Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som titeln sÀger pÄ lite halvsvenska(för att kortas ned), hur ska man provlyssna i musikbutiker? Vi sÀger att man kommer dit nÀr det Àr tomt och ingen ska in i studiorummet och "hÄlla pÄ med" keyboardarna dÀr, medan man lyssnar.

har lite skumplast och men vad jag vet hjÀlper det inte och en annan gardiner. Trevlig personal, men vad gör man nÀr det Àr svÄrt att höra sjÀlv? Skillnaden i placering kan betyda skillnaden 30 dB nÀr det gÀller basfrekvenser, i vÄra öron uppfattas det alltsÄ tre gÄnger högre... pga stÄende vÄgor vad jag har uppfattat.

SÄ vad ska man lyssna efter nÀr basen blir otydlig... Ska man bara lyssna efter de höga frekvenserna enbart? Man kanske fÄr med lite mid, vad vet jag. Det blir lite frustrerande, nÀr jag tycker att jag hör mer bas (eller tja low end eller vad man ska kalla det) pÄ en Genelec 6010AS med en kon pÄ 3" jÀmfört med en Yamaha hs80m med kon pÄ 8".

Som ni kanske mÀrker Àr det första gÄngen jag ska inhandla en studiomonitor, och har noll experience att gÄ pÄ. Det Àr liksom monitorer jag inhandlar,jag ska lÀra mig pÄ. Har varit pÄ de enda tvÄ musikbutikerna jag kÀnner till i Göteborg 3 ggr var, utan att egentligen komma fram till nÄgot vettigt, mer Àn att jag gillar Yamaha hs80m och att de lÄter "öppna" enligt mig och adam a5x och deras sköna diskant(a7x Àr för dyr :/) Men hur ska jag veta ifall a5x:ans bas rÀcker?

Har ni nÄgra tips pÄ vad man gör? Ska man bara köra pÄ den man tycker lÄter bÀst?^^

Tack pÄ förhand/ Yoie

Annons
Postat

Du tÀnker helt rÀtt gÀllande att det Àr i princip omöjligt att avgöra hur högtalare lÄter i en butik p g a okÀnd akustisk miljö samt olik placering för varje högtalare. Det enda "sÀkra" tillvÀgagÄngssÀttet Àr att begrÀnsa urvalet till 2-3 par (som man förhoppningsvis kan göra i butiken) och sedan lÄna hem dessa och jÀmföra i studion i lugn och ro. Att man gör ett "korrekt val" Àr dock fortfarande inte garanterat ... Om butiken har "bra" akustik (d v s inte dÄlig ...) samt alla (eller de modeller man vill jÀmföra iallafall) monitorer samlade pÄ en mindre yta sÄ kan man Ätminstone göra grövre bedömningar.

NÀr det gÀller basen sÄ Àr det ofta rummet som sÀtter begrÀnsningen, sÄ ytterligare en anledning att prova i det rum som de ska anvÀndas i.

Att köpa monitorer Àr nog det svÄraste man kan göra!

Postat

Du tÀnker helt rÀtt gÀllande att det Àr i princip omöjligt att avgöra hur högtalare lÄter i en butik p g a okÀnd akustisk miljö samt olik placering för varje högtalare. Det enda "sÀkra" tillvÀgagÄngssÀttet Àr att begrÀnsa urvalet till 2-3 par (som man förhoppningsvis kan göra i butiken) och sedan lÄna hem dessa och jÀmföra i studion i lugn och ro. Att man gör ett "korrekt val" Àr dock fortfarande inte garanterat ... Om butiken har "bra" akustik (d v s inte dÄlig ...) samt alla (eller de modeller man vill jÀmföra iallafall) monitorer samlade pÄ en mindre yta sÄ kan man Ätminstone göra grövre bedömningar.

NÀr det gÀller basen sÄ Àr det ofta rummet som sÀtter begrÀnsningen, sÄ ytterligare en anledning att prova i det rum som de ska anvÀndas i.

Att köpa monitorer Àr nog det svÄraste man kan göra!

+1

Om det rör sig om lite större investeringar sÄ bör det inte vara nÄgra problem med att fÄ pröva grejjerna hemma.

Om inte. PÄminner om den enkla förfrÄgan om öppet köp.

Är butikspersonalen nĂ„got kunnig sĂ„ förstĂ„r dom din oro i situationen.

