pxm Postat 19 mars 2011 Postat 19 mars 2011 (redigerat) Måste förstå kontraparalell/medianters (tK=tonikaKontra) funktion - blir den alltid ett vanligt dur ackord i en molltonart ??? Så att det blir en bedräglig kadens som låter så där oväntad och som bara tar snopet slut liksom så att man kan lämna över till nästa musiker som i jazz liksom i ostinatot som i det här fallet är en vanlig två ackords vamp och inte använda ett vanligt slutfall ii-V-I annat än där det behövs.Hur stämmer det med att man räknar en stor ters upp och en liten ned i molltonarter från tonikan för att det skall bli så ???det blir ju två helt olika toner när då när jag provar men det skall kanske vara så.den med stor ters använder man inom klassisk i a f men i jazz då????vilket är det vanliga (jag måste ha fel på mina öron för jag kan inte avgöra vilket och måste ha någon som berättar detta för mig) Redigerat 19 mars 2011 av pxm
Claes Holmerup Postat 19 mars 2011 Postat 19 mars 2011 Är det inte enklare att lyssna och helt enkelt spela det som låter bra ihop...? 😉
pxm Postat 19 mars 2011 Trådstartare Postat 19 mars 2011 (redigerat) Jo-du har rätt men jag vill ändå veta vilket av de tonerna som är tonikaKontraparalellerna som man vanligen använder för att det skall låta jazz... Som jag spelar nu gör jag den bedrägliga kadensen på bägge sätt beroende på vilket jag råkar känna för och båda tonerna låter bra i o f s men jag vill ju vara en 100% jazzkatts wannbe ju... Redigerat 19 mars 2011 av pxm
pxm Postat 19 mars 2011 Trådstartare Postat 19 mars 2011 ah-jag googlade och hittade ett pati om jazzteori och (tK), här: Ett Mollackords kontraparallell är ackordet som ligger 2 steg ned från huvudackordets placering i skalan. I övrigt gäller också att: De kan ersätta varandra utan att funktionen störs De kan spelas samtidigt utan att funktionen störs. Detta förutsätter dock att kontraparallellen läggs i ett högre register än huvudackordet.
pxm Postat 19 mars 2011 Trådstartare Postat 19 mars 2011 (redigerat) tvärtemot vad som är vanligt inom klassisk alltså... man går ned en dur ters i moll och Em som är en dominant -foprtsätter ej med en dominant för då blir det ju en fullstäng kadens. Redigerat 22 mars 2011 av pxm
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.