Anders F Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 (redigerat) Hejsan HAr ju äntligen fått min alldeles egna underbara PRS C24. Dock undrar jag lite när det gäller underhållet på plankan. JAg stoppar ner den i sitt case nu varje gång jag spelat på den så den inte kommer i kntakt med solljus och liknande. MEn sedan undrar jag vad jag mer bör göra varje gång innan jag stoppar ner plankan. Enligt PRS hemsida så ska jag torka av den, både strängar och kropp. Men jag fattar inte om jag bara ska torka av med deras torra trasa eller om man även ska använda deras guitar cleaner varje gång. Skall guitar cleaner även användas på strängarna och halsen eller bara på kroppen? Deras fretboard cleaner antar jag räcker att jag sätter på när jag byter strängar, eller? Något annat jag bör göra? Länk till PRS sida ang skötsel av gitarren http://www.prsguitars.com/csc/care.html Antar det är världens dummaste frågor, men vill verkligen inte göra fel så man förstör något. MVH Anders Redigerat 21 mars 2011 av Gizmozis
Jonterocks Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 (redigerat) Jag tror inte det är så heligt. Damm blandat med fett och skit från fingrarna kommer så småningom sätta sig som en "gegga" på greppbrädan. Så tvätta händerna innan och dammtorka efter användning. En sak som du kan tänka på att ha rätt luftfuktighet där du förvarar gitarren. Edit: Jävligt porrig gitarr du skaffat! Redigerat 21 mars 2011 av Jonterocks
Anders F Postat 21 mars 2011 Trådstartare Postat 21 mars 2011 (redigerat) Ja, det där med luftfuktighet behöver man ju skaffa sig något. Men det verkar som om de flesta bara klarar av 25-50 kvm, vilket innebär att jag behöver ha den i sovrummet som är lite mindre och det är där jag nu förvarar gitarren under sängen, men luftfuktare väsnas väll en hel del? Något tips på en bra luftfuktare till humant pris? KWS hade samma kommentar i tråden senaste prylarna till studion ang porrig gitarr 🙂 EDIT: Hur e det att ha luftfukare nära elektronik? eller i samma rum som förstärkare, datorer osv? MVH Anders Redigerat 21 mars 2011 av Gizmozis
Dippen Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 Det där är inte så kinkigt om jag ska vara ärlig! Har drivit en firma som köper och säljer gitarrer ett tag (inte nu längre dock) och har gått igenom en 50-60 elgitarrer dem senaste åren och har nu stadgat mig med min PRS CU22. Ha en bra luftfuktighet hemma, du kanske inte ens behöver någon luftfuktare! Kolla efter! Att gnugga av den hela tiden sliter mer på lacken än vad det gör den nytta om jag ska vara ärlig, använd en mikrofiber duk eller en fin bomullsduk! Finns att köpa lite överallt. Jim Dunlop gör några hyggliga! Guitarpolish använder man när den blir för flötig av fingeravtryck och dylikt, inte med strängarna på då det tär på dem och för korrosion ner på greppbrädan. När du byter strängar så bör du olja in greppbrädan med citronolja (mandelolja funkar också bra) finns att köpa på nästan alla musikaffärer. När man oljar in den så sprayar (eller gnuggar) man på ett tunt lager som man sedan låter ligga i 10-15 minuter och sedan torkar man av den igen (med samma trasa jag nämnde tidigare) för att få bort överflödig olja! Har du ett olackat huvud på gitarren typ brazilian rosewood så kan den också vara vettig att olja in med samma olja! Lycka till 1
Anders F Postat 22 mars 2011 Trådstartare Postat 22 mars 2011 TAck för svaret! Ska ta och olla upp vilken luftfuktighet jag har hemma. Borde väll finnas någon billig mätare på biltema eller liknande kanske. Ska kika runt lite 🙂 Men då bestälelr jag lite olja och duk samtidigt som jag beställer nya strängar så har man vad man behöver för tillfället iaf 🙂 MVH Anders
kardo Postat 22 mars 2011 Postat 22 mars 2011 TAck för svaret! Ska ta och olla upp vilken luftfuktighet jag har hemma. Borde väll finnas någon billig mätare på biltema eller liknande kanske. Ska kika runt lite 🙂 Men då bestälelr jag lite olja och duk samtidigt som jag beställer nya strängar så har man vad man behöver för tillfället iaf 🙂 MVH Anders http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156726904 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161197448
debatt Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 (redigerat) http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156726904 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161197448 Intressant iakttagelse att de två hygrometerna som det länkas till här ligger långt under normalintervallet på 40-70% som den första hygrometern indikerar som normalintervall - bägge hygrometerna visar ju nåt på 20%... Samtidigt är det inte ovanligt att man inne har runt 25%. Jag har vistats på kontor som varierat mellan 13-17%, man kan ju undra vad det är i Sahara. Allt under 35% påverkar negativt. Man får jobba för att komma över det kan jag säga... Helst ska man inte gå över 60%, för det ger bakterietillväxt. Jag har nog aldrig vistats i ett vanligt rum över 47% kan jag rätt säkert säga. Mitt badrum efter ett varmt ångande bad är 48%. Gizmosis, det är quilted maple väl?! Blå, snygg. Om det är den du pratar om. Redigerat 23 mars 2011 av debatt