Lycka till!

/Cruncharn'

Postat

Mm.. Studiomonitorer mĂ„ste funka med rummet! Ok saker och ting har hĂ€nt pĂ„ senare tid.. Men senast nĂ€r vi upphandlade sĂ„dana saker som Studiomonotorer Ă€r mitt minne att högtalarleverantörer stod pĂ„ kö med mössan i hand för att fĂ„ bli valda.. Året var 1983 och vi valde att "godkĂ€nna" att JBL fick bjuda pĂ„ ett par JBL 4430 och sĂ„ blev det.. 🙂

Postat

Stora och stora investeringar :/ Nja det handlar ju mellan 4-6k och hur stort en musikbutik ser pĂ„ det, som nĂ„gon investering alls eller inte, vet jag ej. Men med lite förhandlingar kanske det gĂ„r att ordna sĂ„ att man kan fĂ„ pröva pĂ„ 😉. Högtalarna ska ju anvĂ€ndas i ett rum hemma som för stunden Ă€r helt obehandlat, men ingen betongbunker i alla fall 🙂

Hur ofta lyckas man "lÄna" hem ett par monitorer? Och i sÄdana fall hur stor Àr chansen att man lyckas lÄna hem 2 par och jÀmföra? Jag ser den som i princip noll :/

Har ju kollat igenom lite pÄ akustiktrÄdar och har lÀst lite, och har sÀtt att det pÄ flera trÄdar har nÀmnts den "modala regionen" och förstÄr inte uttrycket till 100%. Rummet Àr endast 2,85x2,55x2,45, vilket vad jag har uppfattat, innebÀr att ifall jag skulle haft betongvÀggar, skulle jag fÄtt min första stÄende vÄg runt 60Hz, vilket skulle ha inneburit ,utifrÄn det jag förstÄtt att jag inte kommer kunna uppfatta ljud under den frekvensen, eller att det blir alldeles för svagt, pga att ljudet inte förstÀrks som de övriga bastonerna i frekvenser över och blir "överröstat". Har ju hört personer som sÀger att "basen behöver ett avsÄnd, för att byggas upp" och det har jag aldrig trott pÄ för 5 öre, men "modal region" verkar stÀmma i mycket högre grad, i alla fall med den grundlÀggande teori som man fÄr inom fysik.

Det Àr ungefÀr det jag uppfattat och det lÄter vÀldigt rimligt, men jag har inga betongvÀggar :/, utan det handlar om gipsvÀggar och eventuellt isolering mellan dem. Kan det innebÀra att den "modala regionen" inte pÄverkar mitt rum? För basfrekvensen krÀver ganska mycket mer Àn tunna vÀggar för att reflekteras?

SĂ„dan information hjĂ€lper otroligt mycket, ifall jag inte skulle kunna "lĂ„na" hem monitorer. Är ju ingen bas-junkie, men vill ju inte vara utan bas. Behöver inte det som fĂ„r bröstkorgen att vibrera som en vĂ€ckarklocka, men lite av det innan i alla fall. Har aldrig mixat och vetat vad jag hĂ„llit pĂ„ med nĂ„gonsin, sĂ„ dessa blir mina första och vill precis hamna i den prisklassen, dĂ€r uppgraderingar inte Ă€r vĂ€rda pengarna^^, sĂ„ att jag har annat att fundera pĂ„ de nĂ€rmsta Ă„ren.

Tackar för svaren som kommit!

/Yoie

• Gilla 1
Postat

En eloge för att du informerat dig om lÀget!

Som du redan kommit fram till sĂ„ Ă€r det ett bekymmer med basen (i synnerhet) i smĂ„ rum. Även om du inte har betongvĂ€ggar sĂ„ kommer frekvenser i den modala regionen att troligtvis vara sĂ„ mycket starkare Ă€n under, att ditt anvĂ€ndbara frekvensomrĂ„de fortfarande slutar vid första stĂ„ende vĂ„g. Inte nog med detta; hela det modala omrĂ„det kommer att vara ganska ojĂ€mnt (om inte rummet behandlas vĂ€l i basen), framförallt om dina rumsdimensioner innebĂ€r en dĂ„lig spridning av stĂ„ende vĂ„gor (frekvensmĂ€ssigt).

