Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad är det som gäller om man ska spela in instrument (gitarr, elbas) direkt på flerkanaligt ljudkort.

De flesta korten har ju enbart två HiZ ingångar, resten line-in.

Är det DI box, separata mickpreampar som gäller om man vill unvika ett dyrt flerkanaligt mixerbord?

Eller går det i vissa fall att skruva upp gainen direkt på ljudkortet. Fördelar/nackdelar, färgas ljudet något?

Ljudkortet i fråga är ett terratec phase 88 rack, 8 kanalers

http://www.soundonsound.com/sos/may05/articles/terratec88.htm

Annons
Postat

Du bör köra med DI-boxar som kopplas in på micpreamparna. Ditt ljudkort ser inte ut att ha några högohmiga instrumentingångar alls enligt beskrivningen du länkade till, utan enbart line och mikrofon - och om du behöver fler än de två som du kopplar via DI-box in på micingångarna, så behöver du externa preamps med instrumentingång, som du sedan kopplar in på lineingångarna, alternativt att du kör via någon Line6 Pod eller liknande burk, som kan ge line ut...

Du får ljud om du kör in gitarren på lineingångarna också, men då får du problemet att gitarrmickarna belastas på grund av ingångens för låga impedans - och det påverkar ljudet negativt.

Postat

Tackar, nu börjar jag förstå lite.

Behövs DI-boxar även om jag använder aktiva mickar, ex. en aktiv elbas?

Varför existerar det oftast enbart 2 HiZ ingångar även på dyrare ljudkort, MOTU, RME o.s.v. kostnadsfråga? eller kan man inte koppla in en line-signal, t.ex. synth, på en Hiz-ingång?

Det känns ju som man vill slippa så mycket externt krimskrams som möjligt i signalkedjan.

Postat

Anledningen till att det oftast bara finns 2 HiZ är nog att man oftast inte spelar in mer än 2 "lajnade" instrument på en och samma gång, även med dyrare ljudkort använder sig många personer av

externa preamps.

Man kan väll koppla en synth på HiZ men då blir det mono och synth har vanlig line-nivå åt så den är bättre att koppla in på 2 line-kanaler 🙂

Postat

Det här är lite oklart för mig med. Jag hör ingen skillnad på ljudet när jag trycker in Hi-Z knappen på kortet. Varken med min elbas med aktiva mickar, eller min gitarr med passiva mickar. Är det bara en väldigt marginell skillnad som blir så man knappt hör det, eller är det för att skona mickarna som man använder hög impedans?

Postat (redigerat)

Det här är lite oklart för mig med. Jag hör ingen skillnad på ljudet när jag trycker in Hi-Z knappen på kortet. Varken med min elbas med aktiva mickar, eller min gitarr med passiva mickar. Är det bara en väldigt marginell skillnad som blir så man knappt hör det, eller är det för att skona mickarna som man använder hög impedans?

Det kan säkert skilja en del mellan olika mickar. För att behålla signalen intakt så ska ingångsimpedansen vara minst 10ggr högre än utgångsimpedansen (impedansbryggning), så ju lägre utimpedans mickarna har, desto lägre kan inimpedansen också vara. För säkerhets skull så ligger de flesta instrumentingångar på 1MOhm (eller i vissa fall ännu mer). Då är risken för påverkan av ljudet minimal. Om inimpedansen är för låg, så belastas mickarna och man brukar nog märka det tydligast på att man får tunnare bas.

EDIT: Letade upp Bo Hanséns fina utredning om DI-boxar här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=8357&st=0&p=88450entry88450 🙂

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.