Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jobba på mixen istället, förvänta dig inte mirakel av mastring.

Se mastring istället som en sista finputs.

Man har mycket bättre möjlighet att fixa sitt "sound" i mix läget.

Annons
Postat

Jobba på mixen istället, förvänta dig inte mirakel av mastring.

Se mastring istället som en sista finputs.

Man har mycket bättre möjlighet att fixa sitt "sound" i mix läget.

Ja men det är väll inte mer än de kraven jag har på en mastering!

Men du har ju fått mixen på denna låten, om vi tar det som ett exempel.

Finns det nått i mixen du hade velat ha annorlunda (utom kicken då) för att ljudet ska kännas "nära" och "luftigt" ?

Postat

Ibland kan det vara effektivt att endast använda "early reflections" när du lägger på reverb.

Nått specifikt instrument du tänker på eller bara över lag?

Använder oftast bara stora reverbsimuleringar eftersom jag tycker det låter bäst!

Postat
Använder oftast bara stora reverbsimuleringar eftersom jag tycker det låter bäst!

Håller med till hundra procent. Logics "Big cave" är universallösningen på alla ljud som behöver blötas ner lite.

Postat

Det var med tanke på "nära och luftigt".

Early reflections av stora rumsklanger funkar också fint, det är bara att testa och se var, när och om det funkar.

Postat

yssnade på mixen och upplever att det handlar en hel del om eq här för att du ska få det luftigare. Gitarren har lite väl mycket low mid i sig, reverbet kan du testa att jobba med flera stycken, ett kort stort rum och ett längre rum som du kan eq:a separat för att skapa bra djup och bredd. Kan användas med fördel på sång exempelvis. Sången skulle också behöva eq:as lite mer/annorlunda för att verkligen smälta in i mixen.

Trumljuden låter ju inte så mycket coldplay. Jag skulle nog valt annat grundljud på trummorna, samt låter det som andra kompressorinställningar på deras musik, en kompressor tror jag har långsam attack och långsam release på virveln, samt att det ligger en till under som verkar ta hand om peaken bara. Antar mixteknikern gjorde detta för att få virveln att sticka ut fast den är i gröten långt bak. Kan även vara en transient designer eller liknande som hjälper till också. Lyssnade på glass of water vid detta tillfälle.

Kicken och virvel kan du testa att dista lite, kicken lite mer än virveln i detta fall och få den och basen att mer smälta ihop.

Det är några av "problemen" jag tyckte mig höra i mixen sådär direkt.

Lägg in låtar med coldplay i ditt daw och ha som referens.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Uttryckte mig lite luddigt kanske!

Tanken var ju inte att jag skulle kopiera coldplay soundet i mixen. Utan det var mer en referens när jag mastrar så man har ett humm om hur det låter jämfört med andra artister i den genren!

Det har hänt lite sen gårdagen iaf! Mixen är lite omgjord och mastringen är annorlunda!

Men jag känner fortfarande inte att jag kan uppnå det resultat jag är ute efter... Närheten!!..

Är det traggla mix och EQande som gäller kanske? Hmm peppar, peppar!

http://www.speedyshare.com/files/27536190/Nearly_we_sample.aif

Redigerat av Distadgurka
Postat

Om du vill ha ett luftigt och dynamisk sound, så tror jag att du hade vunnit en hel del på att inte mastra så starkt.

Ja det är ju klart!

Men man vill ju gärna ligga på samma volym nivå som resten av världen!

Och har man inte stenkoll på vad man håller på med så blir det ju en del limiter!

Postat

Tycker det låter rätt bra alltså!

Lite för mycket effekter bara, det viktigaste liksom dränks...

Inte så mycket på sången, men på girarrerna blir det ganska påtagligt.

Korta ner reverbtider och / eller sänk send nivån.

Kanske höj lite sen på master-kompressionen för att kompenssera för effektförlusten.

Skall man säga något om EQ:n så låter mixen lite boomig, men det funkar ändå bra.

Mitt monitorsystem är extremt känsligt vid dessa bryt-frekvenser.

Jämförde med en klassiker till referens i form av Radiohead:s - Karma Police...

(Som enligt min mening ligger på gränsen till boomig, om på en något minimal nivå)

Jag är mer åt mark knopfler hållet, där effekter hålls tillbaka rätt hårt.

Men jag gillar också Cris Issak - Don't want to fall in love, som är dränkt i effekter.

Funkar i just den låten, men inte i andra. Där är det mera en ljud-design.

Svår balansgång, man kan inte tillfredställa alla...

Är ni nöjda själva så är det säkert rätt!

Låten i sig tycker jag är rätt svag, den har ingen större finess.

Jag kommer inte lyssna på den igen.

Postat

Ja det är ju klart!

Men man vill ju gärna ligga på samma volym nivå som resten av världen!

Och har man inte stenkoll på vad man håller på med så blir det ju en del limiter!

Ouch. Det är liksom detta som är problemet. ⚠️

Viva La Revolución! Våga dynamik!

Postat

Tycker det låter rätt bra alltså!

Lite för mycket effekter bara, det viktigaste liksom dränks...

Inte så mycket på sången, men på girarrerna blir det ganska påtagligt.

Korta ner reverbtider och / eller sänk send nivån.

Kanske höj lite sen på master-kompressionen för att kompenssera för effektförlusten.

Skall man säga något om EQ:n så låter mixen lite boomig, men det funkar ändå bra.

Mitt monitorsystem är extremt känsligt vid dessa bryt-frekvenser.

Jämförde med en klassiker till referens i form av Radiohead:s - Karma Police...

(Som enligt min mening ligger på gränsen till boomig, om på en något minimal nivå)

Jag är mer åt mark knopfler hållet, där effekter hålls tillbaka rätt hårt.

Men jag gillar också Cris Issak - Don't want to fall in love, som är dränkt i effekter.

Funkar i just den låten, men inte i andra. Där är det mera en ljud-design.

Svår balansgång, man kan inte tillfredställa alla...

Är ni nöjda själva så är det säkert rätt!

Låten i sig tycker jag är rätt svag, den har ingen större finess.

Jag kommer inte lyssna på den igen.

Okey!

Personligen så tycker jag att det är ganska trevligt med mkt effekter!

Sitter på en ganska halvtaskig lyssning just nu, (NS10 + Sub) och rummmet har ju en del att önska! Så det låter ju säkerligen inte perfekt!

Rent låtmässigt så har jag inte lagt mig i, jag spelar in demos till band men producera får dom göra själva i detta fallet. Hehe!

Och med tanke på den nivån jag jobbar med detta nu så tycker jag det låter Ok!

Tackar för feedback! 🙂

Postat

Ouch. Det är liksom detta som är problemet. ⚠️

Viva La Revolución! Våga dynamik!

Lägga fram en motion på att införa nån lag för limitering kanske? 😉

Allt över 4db limitering på mastern är straffbart, Mwaha!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.