Du borde verkligen testa om det Àr lönt att överhuvudtaget investera i ett par monitorer innan du köper nÄgot. I vÀsta fall fÄr du anvÀnda hörlurar.

https://www.studio.se/index.php/topic/78475-monitorer-foer-hiphop/

Postat

En liten frÄgan bara?

1) Om rummet Àr byggt som studio, skall det dÄ spela nÄgon vilka du vÀljer, det skall vÀl dÄ lÄta enligt datablad? Och dÄ kan man jÀmföra olika men de mÄste vÀl göras samtidigt, sÄ man hör skillnad?

2) Om rummer inte Àr byggt som studio vet, man dÄ skillnaden, eftersom felkÀllorna blir sÄ mÄnga?

Postat

1) Om rummet Àr byggt som studio, skall det dÄ spela nÄgon vilka du vÀljer, det skall vÀl dÄ lÄta enligt datablad?

Om man tror att en högtalare kommer att prestera som ett mÀtvÀrde indikerar, bör man tÀnka om, snabbt! Om inte i ett ekofritt rum (och nej, ingen studio Àr ett ekofritt rum) sÄ kommer rummet att pÄverka prestandan nÄgot oerhört, akustikbehandlat eller inte. Högtalaren Àr sÀllan (kanske aldrig) flaskhalsen. Billiga monitorer Àr t ex sÀllan sÀmre Àn +/- 2-3 dB medan de bÀsta kontrollrummen sÀllan mÀter bÀttre Àn +/- 3-5 dB (beroende pÄ grafens upplösning).

Postat

Mm.. Studiomonitorer mĂ„ste funka med rummet! Ok saker och ting har hĂ€nt pĂ„ senare tid.. Men senast nĂ€r vi upphandlade sĂ„dana saker som Studiomonotorer Ă€r mitt minne att högtalarleverantörer stod pĂ„ kö med mössan i hand för att fĂ„ bli valda.. Året var 1983 och vi valde att "godkĂ€nna" att JBL fick bjuda pĂ„ ett par JBL 4430 och sĂ„ blev det.. 🙂

AnvĂ€nder ni fortfarande samma JBL 4430? 😕

Rödeorm (oregistrerad)
Postat

Hej

Om du har ett litet mixningsrum sÄ Àr det en fördel om basporten sitter fram pÄ monitorerna. Kolla (eller lyssna Àr vÀl mer korrekt) dessutom in KRK rokit i den prisklassen.

Postat

Om du har ett litet mixningsrum sÄ Àr det en fördel om basporten sitter fram pÄ monitorerna.

Det spelar egentligen ganska liten roll om basreflexröret sitter fram eller bak, eftersom basen börjar bli mer rundstrĂ„lande redan vid 500Hz nĂ„gonstans och Ă€r i princip helt rundstrĂ„lande ungefĂ€r frĂ„n 100Hz och nerĂ„t. De flesta har i och för sig portarna i fronten, men Ă€ndĂ„... 😉

• Gilla 1
Postat

Om du har ett litet mixningsrum sÄ Àr det en fördel om basporten sitter fram pÄ monitorerna.

DÀrför att?

Om anledningen tros vara att man annars inte kan stÀlla monitorn mot framvÀggen sÄ Àr detta inte hela sanningen dÄ en monitor oftast vinklas ca. 30 grader och detta Àr dÀrmed oftast inte ett stort problem Àven om bakÄtriktad port.

Postat
Ports often are placed in the front baffle, and may thus transmit unwanted midrange frequencies reflected from within the box. If poorly designed, a port may also generate "wind noise" or "chuffing", due to turbulence around the port openings at high air speeds. Enclosures with a rear facing port mask these effects to some extent, but they cannot be placed directly against a wall without causing audible problems. They require some free space around the port so they can perform as intended. Poor room placement can significantly reduce the performance of this type of loudspeaker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_reflex#Limitations

Rödeorm (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det spelar egentligen ganska liten roll om basreflexröret sitter fram eller bak, eftersom basen börjar bli mer rundstrĂ„lande redan vid 500Hz nĂ„gonstans och Ă€r i princip helt rundstrĂ„lande ungefĂ€r frĂ„n 100Hz och nerĂ„t. De flesta har i och för sig portarna i fronten, men Ă€ndĂ„... 😉

Jo bas Àr rundstrÄlande, men jag har hört flera monitorer (ESI near företrÀdesvis) placerade nÀra en vÀgg (Som ej bildar en triangel med lyssnaren som ena hörnet) dÀr man tydligt hört en basreflex frÄn vÀggen. Dessa tillverkare avrÄder just frÄn en sÄdan placering. DÀrav mitt tips om att ifall han har ett litet mixningsrum sÄ bör han köpa monitorer med basporten framtill.

