Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Skrev just det här på Facebook och efterlyste mer variationer på kadensen/progressionen II-V-I

Kul och spännande om ni har några varianter att dela:

If you exhange a major subdominat chord to its minorparalell in the cadens it will still be a 2-5-1 but it´s spelled ii-V-I, (ii for showing that it is a minor chord.)instead of II-V-I

A7sus4 - C7sus4 - F9add9

A7sus5 vill here be the secund subdominant (sD ore Sp, Subparalell) but in the scale (here it must have to be F-lydian) it will still work as a dominant (D) chord of course. 7sus4 chord is exchangebel whit any major ore minor chord exept for 7b5 chords

.rolleyes.gif

Edit : vet inte om min engelska är särskilt korrekt men hoppas ni förstår vad jag menar...

Redigerat av pxm
Annons
Postat

(bump)

hur går era II-V-I vaianter ????

rolleyes.gif

Postat

(bump)

vad hemliga ni är-

jag är ju nyfiken på litet mer varianter av II-V-I :or/ ii-V-I :or..

rolleyes.gif

Postat

Okej då

Här kommer två vanliga varianter, en i moll och en i dur.

II = Ab13

V = G7#5

I = Cm7

II=Dm7

V = Db7

I = Cmaj 7

MVH

Anders

  • Gilla 1
Postat

Dom var spännande -prövade dem i morse...

rolleyes.gif

Postat

Är lite förbryllad över att exemplen ovan kallas 2 5 1,

för mig går det inte ihop, men sen var det ju ett tag sen man läste sådant.

Olika former av kadenser i mitt tycke, och sen är det bra med det. 🙂

Postat (redigerat)

ja visst - en två fem etta är en fullständig helkadens.

t.ex B dim - Em - Am men det går att variera och

alternera turnaurounden.

Och jag är ute efter litet finurliga och häftiga

turnarounds.

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Postat

ja visst - en två fem etta är en fullständig helkadens.

t.ex B dim - Em - Am men det går att variera och

alternera turnaurounden.

Och jag är ute efter litet finurliga och häftiga

turnarounds.

rolleyes.gif

Japp. Det där är jag med på, det var bara grejen att det kallas 2 5 1 när ackorden uppenbarligen inte har dessa funktioner i tonarten.

Får väl bjuda på en enkel då

C9 - B7 #9 - E

  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Är lite förbryllad över att exemplen ovan kallas 2 5 1,

för mig går det inte ihop, men sen var det ju ett tag sen man läste sådant.

Olika former av kadenser i mitt tycke, och sen är det bra med det. 🙂

Kallas för substitut, och om jag skulle vara petig skulle jag då skrivit in det i II - V I

http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_substitution

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Vilken bra wiki sida ^^.

(Den bokmärkte jag.)

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Postat

Vilken bra wiki sida ^^.

(Den bokmärkte jag.)

rolleyes.gif

En sak jag alltid undrat över: varför avslutar du alltid alla inlägg med ironismileyn? 😄

Postat (redigerat)

oj- jag har inte tolkat den som ironismileyn utan bara som

en vanlig smiley mer liksom..

rolleyes.gif

(^^nte ironisk -bara glad )

Redigerat av pxm
Postat

Japp. Det där är jag med på, det var bara grejen att det kallas 2 5 1 när ackorden uppenbarligen inte har dessa funktioner i tonarten.

Suveränt-tack-jag gillar att lära mig mer..

Här är en häftig kadens en forumprojektkollega

presnterade.

Bara moll !!!!!! och den fungerar i mollBebop skalan

Am-Dm-Gm

Den är vågad och låter bra tycker jag.......

rolleyes.gif

  • 1 månad senare...
Postat

En sak som låter riktigt häftigt är Dominant b5-substitution. (tritonussubstitut)

Äldre bebopteknik som går ut på att alla dominantackord med förminskad kvint

går att byta ut mot ett annat dominantackord vars prim ligger en förminskad kvint upp.

Exempelvis skulle en ii V I, i f-dur kunna se ut såhär:

"Vanlig": Gm7 - C7b5 - Fmaj7

C7b5 byts ut mot Gb7b5 då dom innehåller i princip samma toner.

Nya blir alltså:

Gm7 - Gb7b5 - Fmaj7.

Sen är det fett med ackordsöverlagring också, men jag skriver från min

Iphone och börjar få ont i tummen 🙂 tar det en annan gång helt enkelt

  • 8 månader senare...
Postat (redigerat)

har en häftig ii-V-I som är enkel där jag spelar ett Dm7 sedan tar jag och byter ut G7 mot dess tritonus substutition Cb7 ¨.Vidare fortsätter jag till Cmaj7.

Det blir en smooth turnaround !!! Kromatisk !!!

Dm7>Cb7>Cmaj7

mvh

Edit:

sorry-såg inte inlägget om tritonus substutitioner förrän jag skrivit det här..

Redigerat av pxm
Postat

Cb är ju inte tritonus till G så jag antar att du menar Db. För denna variant har jag nog aldrig stött på.

Är nog mer familjär med det tidigare exemplet: Gm7 - Gb7b5 - Fmaj7. I steganalys så skulle jag skriva den II - subV - I.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.