Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nån som testat en sån här? Thomann har ljudprov på virvel och gitarrstärkare (som inte säger just nånting) så den borde ju funka till bägge. Den Sennheiser E906 jag redan har funkar ju till både virvel o stärkare, med två att välja på borde jag komma långt. 2655 kr är inte så ruggigt dyrt, och jag får den numera för samma slant på Musikbörsen, de har "Thomannanpassat" alla priser, i alla fall i Gävle. Byter jag då in en SM57 blir det inte så blodigt resonerar jag med mig själv.

Audio Technica överlag, vad säger ni om dem? Känner att jag vill ha en sån i mitt lilla stall! laugh.gif

Annons
Elof (oregistrerad)
Postat

underskattade

+1

hög kvalle, lågt pris.

Postat

Letar lite artiklar om AE3000, och bara nö-läskar mig och längtar och drömmer mig bort till det helt perfekta virvelljudet. Här är det nån snubbe som är lyrisk över virvelegenskaperna. Man kan bla sätta den lite lågt så halva membranet tar skinnet, undre halvan sidan på virveln. Måste vara som gjord om man vill slippa sejarmick. Och det vill man ju, undersidan av virveln låter egentligen skit även med en mycket dyr mikrofon.

http://recordinghacks.com/reviews/tapeop/audio-technica-ae3000/

• 2 månader senare...
Postat

Fick äntligen hämta min Audio Technica AE3000. Tanken är att jag med den ska få mina drömmars virvelljud. Den tål mkt starka ljud, och är ännu mindre än jag föreställde mig den. Den var så underbar att jag fick behärska mig å det grövsta för att inte börja gallskrika inne på Börsen när jag tog upp den ur lådan. Fick ge 2700 för den.

ska vara grym till gitarrstärkare, blås, sång mm... Ska bli kul att testa den på allt, tex ak gitarr. På virvel tror jag den med rätt placering ska ta med hela ljudet, utan sejarmick. Plus att den som Elof skrev om kondensatormickar på trummor; "de ger ett snyggare läck". rolleyes.gif

http://www.audio-technica.com/cms/wired_mics/7f62abd816a70bf3/

Ett test:

http://recordinghacks.com/reviews/tapeop/audio-technica-ae3000/

Postat

>Jag kör ATM450 på vrivel å pukor. Heltt fantastiskt snapp! i dessa mickar. Lyssna t.ex på senaste Hardcore Superstars skivan. Där är det 450 på virvel å pukor också 🙂

Postat

>Jag kör ATM450 på vrivel å pukor. Heltt fantastiskt snapp! i dessa mickar. Lyssna t.ex på senaste Hardcore Superstars skivan. Där är det 450 på virvel å pukor också 🙂

Hörde igår av chefen för Gävle Konserthus (han köper de mickar han vill ha) att ATM450 stereomodellen var helt super som OH. Men den kostar ca 12000 oxå. Såna här AE3000 hade han sex stycken som han också gillade till trummor och allt annat. Det är så läckert med fina mikrofononer ju!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postat

Hörde igår av chefen för Gävle Konserthus (han köper de mickar han vill ha) att ATM450 stereomodellen var helt super som OH. Men den kostar ca 12000 oxå. Såna här AE3000 hade han sex stycken som han också gillade till trummor och allt annat. Det är så läckert med fina mikrofononer ju!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ATM450 kostar cirka 2500:- styck?? Billigare än Md421 om man ska ha till pukor t.ex

Postat

Det är den här som är så dyr:

http://www.thomann.de/se/audio_technica_at4050st.htm

Verkar som att man kan ändra stereovinkeln om man det vill...

Svenskt listpris på AT4050ST är 13495:-, så det lär inte vara några problem för svenska handlare att matcha Thomann där. 😉

4050ST är som två mickar i en, där det finns en kardioidkapsel och en 8 som är ställd åt sidorna, så att man har en M/S-uppmickning utan att behöva tänka. 🙂

Det finns också en switch för två internt kopplade olika modes, där man kan välja X/Y-stereo med antingen 127 eller 90 graders vinkel.

Postat

Svenskt listpris på AT4050ST är 13495:-, så det lär inte vara några problem för svenska handlare att matcha Thomann där. 😉

4050ST är som två mickar i en, där det finns en kardioidkapsel och en 8 som är ställd åt sidorna, så att man har en M/S-uppmickning utan att behöva tänka. 🙂

Det finns också en switch för två internt kopplade olika modes, där man kan välja X/Y-stereo med antingen 127 eller 90 graders vinkel.

Säkert en kanonmick, men att ha bara en oh, även om den är i stereo, blir fel för mig som är Glyn Johns-frälst. Då hamnar oh för långt från golvpukan och för nära virveln hur man än sätter den. En likadan TLM102 som jag redan har vore drömmen för mig. AT4050ST kan ju inte prestera ortf stereo heller så den är inget för mig. För samma slantar får jag ju en TLM102 och tex två AT 450 småmembranare. Hade jag samma resurser som Gävle Konserthus hade det varit helt annat.

http://www.thomann.de/se/audio_technica_atm_450.htm

Postat

Säkert en kanonmick, men att ha bara en oh, även om den är i stereo, blir fel för mig som är Glyn Johns-frälst. Då hamnar oh för långt från golvpukan och för nära virveln hur man än sätter den. En likadan TLM102 som jag redan har vore drömmen för mig. AT4050ST kan ju inte prestera ortf stereo heller så den är inget för mig. För samma slantar får jag ju en TLM102 och tex två AT 450 småmembranare. Hade jag samma resurser som Gävle Konserthus hade det varit helt annat.

http://www.thomann.de/se/audio_technica_atm_450.htm

Stereomickning kan vara ett knepigt kapitel i vissa lägen, så det gäller att hålla tungan i rätt mun... 😉

Börjar Thomann bli dyra? ATM450 har ett svenskt listpris på 2395:-...

Postat

Stereomickning kan vara ett knepigt kapitel i vissa lägen, så det gäller att hålla tungan i rätt mun... 😉

Börjar Thomann bli dyra? ATM450 har ett svenskt listpris på 2395:-...

Thomann är grymma på att få prisuppgifter. Jag brukar ge min musikaffär chansen att matcha deras priser och de har de gjort varje gång faktiskt. Och då

har jag svensk garanti och nära till affär.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.