Redigerat av Rödeorm
Postat
PÄminner om den enkla förfrÄgan om öppet köp.

+1

Jag har lyssnat igenom ett antal monitorer i en större butik, det par jag tyckte lÀt bÀst i butik köptes pÄ öppet köp, öppnades och hanterades vÀldigt försiktigt vid uppackning. Sedan har jag jÀmfört i lugn och ro med den lyssning jag redan har.

Postat

Jo bas Àr rundstrÄlande, men jag har hört flera monitorer (ESI near företrÀdesvis) placerade nÀra en vÀgg (Som ej bildar en triangel med lyssnaren som ena hörnet) dÀr man tydligt hört en basreflex frÄn vÀggen. Dessa tillverkare avrÄder just frÄn en sÄdan placering. DÀrav mitt tips om att ifall han har ett litet mixningsrum sÄ bör han köpa monitorer med basporten framtill.

Att du fĂ„r en reflektion frĂ„n bakvĂ€ggen i lĂ€gre register gĂ€ller samtliga högtalare (portad bak, fram eller inte alls) dĂ„ alla högtalare Ă€r mer eller mindre rundstrĂ„lande i basen. Vad du Ă€n hört (eller tycker dig ha hört) sĂ„ beror det ej pĂ„ portens placering. Även om porten sitter bak sĂ„ kan man stĂ€lla monitorer nĂ€ra vĂ€ggen dĂ„ de alltid vinklas ca. 30 grader.

Att man ibland kan höra flÄsljud frÄn porten Àr en annan historia och det Àr p g a detta som porten med fördel placeras bak.

Postat

Om man tror att en högtalare kommer att prestera som ett mÀtvÀrde indikerar, bör man tÀnka om, snabbt! Om inte i ett ekofritt rum (och nej, ingen studio Àr ett ekofritt rum) sÄ kommer rummet att pÄverka prestandan nÄgot oerhört, akustikbehandlat eller inte. Högtalaren Àr sÀllan (kanske aldrig) flaskhalsen. Billiga monitorer Àr t ex sÀllan sÀmre Àn +/- 2-3 dB medan de bÀsta kontrollrummen sÀllan mÀter bÀttre Àn +/- 3-5 dB (beroende pÄ grafens upplösning).

ok bra, den Ànda lösning Àr ju som du redan pÄpekat i första inlÀgget, att ta hem 2-3 par. Annars Àr det ju omöjligt att jÀmföra..

Jag som ocksÄ Àr ganska ny pÄ omrÄdet tÀnkte sÄ hÀr nÀr jag köpte ett par.

Provade och lyssnade men kunde inte bestÀmma mig.

Köpte ett par som de sa Àr helt ok och tÀnke att eftersom jag inte Àr direkt proffs och inte vet riktigt vad jag skall lyssna efter sÄ har jag lite svÄrt.

Men nu efter ca 1 Är kÀnner jag att jag blivit lite bÀttre pÄ att veta vad jag skall lyssna efter. Man kan vÀl sÀga att man lÀr sig hur sina egna högtalare

lÄter och dÄ kanske det inte direkt spelar nÄgon roll vilka man valde i slutÀndan?

NÄgon med mer erfarenhet kanske kan rÀtta mig om det Àr sÄ att man lÀr sig hur sina egna högtalare lÄter, eftersom man börjar öva upp

sin hörsel allmÀnt mer ju mer man hÄller pÄ och med att man lyssnar pÄ de fÀrdiga mixarna i andra system sÄ hör man ju var det brister.

Rödeorm (oregistrerad)
Postat

Att du fĂ„r en reflektion frĂ„n bakvĂ€ggen i lĂ€gre register gĂ€ller samtliga högtalare (portad bak, fram eller inte alls) dĂ„ alla högtalare Ă€r mer eller mindre rundstrĂ„lande i basen. Vad du Ă€n hört (eller tycker dig ha hört) sĂ„ beror det ej pĂ„ portens placering. Även om porten sitter bak sĂ„ kan man stĂ€lla monitorer nĂ€ra vĂ€ggen dĂ„ de alltid vinklas ca. 30 grader.

