vill ha "rått" signal in i DAW, men kunna mixa monitorljud på mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

MBerger (oregistrerad)

Då har jag kollat upp vad det är för mixer vi har. Det är en Mackie CR 1604. Denna har bland annat 8 stk "channel access". Se sida 13 här: http://www.mackie.com/pdf/archive/cr1604_om.pdf

Frågan är: går det att använda micpreampen i 8 av kanalerna i den gamla mixern och köra signalet in i ch 9-16 i Mackie 1620i? Hur gör jag i så fall, och vilka kablar behövs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag kollat upp vad det är för mixer vi har. Det är en Mackie CR 1604. Denna har bland annat 8 stk "channel access". Se sida 13 här: http://www.mackie.co...e/cr1604_om.pdf

Frågan är: går det att använda micpreampen i 8 av kanalerna i den gamla mixern och köra signalet in i ch 9-16 i Mackie 1620i? Hur gör jag i så fall, och vilka kablar behövs?

det blir ju en halvdan lösning tycker jag även om det går

du tar lämpligen channel access ut och in i line in på nästa mixer - vanlig linekabel skulle jag tro

skaffa hellre en som tar alla sexton kanaler du behöver å sälj 1604:an

Link to comment
Dela på andra sajter

MBerger (oregistrerad)

det blir ju en halvdan lösning tycker jag även om det går

du tar lämpligen channel access ut och in i line in på nästa mixer - vanlig linekabel skulle jag tro

skaffa hellre en som tar alla sexton kanaler du behöver å sälj 1604:an

1604:an är inte min, utan används också av ett annat band, så den kan jag inte sälja.

Varför blir det en dålig lösning att använda preamps i 1604:an och köra det in i 1620i genom channel access?

Link to comment
Dela på andra sajter

1604:an är inte min, utan används också av ett annat band, så den kan jag inte sälja.

Varför blir det en dålig lösning att använda preamps i 1604:an och köra det in i 1620i genom channel access?

inte dålig - halvdan

mest för att det kräver mer meck kanske tillför mer brus å om du ändå ska köpa en mixer kan du ju välja en som klarar sexton kanaler ist för bara åtta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
MBerger (oregistrerad)

inte dålig - halvdan

mest för att det kräver mer meck kanske tillför mer brus å om du ändå ska köpa en mixer kan du ju välja en som klarar sexton kanaler ist för bara åtta

Då har vi köpt och installerat en Mackie 1620i. Trummor ligger i spår 1-8 och låter fett. Jag har möjlighet att använda några micpreampar/ vokaleffekter istället för att koppla via den gamla mixern för kanal 9-16. Det är några DBX 268a och en Behringer-sak. Vad är att föredra?

Redigerat av MBerger
Link to comment
Dela på andra sajter

MBerger (oregistrerad)

dbx:en utan tvekan - jag antar att du menar 286a?

Ja, det är nog det... Är det bättre att köra genom 286a'n än via mackie 1604 och direct out?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är nog det... Är det bättre att köra genom 286a'n än via mackie 1604 och direct out?

är osäker på om direct out går att ställa post fader - alltså om du kan använda nåt mer än bara ren preamp

med en grunka som 286a så har du preamp, gate, compressor å de-esser ( enhancer också om jag inte minns fel) där du kan modulera ljudet rätt mycket - om du vill

annars kan du köra som ren preamp också

jag skulle välja fler möjligheter - men det är inte säkert att det är det bästa för dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...