Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Det är så att jag har som projektarbete i skolan (sista året på gymnasiet) att spela in några egenkomponerade låtar i min egna lilla hemmastudio som jag har. Jag använder mig bara utav en akustisk gitarr, ett munspel och sång.

Men min fråga till er är vad som är viktigast att mixa och redigera när man spelar in enbart akustisk gitarr? Vad brukar man först och främst göra för att få ut det bästa ljudet av inspelningen?

P.S. Är ute efter ett liknande sound på gitarren så som Jack Johnson..

Min utrustning:

Gitarr: Taylor 114e

Mixerbord: Tapco Blend 6

K.Mick: Studio Projects B1

Ljudkort: M-Audio Delta Audiophile

Är oerthört tacksam för snabba svar pga att vi har redovisningen nästa vecka, v.12. Och även om ni bara kan minsta lilla, så säg de! Kan hjälpa mig oerhört mycket!

Ha det gött! / Martin

Annons
Postat

Det beror ju självklart mycket på gitarren. Men det första du bör göra är nog att skära en bra bit bas med högpass filter. Efter det kan du lägga en kompressor och efter det en eq till om du vill boosta några frekvenser, kanske för att få skimmer i toppen. Sen lär du nog vilja ha nån typ av reverb som du lägger på en send. Där får du pröva dig fram vad du vill ha, om du vill ha ett stort rum, eller litet eller vad du nu letar efter. Lägg en eq efter eller använd eventuell eq i reverbpluggen som skär botten och rundar av i toppen så att du slipper rummel och ovälkomna artefakter i klangen. Delay kan ju också vara en bra idé för ett lite större sound. Stereodelay kanske?

Det svåraste är nog kompressorinställningarna. Och det är ju inte lätt att förklara, men du kan ju pröva någon akustisk gitarr-preset och utgå ifrån det. Lek dig fram!

Postat (redigerat)

Det beror ju självklart mycket på gitarren. Men det första du bör göra är nog att skära en bra bit bas med högpass filter.

Om det är ensam gura och sång ála Jack Johnson så skulle jag vara väldigt försiktig med högpassfiltret! Skulle nog snarare göra tvärt om, blanda in linesignal med lite sub-enhancer för att få en botten. Ska det däremot läggas till elbas och slagverk så bör man nog skära lite. Men i en mix med väldigt få element tycker jag inte man bör gå så hårt åt botten! -Det gör man ju mest för att skapa plats åt andra instrument (som bas tex).

Om jag skulle försöka få till ett Jack Johnson-ljud så skulle jag till att börja med spela in guran i stereo.

Själv har jag fått bra resultat genom att närmika med två småkondensare i XY vid tolfte bandet (har kört Line Audio CM3), blanda med en stormembranare en meter ut för kroppen i ljudet. Blanda in lajnsignalen för en renhet i lägre frekvenser. När man gör såhär så behöver man oftast kolla fasen mot varandra (särskilt avståndsmiken och lajnsignalen). Men eftersom det bara är en ljudkälla så är det lätt gjort i din DAW. Bara zooma in och kolla så att vågformerna ligger i fas med varandra.

Redigerat av MrBluesman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.