Att man ibland kan höra flÄsljud frÄn porten Àr en annan historia och det Àr p g a detta som porten med fördel placeras bak.

Hej. Som sagt, hemma hos nÄgra som hade ESI near högtalare blev ljudet vÀldigt annorlunda om högtalarna stod nÀra en vÀgg, LÀs ned.

http://www.esi-audiotechnik.com/download/ESI/nEar05_eXperience/nEar05_eXperience-English.pdf

4. vent port –nEar05 eXperience is a vented box speaker system with a vent port on the rear panel. Make sure you are not blocking the vent port (i.e. by putting the speaker too close to a wall) or the sound colour will be changed.

Postat

Hej. Som sagt, hemma hos nÄgra som hade ESI near högtalare blev ljudet vÀldigt annorlunda om högtalarna stod nÀra en vÀgg, LÀs ned.

http://www.esi-audiotechnik.com/download/ESI/nEar05_eXperience/nEar05_eXperience-English.pdf

4. vent port –nEar05 eXperience is a vented box speaker system with a vent port on the rear panel. Make sure you are not blocking the vent port (i.e. by putting the speaker too close to a wall) or the sound colour will be changed.

Och om du lĂ€ser mina inlĂ€gg en gĂ„ng till sĂ„ kanske du förstĂ„r vad jag menar. 😉

Postat

Och om du lĂ€ser mina inlĂ€gg en gĂ„ng till sĂ„ kanske du förstĂ„r vad jag menar. 😉

om man lÀser dina inlÀgg sÄ fÄr man faktiskt intrycket av att esi's egna rekommendationer Ä det dom sjÀlva hÀnvisar till inte stÀmmer

Postat (redigerat)

om man lÀser dina inlÀgg sÄ fÄr man faktiskt intrycket av att esi's egna rekommendationer Ä det dom sjÀlva hÀnvisar till inte stÀmmer

Suck,

Man ska givetvis inte helt blockera en basreflexport men det gör man inte om man vinklar en högtalare (som man alltid gör om liksidig triangel vilket rekommenderas). SÄ lÀnge den öppna arean runt öppningen Àr lika stor eller större Àn portöppningsarean sÄ Àr det inga problem. Att en högtalartillverkare har halvrÀtt/halvfel i en manual Àr inte första gÄngen, framförallt inte i denna prisklass.

Redigerat av Gilbert
Postat

Suck,

Man ska givetvis inte helt blockera en basreflexport men det gör man inte om man vinklar en högtalare (som man alltid gör om liksidig triangel vilket rekommenderas). SÄ lÀnge den öppna arean runt öppningen Àr lika stor eller större Àn portöppningsarean sÄ Àr det inga problem. Att en högtalartillverkare har halvrÀtt/halvfel i en manual Àr inte första gÄngen, framförallt inte i denna prisklass.

du har inte fel i det du sÀger

men sÀkra pÄ att 30 gr rÀcker intill vÀggen för att ljudet inte ska pÄverkas - Àr vi det?

frÄgan gÀller ju skillnaden mellan en likadan placering för en med basportarna fram

att lekmannen stÀller sina högtalare lite hur som har vi ju sett prov pÄ flera ggr

suck it up 🙂

Postat

du har inte fel i det du sÀger

men sÀkra pÄ att 30 gr rÀcker intill vÀggen för att ljudet inte ska pÄverkas - Àr vi det?

Man ska givetvis inte helt blockera en basreflexport men det gör man * inte om man vinklar en högtalare (som man alltid gör om liksidig triangel vilket rekommenderas). SÄ lÀnge den öppna arean runt öppningen Àr lika stor eller större Àn portöppningsarean sÄ Àr det inga problem. Att en högtalartillverkare har halvrÀtt/halvfel i en manual Àr inte första gÄngen, framförallt inte i denna prisklass.

* Glömde ett viktigt ord: "oftast".

Förutsatt att man följer ovanstÄende rÄd sÄ kan man vara ganska sÀker pÄ att den förÀndring av ljudet som sker p g a en annan placering (vilket givetvis intrÀffar p g a SBIR och stÄende vÄgors beteende) inte beror pÄ att porten Àr blockerad.

Postat

* Glömde ett viktigt ord: "oftast".

