Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

God kväll på er!

Det är så att jag fått problem med mitt cubase. När jag väljer att spela in på ett Stereo-track så spelar den bara in på det nedersta? Och det översta snor lixom det som jag redan spelat in om ni fattar? .. Det som jag spelat in tidigare, lägger sig e den övre kanalen i stereo-tracken! Fattar ingenting och måste verkligen lösa detta idag eftersom jag måste få spelat in mina sång-spår ikväll.

Hoppas det är någon som förstår vad jag menar!

/martin

Annons
Postat

Använder inte Cubase, men är du säker på att du ska ha ett stereospår om du ska spela in sång? Såvida du inte har en stereomikrofon (vilket jag gissar att du inte har) är det ett monospår du ska ha. Prova med det istället och se om det fungerar bättre.

Postat

Använder inte Cubase, men är du säker på att du ska ha ett stereospår om du ska spela in sång? Såvida du inte har en stereomikrofon (vilket jag gissar att du inte har) är det ett monospår du ska ha. Prova med det istället och se om det fungerar bättre.

Jo jäklar ja, det klart jag ska. Dock blir de samma skit på den. Den spelar in från de jag spelat in innan plus då att min röst kommer med. Blir galen!

Tack för hjälpen iallafall!

Postat

Svårt att hjälpa när man inte använder Cubase själv, men det är ingen routinginställning som är fel eller så? Alltså att du har råkat routa mastern till kanalen som du spelar in på? (Ett långskott, men om det är så att allt du spelat in tidigare blir inspelat igen låter det som att det är det som är fel. Har ingen aning om hur man kollar det i Cubase dock.)

Postat (redigerat)

God kväll på er!

Det är så att jag fått problem med mitt cubase. När jag väljer att spela in på ett Stereo-track så spelar den bara in på det nedersta? Och det översta snor lixom det som jag redan spelat in om ni fattar? .. Det som jag spelat in tidigare, lägger sig e den övre kanalen i stereo-tracken! Fattar ingenting och måste verkligen lösa detta idag eftersom jag måste få spelat in mina sång-spår ikväll.

Hoppas det är någon som förstår vad jag menar!

/martin

Är inte riktigt med på vad du menar, jag tycker det låter som att du spelar in din nya inspelning ovanpå tidigare inspelning? Då spelar den ju över det gamla, om du gör så. Eller har jag fattat fel?

Vill du kunna lägga flera stämmor uppepå varandra får du ju ha flera kanaler.

Och det är som ovan sade så att du bör spela in på monokanal eftersom du högst troligt inte har en stereomik.

Redigerat av Memphis
Postat

Svårt att hjälpa när man inte använder Cubase själv, men det är ingen routinginställning som är fel eller så? Alltså att du har råkat routa mastern till kanalen som du spelar in på? (Ett långskott, men om det är så att allt du spelat in tidigare blir inspelat igen låter det som att det är det som är fel. Har ingen aning om hur man kollar det i Cubase dock.)

Okej är inte speciellt bra på cubase jag heller, så förstår inte hur jag ska gå tillväga med det du säger heller.. Det dumma är att det aldrig hänt förut heller, surt att de ska hända just nu! Kan lägga till de också att när jag väljer monotrack så låter det ingenting nu. NADA!

Tack för svaret!

Postat

Kollat att rätt kanaler är aktiverade i ljudkortets mixer?

Kollat att allt slussas rätt, genom att checka inställningarna

i Cubaseprogrammet?

Starta om datorn (om det är möjligt) kan lösa en del problem.

Mitt Cubase (Ess4) har låst sig nångång, men sedan fungerat -

helt oförklarligt.

Men, att datorn spelar in det du redan spelat in på första

instrumentspåret även på det andra instrumentspåret

(jag förstår vad du menar) tyder på att rätt kanaler

inte är rätt aktiverade. Routing.

Att det blir mono och inte stereo är tecken på samma sak.

Bussarna måste stämma.

Nu är det veckor/månader sedan jag var inne i Cubase -

om mitt är ju lightversionen Essential, men du ska

börja med att ställa in dina preferenser INNAN inspelning,

så mycket minns jag.

Först måste du sätta upp dina VST connections!

Addera de outputs du ska ha före inspelning.

Add bus.

Du vill förmodligen ha ett stererospår då, så välj Stereo där.

Gå sedan till inputsen.

Klicka Add bus.

Välj STEREO här, för att få ditt stereospår för sång.

Sedan kan du ju lägga till fler, t.ex. några mono också...

De där valalternativen kommer sedan att visa sig i

Inspektören sedan när du ska spela in din sång.

Välj där då STEREO - så blir det i stereo.

• Gilla 1
Postat

Glömde skriva att när du sedan väljer Add Track för att spela in sången med din stereomikrofon, så väljer du Stereo efter att ha klickat på Add Track. Gå till Audio Configuration-kolumnen i mitten av Add Audio Track-fönstret.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Tänk också på att du i Inspektören som det kallas varenda dj**la gång måste markera att vilken buss du vill ha. Det tog ett tag innan jag kom på det själv hehe... Om du har t.ex. ett läge där det EGENTLIGEN finns att välja på Stereo 1, Mono 1, Mono 2 och Mono 3 i Inspektören [som finns till vänster på bildskärmen och visas/kommer fram om du klickar på symbolen med en större rektangel på höjden och en mindre rektangel bredvid till höger om denna på höjden) uppe till vänster på bildskärmen. När du för markören i området där sakta så ser du ju var du ska klicka... Står det "Show Inspector" så klicka, står det "Hide Inspector" så syns den ju redan...], och om då Inspektören är satt till t.ex. Mono 2, så spelar det ju ingen roll om du har kopplat in stereomiken i den fysiska stereoingången på ljudkortet och valt Add Stereo Track i Add Audio Track, för det kommer ändå bli så som du nu råkar ut för. Välj STEREO 1 (om det nu heter så enligt just DITT ljudkort och du har lagt in ett stereospår i VST Connections), så kan rösten hamna i stereo. Inte annars. Man MÅSTE göra det manuellt i Inspektören inför varje nytt röst-/instrumentpålägg. Lite primitivt upplägg, men så funkar det.

Redigerat av debatt
  • Gilla 1
Postat

Öppna även manualen, den fysiska eller den digitala som du når från programmet.

Jag kanske skrev lite hastigt nånstans...

• Gilla 1
Postat

Köp en MAC!

Skämt åsido, prova på en annan dator.

Skall inte vara något problem.

Postat

öppna ett gamalt projekt som du vet fungerar och kolla vad du har för inställningar där.

Postat

öppna ett gamalt projekt som du vet fungerar och kolla vad du har för inställningar där.

Jag är inte säker på att Borstrand har några gamla projekt att kolla in.

Annars kan han följa det jag skrev.

Kollade idag och det bör räcka.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.