Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tja

Vad gör en kompressor egentligen. ??

för mig sÄ sÀnker den bara ner volymen av kanalen eller ljudet.

varför ska man dÄ anvÀnda sig av kompressor nÀr man kan dra ner volymen istÀllet ?

jag vet att detta Àr en dum frÄga.

men tro mig jag e sÄ newbe man kan bli.

Tack

Annons
Postat

varför ska man dÄ anvÀnda sig av kompressor nÀr man kan dra ner volymen istÀllet ?

Ja, det Àr faktiskt en bra frÄga. Det kan dock bli lite problem med att sitta och rycka i den dÀr jÀvla regeln upp och ner i tre minuter (eller hur lÄng lÄten nu Àr). VÀrre blir det dessutom nÀr du upptÀcker att du mÄste rycka i fler reglar Àn tvÄ.

Postat

Kompressor Àr inget man lÀr sig att anvÀnda i första taget. Min första reaktion var att "vad ska man med den till, den fÄr ju bara ljudet att lÄta platt!" Men sÄ smÄningom insÄg jag att den Àr ett ovÀrderligt arbetsredskap. AnvÀnder den dels för att fÄ svagare ljud att höras tydligt i mixen, och dels för att fÄ ljud att lÄta jÀmnare i ljudbilden, sÄ att de inte "Àter upp" alla andra ljud. Det Àr svÄrt att fÄ till en riktigt bra mix utan kompressor. Komprimerar alltid trummor och bas, och ofta Àven synthpads.

Det stÀmmer att kompressorn av naturen gör att ljudet blir lÀgre. Men detta gÄr att undvika genom att man klickar för "automatic make-up gain", eller motsvarande, som verkar finnas pÄ alla mjukvarukompressorer nuförtiden. PÄ hÄrdvarukompressorer brukar det finnas manuella instÀllningar för make-up gain. (Make-up gain Àr det som kompenserar för att ljudet blir lÀgre efter komprimeringen.)

Postat

Om du kan titta pÄ ljudet i en VU-stapel sÄ kan man förstÄ det lÀttare. Om du spelar en cd med slamriga trummor först genom en avslagen (bypass) kompressor sÄ ser du hur staplarna hoppar upp ner ganska rejÀlt, det kanske slÄr över i distande peaker ocksÄ. Sen slÄr du pÄ kompressorn, dÄ försvinner distpeakarna, de högsta volymtopparna blir alltsÄ lÀgre. Men samtidigt lyfts de svagaste tonerna upp, sÄ VU-staplarna fladdrar över ett mindre omrÄde och ljudet kommer att upplevas som kraftfullare trots att de högsta topparna kapas av.

Det kluriga Àr att stÀlla den hÀr "ihopklÀmningsprocessen" lagomt. Det hör till att man komprimerar för mycket i början. Sen lÀr man sig. Men det Àr en av de viktigaste och lite halvsvÄra gerjerna att lÀra sig, sÄ det fÄr man lÀgga ner en hel del tid pÄ. Komprimerar man en virveltrumma för mycket lÄter det som en pappkartong. Utan kompressor blir det för ojÀmn volym, och bottentrycket blir oxÄ dÄligt.

VĂ€lkommen till inspelningsvĂ€rlden! â˜ș

Postat

Jag anvĂ€nder en kompressor som ett instrument t.ex om jag kompresserar ett rum hĂ„rt sĂ„ stĂ€ller jag in sĂ„ att kompressorn andas och pumpar i takt till trummorna 🙂

Dock tar det ett tag som sagt att lĂ€ra sig anvĂ€nda en kompressor pĂ„ ett vettigt sĂ€tt om man inte vill ha en sönderkomprimerad virvel dĂ„ Ă€r det bara att go for it 🙂

Postat

Jag anvÀnder en kompressor som ett instrument t.ex om jag kompresserar ett rum hÄrt ...

"kompresserar"?

Postat

fan guys. trode aldrig att jag skulle fÄ sÄ mycket info pÄ en gÄng.

jag har nu suttit och komprimerad en lÄt och kom pÄ att

fan det lÄter som om man bakar in instrumenterna i varandra pÄ nÄgot sÀtt.

det e skit hÀftigt.

tack för all svar.

Postat (redigerat)

En kompressor förÀndrar ljudets interna dynamiska profil. Strikt sett minskar (trycker ihop) den skillnaden mellan starkt och svagt. Det ger ofta det kÀnslomÀssiga intrycket av förhöjd intensitet. Men med funktioner som sidechaining, fördröjd attack, soft knee, release m.m. kan en kompressor förÀndra ljudets dynamiska karaktÀr pÄ mÄnga olika sÀtt.

