Jump to content
Annons

Klassisk musik med modernt pump och driv


Dingbats

Recommended Posts

Jag gillar pampig musik, och då tänker man ju spontant på vad gemene man, mig inkluderad, kallar för "klassisk musik". Typ Beethoven och Wagner. Det kanske mest var under romantiken som man körde med sånt där riktigt pamp?

Men så sätter jag mig och faktiskt lyssnar igenom Beethovens symfoni nr. 5, och blir besviken. Det är ju storslaget intro och några minuter i början, men sen ska han hålla på och gå ner på andante och mesa sig med lite flöjt och någon fiol som sitter och petar i bakgrunden.

Finns det ingen klassisk musik/konstmusik/"seriös" musik/nutida blaha, oavsett årtal från medeltid till nutid, som har det konstanta framåtdrivet i en modern rocklåt? Ett mer eller mindre konstant tempo, inga enorma skillnader i dynamik på 110 dB hela tiden och någonting som håller rytmen så man känner drivet.

Lite som den här fast annan genre:

Kommer att tänka på Boléro nu när jag funderar på det, men jag är väldigt dåligt insatt i den världen, så jag måste be om råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musik av Carl Orff

Ett par av satserna i Holsts "The Planets".

Messiaens: Turangalîla-Symphonie

Dror Feilers orkesterverk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske inte alls är vad du letar efter, men Hans Zimmers filmmusik (i alla fall rätt många av hans kompositioner) har ju inslag av det. Stora pompösa klassiska orkestrar, men med elgitarrer och moderna trummor och driv.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

du letar i heltfel genre ju, ta en djupdykning in i discons värld istället

och du kan finna tlx:

:rolleyes:

Det är ju det här jag menar! Precis så! Fast kanske med lite mer klassisk instrumentering.

Jag ska kolla på de andra tipsen. Men annars kanske jag får söka mig till discon, där vet jag ju att det finns en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bolero av Ravel! Den är mästerlig!

EDIT: Ah, såg att du redan skrivit..

Ja, och lyssnade sen på den för första gången sen gymnasiet. Den är ju inte alls som jag tänkte mig. Det är för mycket dynamik, jag vill ju ha discopump, catchigt och lite pampiga riff då och då. Lite musikalaktigt, när jag tänker på det. Det här är pampigt så det skriker om det en bit in:

http://www.youtube.com/watch?v=sgtXXmRbYcE

Så typ så, fast med discodriv och klassisk orkestrering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...