Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Jo, men ska det låta bra så måste man fixa och trixa lite......, mycket menar jag.

Postat

Egentligen borde jag hålla med dig, men frågan är: var låter det bra någonstans? De flesta av oss har nog varit med om att en låt har låtit kanonbra i studion, och sedan visar det sig att den inte rockar alls när man spelar upp den utanför studion. Det gäller att kunna sina grejor för att få det att låta bra på så många ställen som möjligt.

Postat

... och sedan ska det låta bra även på låg volym.

Kommer allt fram som man vill då också, så är det oftast bra mixat o mastrat.

Intressant inlägg där Jet Black att man kan alltså i sin "superba" High Tech-variant

av studio kan komma fram till ett alldeles strålande resultat, men bara om man spelar

upp det i den. Det manar till eftertanke.

Kan det bästa vara att mixa och mastra i det genomsnittligt mest använda typen av rum?

Det borde gå att ta reda på var folk mest spelar sin musik någonstans.

Är det i ett rum med betongvägar, med gipsväggar eller med träväggar eller utan väggar?

Är det i ett rektangulärt rum eller i ett mer kvadratiskt? O.s.v. m.m. etc.

Jag tror svaret blir öronproppar.

Sådana en hel del stoppar in i öronen, för sin iPod t.ex.

Så det bästa vore kanske då att mixa och mastra i öronproppar för musik som man sätter eller stoppar in i hörselgången.

En del kanske gör det.

Vad tror ni?

Postat (redigerat)

Intressant inlägg där Jet Black att man kan alltså i sin "superba" High Tech-variant

av studio kan komma fram till ett alldeles strålande resultat, men bara om man spelar

upp det i den. Det manar till eftertanke.

Ha ha, jo jag har faktiskt varit med om det. Snacka om att jag blev snopen när jag lyssnade på resultatet utanför studion...

Jag tror svaret blir öronproppar.

Sådana en hel del stoppar in i öronen, för sin iPod t.ex.

Så det bästa vore kanske då att mixa och mastra i öronproppar för musik som man sätter eller stoppar in i hörselgången.

En del kanske gör det.

Vad tror ni?

Tja, varför inte? Huvudsaken att man kollar sin mix i så många olika lyssningsmiljöer som möjligt och försöker göra en kompromiss så att det låter så bra som möjligt på så många ställen som möjligt.

Edit: förtydligade

Redigerat av Jetblack
Postat (redigerat)

Många är de gånger man lyssnat i hörlurar och tyckt "F-n, det här låter bra!" och sedan har man lyssnat i högtalare och fått nästan motsatt upplevelse.

Det tar, vad jag förstår, otroligt lång tid att lära känna sina prylar så att man kan få ett "godkänt" ljud på alla tänkbara ställen.

Hoppas man lyckas någon gång. 😛

Edit: Man får göra ett tillägg till låten/låtarna "Optimerad för lyssning i hörlurar". 🙂

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

Kan det bästa vara att mixa och mastra i det genomsnittligt mest använda typen av rum?

Problemet är att ett rum har t ex en jätte dip vid X Hz och en boost vid Y Hz och ett annat rum har exakt omvända problemet. Ett rum har lång efterklangstid och ett annat har kort.

Ultimat är m a o ett rum som inte har några "problem" utan en "neutral akustik". Observera att "neutral akustik" inte innebär ett dött rum utan ett rum med en lagom och framförallt jämn efterklang i hela registret, en inte alltför avvikande frekvensåtergivning samt inga starka reflektioner som anländer för tidigt.

Om man har ett rum med "perfekt" (neutral) akustik så behöver man inte lyssna någon annanstans; det kommer att låta så bra det kan göra i så många olika system och rum som möjligt.

Tyvärr så är det vanligt att studiofolk klär sina väggar med tunna porösa absorbenter (eller än värre; heltäckningsmattor och/eller tyger) som bara absorberar mellanregister och diskant och därmed orsakar en ojämn efterklangstid (för kort i dessa områden) och lämnar de oundvikliga basproblemen åt sitt öde.

Redigerat av Gilbert
Postat

När jag skrev detta tänkte jag mer på att det används för mycket pluggar som ska "fixa" till det mesta.. Bättre att det tar lägre tid att "trixa" fram det rätta ljudet vid inspelning,

än att lägga en hel rad pluggar för att få fram det man är ute efter

Postat

När jag skrev detta tänkte jag mer på att det används för mycket pluggar som ska "fixa" till det mesta.. Bättre att det tar lägre tid att "trixa" fram det rätta ljudet vid inspelning,

+1

Postat

Om man har ett rum med "perfekt" (neutral) akustik så behöver man inte lyssna någon annanstans; det kommer att låta så bra det kan göra i så många olika system och rum som möjligt.

Precis.

Därmed inte sagt att man inte kan/vill/(bör?) referenslyssna där man är van att lyssna på musik också och vet "hur det ska låta" (tex hemma i vardagsrummet, i bilen och/eller i favoritlurarna). Ultimat så är det naturligtvis ovan nämnda akustiskt perfekta rum som man har just som personlig referens, då behöver man ju inte lyssna någon annanstans. Men av praktiska skäl kan det vara av nytta, särskilt som att en "perfekt" akustik är lite av en utopi, iaf för oss hemmapulare. Är man proffessionell mixare/mastrare och sitter i ett påkostat rum och skruvar ljud dagen lång så kanske man inte behöver lyssna nån annanstans. Men om man är hemmapulare och tex hyr en studio en helg, eller vet att lyssningen är bristfällig så kan det vara bra att ta ovan nämnda extrasväng.

