pxm Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 (redigerat) Skrev just det här på Facebook och efterlyste mer variationer på kadensen/progressionen II-V-I Kul och spännande om ni har några varianter att dela: If you exhange a major subdominat chord to its minorparalell in the cadens it will still be a 2-5-1 but it´s spelled ii-V-I, (ii for showing that it is a minor chord.)instead of II-V-I A7sus4 - C7sus4 - F9add9 A7sus5 vill here be the secund subdominant (sD ore Sp, Subparalell) but in the scale (here it must have to be F-lydian) it will still work as a dominant (D) chord of course. 7sus4 chord is exchangebel whit any major ore minor chord exept for 7b5 chords . Edit : vet inte om min engelska är särskilt korrekt men hoppas ni förstår vad jag menar... Redigerat 18 mars 2011 av pxm
pxm Postat 25 mars 2011 Trådstartare Postat 25 mars 2011 (bump) vad hemliga ni är- jag är ju nyfiken på litet mer varianter av II-V-I :or/ ii-V-I :or..
BluesBoy Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 Hade gärna kommenterat om jag fattade vad det handlade om. 😛 1
Anders F Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 Okej då Här kommer två vanliga varianter, en i moll och en i dur. II = Ab13 V = G7#5 I = Cm7 II=Dm7 V = Db7 I = Cmaj 7 MVH Anders 1
Anjou Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 Är lite förbryllad över att exemplen ovan kallas 2 5 1, för mig går det inte ihop, men sen var det ju ett tag sen man läste sådant. Olika former av kadenser i mitt tycke, och sen är det bra med det. 🙂
pxm Postat 26 mars 2011 Trådstartare Postat 26 mars 2011 (redigerat) ja visst - en två fem etta är en fullständig helkadens. t.ex B dim - Em - Am men det går att variera och alternera turnaurounden. Och jag är ute efter litet finurliga och häftiga turnarounds. Redigerat 26 mars 2011 av pxm
Anjou Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 ja visst - en två fem etta är en fullständig helkadens. t.ex B dim - Em - Am men det går att variera och alternera turnaurounden. Och jag är ute efter litet finurliga och häftiga turnarounds. Japp. Det där är jag med på, det var bara grejen att det kallas 2 5 1 när ackorden uppenbarligen inte har dessa funktioner i tonarten. Får väl bjuda på en enkel då C9 - B7 #9 - E 1
Anders F Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 (redigerat) Är lite förbryllad över att exemplen ovan kallas 2 5 1, för mig går det inte ihop, men sen var det ju ett tag sen man läste sådant. Olika former av kadenser i mitt tycke, och sen är det bra med det. 🙂 Kallas för substitut, och om jag skulle vara petig skulle jag då skrivit in det i II - V I http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_substitution MVH Anders Redigerat 26 mars 2011 av Gizmozis 1
pxm Postat 26 mars 2011 Trådstartare Postat 26 mars 2011 (redigerat) Vilken bra wiki sida ^^. (Den bokmärkte jag.) Redigerat 26 mars 2011 av pxm
pikzel Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 Vilken bra wiki sida ^^. (Den bokmärkte jag.) En sak jag alltid undrat över: varför avslutar du alltid alla inlägg med ironismileyn? 😄
pxm Postat 26 mars 2011 Trådstartare Postat 26 mars 2011 (redigerat) oj- jag har inte tolkat den som ironismileyn utan bara som en vanlig smiley mer liksom.. (^^nte ironisk -bara glad ) Redigerat 26 mars 2011 av pxm
pxm Postat 28 mars 2011 Trådstartare Postat 28 mars 2011 Japp. Det där är jag med på, det var bara grejen att det kallas 2 5 1 när ackorden uppenbarligen inte har dessa funktioner i tonarten. Suveränt-tack-jag gillar att lära mig mer.. Här är en häftig kadens en forumprojektkollega presnterade. Bara moll !!!!!! och den fungerar i mollBebop skalan Am-Dm-Gm Den är vågad och låter bra tycker jag.......
ettslagsunderverk Postat 15 maj 2011 Postat 15 maj 2011 En sak som låter riktigt häftigt är Dominant b5-substitution. (tritonussubstitut) Äldre bebopteknik som går ut på att alla dominantackord med förminskad kvint går att byta ut mot ett annat dominantackord vars prim ligger en förminskad kvint upp. Exempelvis skulle en ii V I, i f-dur kunna se ut såhär: "Vanlig": Gm7 - C7b5 - Fmaj7 C7b5 byts ut mot Gb7b5 då dom innehåller i princip samma toner. Nya blir alltså: Gm7 - Gb7b5 - Fmaj7. Sen är det fett med ackordsöverlagring också, men jag skriver från min Iphone och börjar få ont i tummen 🙂 tar det en annan gång helt enkelt
John NT Postat 15 maj 2011 Postat 15 maj 2011 Kul! Ska sätta mej in i den här tråden när jag kommit tillbaka från rep och är mindre bakfull (önsketänkande). 🙂
pxm Postat 7 februari 2012 Trådstartare Postat 7 februari 2012 (redigerat) har en häftig ii-V-I som är enkel där jag spelar ett Dm7 sedan tar jag och byter ut G7 mot dess tritonus substutition Cb7 ¨.Vidare fortsätter jag till Cmaj7. Det blir en smooth turnaround !!! Kromatisk !!! Dm7>Cb7>Cmaj7 mvh Edit: sorry-såg inte inlägget om tritonus substutitioner förrän jag skrivit det här.. Redigerat 7 februari 2012 av pxm
Quoman Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Cb är ju inte tritonus till G så jag antar att du menar Db. För denna variant har jag nog aldrig stött på. Är nog mer familjär med det tidigare exemplet: Gm7 - Gb7b5 - Fmaj7. I steganalys så skulle jag skriva den II - subV - I.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.