😉🙂

Förutsatt att man följer ovanstÄende rÄd sÄ kan man vara ganska sÀker pÄ att den förÀndring av ljudet som sker p g a en annan placering (vilket givetvis intrÀffar p g a SBIR och stÄende vÄgors beteende) inte beror pÄ att porten Àr blockerad.

frÄgan som kvarstÄr Àr dÄ om det Àr skillnad i ljudförÀndringen beroende pÄ front el bak hÄl

(du förstĂ„r att jag grillar dig extra hĂ„rt ibland just för att du vet vad du pratar om? 😉 )

Postat

😉🙂

frÄgan som kvarstÄr Àr dÄ om det Àr skillnad i ljudförÀndringen beroende pÄ front el bak hÄl

(du förstĂ„r att jag grillar dig extra hĂ„rt ibland just för att du vet vad du pratar om? 😉 )

😛

Om man sÀger sÄhÀr; SBIR och annat pÄverkas givetvis dÄ sjÀlva ljudkÀllan vid avstÀmningsfrekvensen för lÄdan Àr vid porten (om jag har förstÄtt det hela rÀtt) och om denna Àr placerad pÄ framsidan sÄ blir resultatet ett annat Àn om bak (eller nÄgon annanstans) men detta har ju inget med blockering av porten att göra.

Postat

Spinner vidare pÄ denna trÄd...

En frÄga: Eftersom rummet spelar vÀldigt stor roll, sÄ tÀnker jag?

Det mÄste finnas en brytpunkt dÀr man upplever ljudet som vÀldigt förÀndrat beroende pÄ volymstyrkan.

FrÄgan Àr: Hur pÄverkas ljudet i rummet beroende pÄ volymstyrkan, detta mÄste spela roll, ok ljudets hastighet

förÀndras ju inte men energin i vÄgorna och det mÄste ha en pÄverkan pÄ lyssningen?

NÄn som vet? Gilbert kanske :rolleyes:

Postat
Det mÄste finnas en brytpunkt dÀr man upplever ljudet som vÀldigt förÀndrat beroende pÄ volymstyrkan.

ja

högre

och sen upplever man mer bas Ä diskant pÄ normal volym Ä uppÄt kontra lÄg volym

dÀrav uppfinningen loudness-knappen

Postat

ja

högre

och sen upplever man mer bas Ä diskant pÄ normal volym Ä uppÄt kontra lÄg volym

dÀrav uppfinningen loudness-knappen

Jo, precis som Demonen sÀger sÄ blir volymen högre (surprise!) samt att öronen Àr okÀnsligare för bas och diskant vid lÀgre volymer men detta beror pÄ örat och inte rummet. Om inte galet höga ljudnivÄer sÄ Àr rummets pÄverkan konstant (iallafall under ca 160 dB):

https://www.studio.se/index.php/topic/78475-monitorer-foer-hiphop/

https://www.studio.se/index.php/topic/79437-nya-hoegtalaremonitorer/

Ă€ven om vissa vĂ€grar inse detta 😛

Postat

Jag har inte sagt emot att man kan höra skillnad pĂ„ olika monitorer i "dĂ„liga rum". 😉

GĂ€llande att du hör rummets efterklang tydligare om normal lyssningsnivĂ„ jĂ€mfört vĂ€ldigt lĂ„g sĂ„ Ă€r det inte mer komplicerat Ă€n att reflexer med vĂ€ldigt lĂ„g amplitud helt enkelt hamnar under rummets brusgolv och dĂ€rmed maskeras. SĂ€kert inget fel pĂ„ dina öron men om du tror att reflexers relativa nivĂ„ jĂ€mfört direktljud varierar med amplitud sĂ„ kanske det Ă€r fel nĂ„gon annanstans ... 😛😉

MVH Gilbert

var detta inte det jag skrev, trodde det?

dvs att "ljudet i rummet" pÄverkas av nivÄn men ATT refflektionerna alltid finns men under en viss nivÄ försvinner de i bruset? Eller stÀmmer inte det?

Demonen :rolleyes: jag menade naturligtvis reflektionernas "volym" och dÄ stÀmmer ju min fundering, enligt Gilberts förklaring ovan

och varför heter det volym, man fyller rummet med ljud tills det Àr fullt eller eller har ja missat nÄt vÀldigt grundlÀggande :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.