Vill man förÀndra ljudets dynamiska karaktÀr, ska man anvÀnda en kompressor. Men Àr det ren volymutjÀmning man Àr ute efter, ska man inte anvÀnda kompressor, utan automation.

Redigerat av Signia
Postat

SÄ vitt jag ser det har kompressorn rent krasst bara tvÄ huvudsyften: Antingen balansering av ljudnivÄer, eller som ren effekt.

Sedan kan man:

* Göra ljud fetare, större, tyngre

* Accentuera detaljer i ljudet

* Addera "vÀrme"

* BibehÄlla nivÄer

* Balansera nivÄer

* Trycka upp nivÄerna

* Ändra om vissa parametrar som ger punch, naturlig attack, decay etc

* Flytta bak/fram instrument i mixen

* Ducka

* De-essa

* osv.

Postat (redigerat)

En kompressor förÀndrar ljudets interna dynamiska profil. Strikt sett minskar (trycker ihop) den skillnaden mellan starkt och svagt. Det ger ofta det kÀnslomÀssiga intrycket av förhöjd intensitet. Men med funktioner som sidechaining, fördröjd attack, soft knee, release m.m. kan en kompressor förÀndra ljudets dynamiska karaktÀr pÄ mÄnga olika sÀtt.

He he... Till och med jag, som har hĂ„llit pĂ„ med skiten i vet fan hur lĂ€nge, fattade knappt innebörden av det dĂ€r. Det var den mest fikonsprĂ„kiga beskrivning av en kompressors funktion jag nĂ„gonsin lĂ„tit mina ögon utsĂ€ttas för. "ger ofta det kĂ€nslomĂ€ssiga intrycket av förhöjd intensitet"... Vad Ă€r det, liksom? 😄

(Jag vet, mitt svar till TS var inte sÀrskilt bra heller.)

Vill man förÀndra ljudets dynamiska karaktÀr, ska man anvÀnda en kompressor. Men Àr det ren volymutjÀmning man Àr ute efter, ska man inte anvÀnda kompressor, utan automation.

Kan man inte anvÀnda kompressor för volymutjÀmning?

Redigerat av Valle
Postat

Det Àr vÀl just volymutjÀmning som man oftast anvÀnder kompressor till?

Men för all del, lĂ„t oss bli lite akademiska hĂ€r: Ă€r det mikrodynamiken man Ă€r ute efter att förĂ€ndra Ă€r det definitivt kompressor man ska anvĂ€nda. Är det dĂ€remot makrodynamiken man ska förĂ€ndra kan man anvĂ€nda automatisering.

Men det viktiga att kÀnna till Àr att utan kompressor kommer det att rocka som KaknÀstornet i mild bris.

drloop (oregistrerad)
Postat

SÄ vitt jag ser det har kompressorn rent krasst bara tvÄ huvudsyften: Antingen balansering av ljudnivÄer, eller som ren effekt.

Sedan kan man:

* Göra ljud fetare, större, tyngre

* Accentuera detaljer i ljudet

* Addera "vÀrme"

* BibehÄlla nivÄer

* Balansera nivÄer

* Trycka upp nivÄerna

* Ändra om vissa parametrar som ger punch, naturlig attack, decay etc

* Flytta bak/fram instrument i mixen

* Ducka

* De-essa

* osv.

DISTA!!!! 🙂

Postat (redigerat)

Menar att en kompressor förÀndrar ljudets interna karaktÀr. Volym-automation gör inte det. SÄ Àr man ute efter ren volym-utjÀmning Àr det volym-automation man bör anvÀnda.

Men det Àr sant att mÄnga anvÀnder kompressorer som volym-utjÀmnare. Det ger bl.a. bi-effekten att nÀr ljudet blir starkt, sÄ lÄter det lite mer .. "anstrÀngt".

Redigerat av Signia
Postat

Hej.

HÀr mÄste jag ge det till Tidningen.

Cornado,

Har du lite slantar över tycker jag att du ska köpa nÄgon av tidningens specialnummer.

För ett tag sen gick serien "Mixologi". Kolla upp möjligheterna att köpa de tidningarna i nÄgon form.

Du kommer att uppskatta avsnitten om just kompressorer med tiden. Kompressorn och kompression tar vanligtvis ett tag att lĂ€ra sig för det Ă€r en vĂ€ldigt avancerad "volymratt".🙂

Studio har lyckats skapa avsnitt som Àr riktigt bra att ha liggandes nÀr du Àr i behov av hjÀlp sÄvÀl som inspiration.

Inte meningen att ta död pĂ„ trĂ„den men det Ă€r en bra serie. 🙂

Ha en trevlig fredag!

/Anders

Postat

Menar att en kompressor förÀndrar ljudets interna karaktÀr. Volym-automation gör inte det. SÄ Àr man ute efter ren volym-utjÀmning Àr det volym-automation man bör anvÀnda.