Mojje Cruncher Andersson Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Gizmo!!! Det är ett verktyg du har köpt!!!! Hi hi hi! Dippens inlägg är helt rätt info. Dock förstår jag varfr du är orolig för din pärla!!! Tänk så här i stället med luftfuktigheten. Varje dag, så åker tusentals PRS gitarrer tusentals mil genom världen. Dom flesta av dom mår bra! 😄 Piiiz! /Cruncharn'
Anders F Postat 23 mars 2011 Trådstartare Postat 23 mars 2011 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156726904 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161197448 ah..kanoners, och dessa går att lita på till 100% Den digitala blir det nog en beställning på i så fall. Intressant iakttagelse att de två hygrometerna som det länkas till här ligger långt under normalintervallet på 40-70% som den första hygrometern indikerar som normalintervall - bägge hygrometerna visar ju nåt på 20%... Samtidigt är det inte ovanligt att man inne har runt 25%. Jag har vistats på kontor som varierat mellan 13-17%, man kan ju undra vad det är i Sahara. Allt under 35% påverkar negativt. Man får jobba för att komma över det kan jag säga... Helst ska man inte gå över 60%, för det ger bakterietillväxt. Jag har nog aldrig vistats i ett vanligt rum över 47% kan jag rätt säkert säga. Mitt badrum efter ett varmt ångande bad är 48%. Gizmosis, det är quilted maple väl?! Blå, snygg. Om det är den du pratar om. Det stämmer att det är den blåa quilted maple 10-top gitarren som det gäller 🙂 Jag erkänner att jag plockar fram fodralet och bara öppnar för att titta lite ibland 🙂 Jag älskar den både till att spela på men även utseendet. JAg va lite orolig ett tag då jag inte hade sett den här lacken i verkligheten när jag beställde guran. Men det va en lack som inte togs in till sverige och den va på väg att lämna sortimentet, så då va jag ju bara tvungen. Gizmo!!! Det är ett verktyg du har köpt!!!! Hi hi hi! Dippens inlägg är helt rätt info. Dock förstår jag varfr du är orolig för din pärla!!! Tänk så här i stället med luftfuktigheten. Varje dag, så åker tusentals PRS gitarrer tusentals mil genom världen. Dom flesta av dom mår bra! 😄 Piiiz! /Cruncharn' Precis så som du säger cruncher har jag tänkt, och man känner att det borde ju inte vara så j-vla kinkigt, men man vill ju samla på sig all info som bara finns nu så man inte gör bort sig 🙂 MVH Anders
Omni Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Howdy! Om du bara har en elgitarr att grubbla över skulle jag inte bry mig om luftfuktigheten. Jag har aldrig varit med om att en elgura farit illa av stora differenser av luftfuktighet. Akustiska gitarrer är däremot en helt annan sak, särskilt dyrare varianter och handbyggda. Torrsprickor är vanligt. Sen har jag hört från mina kollegor att dom där hygrometrarna från Jula och Classe inte är ngt vidare pålitliga - men jag har själv ingen aning. Mvh Omni
Erik dP Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 (redigerat) ...Det är som sagt ett verktyg, och bandstavar och greppbräda kommer slitas om du använder den. Min PRS är från 80-talet och den funkar fortfarande, trots att jag inte gjort nån oljning. (Förövrigt Pauls favoritmodell har jag läst.) Visserligen torkade jag bort ett lager "tjära" som hade bildats pga allt spelande på den. Man kan även se att lite slitage skett på träet. Synd att det bara är få PRS som tillverkats med ebenholtz, då jag inbillar mig att det är mer tåligt (förutom att jag tycker det känns bättre). Redigerat 23 mars 2011 av Erik dP
Mojje Cruncher Andersson Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Det är riktigt Gizmo! Ju mer rädd man är om grejjerna, desto mer avkast på dom. Det enda jag tycker att du ska vara noga med är just halsen. Lemon oil vid strängbyte så klarar sig din hyra fint som skam. Man ska veta att detta är en PRS! Genuint genomgången av hantverkare som verkligen tycker om sina produkter. Ska bli kul att höra den första reaktionen på dig när du börjar spela in med den!! Piiz och grattis till en bra investering! /Cruncharn'
kardo Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 (redigerat) ah..kanoners, och dessa går att lita på till 100% Den digitala blir det nog en beställning på i så fall. MVH Anders Nja! här är nog några som går att lita på. http://www.kimo.se/fuktm%E4tare.htm Du kan annars får du bygga ett drivhus till den. Jag Skoja bara!😄 Det är nog ingen fara ,man ska inte bara ha dom nära, typ ett element eller direkt solljus Snygg gura iallafall . Redigerat 23 mars 2011 av kardo
Anders F Postat 24 mars 2011 Trådstartare Postat 24 mars 2011 Tack för alla svar! MAn har blivit lite klokare iaf och att man kan vara rätt lugn ändå. En kollega hade en hygrometer som jag kunde få låna, så då kan man ju iaf kolla när det är gratis 🙂 Ska bli riktigt kul när man ska göra första inspelningen med denna gura sedan. MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.