Postat

Ja så är det ju , det finns inga mirakelmedel inom något område, typ special sprej för det ena eller det andra, någon specialgukka då skall hälla i motorn på bilen som löser

alla problem etc...

Jag tror mer på så få pluggar som möjligt etc jag kollar lite på mastring nu och tar bort "alla" så kallade "premastringsriggar" med hur mycket grejor som helst och kollar först på grunden

med filter istället, högpass/lågpass/bandpass för att få koll på alla frekvenser. Och på det sättet får jag ut mer ur mixen än att lassa på med

eq/limiter/comp/stereo imager/eq/limiter/comp/stereo image/eq/limiter/comp/stereo image i 17 steg låter ju bara illa

Och i slutändan är det så att jag vill fatta vad jag gör för att kunna veta vad jag skall göra för att lösa de problem jag har.... 😄

• 2 veckor senare...
Postat

Jag har i en ovetenskaplig studie kommit fram till att när jag spelar in andra band så springer jag runt med måttband och pillar och flyttar mickar 2 millimeter dit å 2 millimeter hit och testar alla mickar å alla guror å alla grejjer jag har. Och visst jag får till det som jag vill allt som oftast. Och dom få banden jag har spelat in har visat sig reagera posetivt när studiokillen är så pass engagerad.

Men när jag och pianisten då och då får ett ryck och gör en roots eller folkdänga då bara kastar jag upp min AT 4033 rätt i luften på alla instrument och tycker allt som oftast att det blir skit bra.

jag tror att jag hellre försöker fånga min egen energi och kreativitet än låta den gå förlorad i jakten på det perfekta ljudet

SLUTSATS... DET FINNS GENVÄGAR TILL DET PERFEKTA LJUDET

Postat

Nja, Förutsatt att du inte är en dålig tekniker ... så blir säkert upptagningen bättre när du anstränger dig. Skillnaden när inte du själv musicerar är att du inte kan påverka (så mycket) det musikaliska men när du är själv så skulle ev. mickpill att ta energi från det kreativa. Om du verkligen tycker att det blir "bättre" utan att pilla med mickarna, även när inte du lirar, testa då att inte göra det en gång. Att du bara flyttar mickarna 2mm hit och dit kan vara en annan förklaring ...

Postat

Jag tror mer på så få pluggar som möjligt etc jag kollar lite på mastring nu och tar bort "alla" så kallade "premastringsriggar" med hur mycket grejor som helst och kollar först på grunden

med filter istället, högpass/lågpass/bandpass för att få koll på alla frekvenser. Och på det sättet får jag ut mer ur mixen än att lassa på med

eq/limiter/comp/stereo imager/eq/limiter/comp/stereo image/eq/limiter/comp/stereo image i 17 steg låter ju bara illa

Jag har mixat inspelningar som låtit bra med nästan inga pluggar alls och inspelningar där jag använt ett helt gäng pluggar för att få till det sound jag velat ha. Pluggar är till för att användas, och en mix blir inte nödvändigtvis bättre för att man använt så få pluggar som möjligt. Att något nödvändigtvis låter bättre för att det är enkelt och avskalat är en myt helt i klass med "man får låna fyra takter".

Postat

Jag har i en ovetenskaplig studie kommit fram till att när jag spelar in andra band så springer jag runt med måttband och pillar och flyttar mickar 2 millimeter dit å 2 millimeter hit och testar alla mickar å alla guror å alla grejjer jag har. Och visst jag får till det som jag vill allt som oftast. Och dom få banden jag har spelat in har visat sig reagera posetivt när studiokillen är så pass engagerad.

Men när jag och pianisten då och då får ett ryck och gör en roots eller folkdänga då bara kastar jag upp min AT 4033 rätt i luften på alla instrument och tycker allt som oftast att det blir skit bra.

jag tror att jag hellre försöker fånga min egen energi och kreativitet än låta den gå förlorad i jakten på det perfekta ljudet

Nej, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Men däremot är ett bra framförande viktigare än noggrant uppmätt mikrofonplacering 11 dagar av 10.

Chansen är ganska stor att du hade kunnat hitta en mikrofonplacering som du gillat bättre, men då hade kanske framförandet låtit mindre engagerat.

Postat

Tack! Sen, kan vi inte bara lägga till nåt om vikten av bra högtalare som avslöjar mixens brister, göra citatet till en stickytråd och sen vara klara med den här sortens diskussioner? 🙂

Postat

Jag har mixat inspelningar som låtit bra med nästan inga pluggar alls och inspelningar där jag använt ett helt gäng pluggar för att få till det sound jag velat ha. Pluggar är till för att användas, och en mix blir inte nödvändigtvis bättre för att man använt så få pluggar som möjligt. Att något nödvändigtvis låter bättre för att det är enkelt och avskalat är en myt helt i klass med "man får låna fyra takter".

Javisst det håller jag med om.

Men en mix blir inte sämre för att man använt så få pluggar som möjligt, men det är inte säkert den blir bättre heller. Det är viktigt att veta vad man gör med sina pluggar, det är ju en annan sak. Är man

nybörjare så tycker jag att man först skall ta reda på vad kan få ut av det systemet man har först. Och de är ju upp till 90-95% hur man använder/spelar på sina instrument. Det finns ju för mycket lulllull

och skit rent ut sagt, de är ju bara gå in på närmsta musikaffär å kolla ..... MEN NU SPÅRADE JA UT SORRY 😆

Men om man gillar å köpa grejor, det är ju en annan sak, de gör jag 😄 men jag gillar att köpa rätt grejor..... asså grejor som är rätt för mig öhh?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.