AlltsÄ, vad Àr det som gör att vissa mÄste verka sÄ supersofistikerade i sina beskrivningar. Beakta vad trÄden handlar om, och inte minst vem som har stÀllt frÄgan.

Var det inte just för att ett snille kom pÄ en lösning för att slippa fara upp och ner med (volym)regeln som tanken till kompressorn föddes? Det finns bara en skillnad pÄ att anvÀnda en kompressor respektive volym-automation för volymutjÀmning, och det Àr att volym-automationen Àr "utritad" pÄ förhand.

Postat (redigerat)

AlltsÄ, vad Àr det som gör att vissa mÄste verka sÄ supersofistikerade i sina beskrivningar. Beakta vad trÄden handlar om, och inte minst vem som har stÀllt frÄgan.

Var det inte just för att ett snille kom pÄ en lösning för att slippa fara upp och ner med (volym)regeln som tanken till kompressorn föddes? Det finns bara en skillnad pÄ att anvÀnda en kompressor respektive volym-automation för volymutjÀmning, och det Àr att volym-automationen Àr "utritad" pÄ förhand.

StÄr det nÄgot annat Àn 1:1 kompressionsförhÄllande pÄ kompressorn, kommer man inte ifrÄn det faktum att ljudets karaktÀr förÀndras med kompression (ibland fÀrgar kompressorn Àven vid 1:1 förhÄllande), vilket det inte gör genom ren automation. Det Àr bottom line. Redigerat av Signia
Postat

StÄr det nÄgot annat Àn 1:1 kompressionsförhÄllande pÄ kompressorn, kommer man inte ifrÄn det faktum att ljudets karaktÀr förÀndras med kompression (ibland fÀrgar kompressorn Àven vid 1:1 förhÄllande), vilket det inte gör genom ren automation. Det Àr bottom line.

Det stÀmmer. Sen att det inte utgör nÄgot problem Àr en annan frÄga.

Jag anvÀnder bÄde kompressor och volymautomatisering beroende pÄ vad jag Àr ute efter. Det antar jag att alla andra ocksÄ gör.

Postat

StÄr det nÄgot annat Àn 1:1 kompressionsförhÄllande pÄ kompressorn, kommer man inte ifrÄn det faktum att ljudets karaktÀr förÀndras med kompression (ibland fÀrgar kompressorn Àven vid 1:1 förhÄllande), vilket det inte gör genom ren automation. Det Àr bottom line.

OK, jag förstÄr att du tycker det Àr viktigt för dig att "svÀnga sig". Men jag kan inte se skillnaden i att stÀlla in ration pÄ en kompressor, och "rita ut" automationen pÄ förhand. Om inte kompressorn "komprimerar" sÄ gör ju automationen det...

Postat

Men det Àr sant att mÄnga anvÀnder kompressorer som volym-utjÀmnare. Det ger bl.a. bi-effekten att nÀr ljudet blir starkt, sÄ lÄter det lite mer .. "anstrÀngt".

Jo visst fasen gör den det. Ändrar alltsĂ„...!

Ljudet fÄr ju gÄ igenom ytterligare en elektrisk krets..., eller emuleras genom en matematisk berÀkning som ska ge kÀnslan av en elektrisk krets.

TillÀggas bör...

Du fÄr liknande effekt via ljudets externa karaktÀr.

Med andra ord. Du kör ut ljudet via en förstÀrkare som tillika fÀrgar, klipper, brusar och förÀndrar ljudet.

Man kan sÀga sÄ hÀr.

Det Àr ett rent helsike att automatisera ljud pÄ samma sÀtt som en kompressor jobbar. Men det anvÀnds flitigt!

I övrigt och bortsett frÄn emuleringar eller elektriska kretsar, sÄ har Valle rÀtt.

En kompressor gör exakt det, justerar volymen baserat pÄ en mÀngd parametrar.

Lika mÄnga skulle jag tro som krÀvs för att efterlikna en kompressor med enbart automation.

MÄnga gÄnger föredrar jag automation för att fÄ mer kontroll över den specifika stunden.

Ambience Àr ett sÄdant exempel!

Piiiz!

/Cruncharn'

Postat

Prova, labba, testa.....

LÄter det bÀttre Àr det rÀtt, lÄter det sÀmmre Àr det fel...

Helt kort sÄ minskar kompressorn dynamiken.

Den sÀnker toppar automatiskt, vÀldigt snabbt (om man vill), visst automatisering funkar ocksÄ...

Men pÄ t.ex. sÄng blir det sÄ mycket enklare med en kompressor för att fÄ en jÀmn volym.

TÀnk dock pÄ att med make-up gain sÄ höjer man Àven upp ev. brus, kankse inte önskvÀrt...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.