Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hahah. fixade allt med panoreringen. har även bytt ut EZ drummer mot Addictive drums och det låter SÅ mycket bättre. En en duktig kille som ska få spela in sång på låten.

Tänkte lägga upp en ny test av den så får ni höra hur det låter med panorering och sådant!

Annons
Postat

Jag kör på örat i mina lurar och kollar sen med mina monitorer om det låter som jag vill och skiter sen totalt i allt vad andra tycker 😄. Sång = högts av allt och i mitten lämpligtvis samt av med några dec runt 2200 på reverbet. Men du driver med oss eller hur? För att du skulle ha lirat in din exempellåt som jag då gillar rätt skarpt (ännu bättre med lite sång och utan dom där konst pauserna) utan att veta hur man panorerar i Logic det undrar jag om jag tror på 😄 . Maffigare guror lite åt a la metal men åt pophållet i den låten skulle inte funka speciellt bra eller hur? Har jag fel så ber jag om ursäkt på förhand och önskar lycka till då du har kommit rätt för den här typen av frågor. Man åker på att kryssa lite mellan svaren bara som du kanske har märkt.

Ha det bra

Hehe, nej jag driver inte 🙂 har kunnat en del innan och har suttit och prövat en massor av saker, det var bara panoreringen jag inte fick fart på. dock är det fixat nu 🙂

• 3 veckor senare...
JeremyStarseed (oregistrerad)
Postat

Hej!

Som ämnet lyder så är jag ny inom mixning och mastring och inspelning, jag har spelat in förut och så men har aldrig riktigt haft lust eftersom det blir och låter så jäkla dåligt..

Det är inget speciellt jag vill veta utan jag vill bara lära mig en massa saker och ta in så mycket nytt jag kan. så min fråga är till er medlemmar.

Har ni några guld-tips till mig? Som man bara måste veta.

Sen kort sammanfattat hur man får "trycket" i det man spelar in. Vet att det säkert finns hundra miljoner sätt. men give me something

Ni får jättegärna posta videotutorials

Hälsningar

F

Jag har inte läst hela tråden, så jag ber om ursäkt ifall mina synpunkter är onödiga. Min första tanke: Det vore bra att veta vad för stil du jobbar på...det finns en otrolig mängd tekniska tips att hämta här, men det beror väldigt mycket på hur du ställer frågan.

Det där med att high-pass-filtrera allt, skulle säkert aldrig kommit upp om du nämnt att det är cello du spelar, t.ex.

Var beredd att lägga rätt mycket tid för att ta till dig allt. Jag gick på SAE efter att jag värmt upp i 7 år med olika studiosessions. De 7 åren *efter skolan* har ändå varit de mest lärorika, och jag lägger ganska mycket tid på research och läsning för nöjes skull. Man slutar aldrig lära sig om ljud och musik.

Själv är jag fascinerad av svunna tider och guldåldern...det finns massa schyssta epoker man kan koncentrera sig på, för att få till ljudbilden och stilen de etablerade då, innan det fanns en färdig produkt redo för varenda uppgift. Uppfinningsrikedomen är inspirerande. Kolla t.ex in hur Oramics värderas än idag, trots att tekniken var smågalen redan för 40 år sedan:

Postat

Tycker begreppen mixning och mastring är något som många nybörjare blandar ihop. Speciellt på senare år så har det nästan blivit så att man tror att mastring är viktigare än mixning.

Mastring är långt ifrån något man fixar med hemma i sovrummet. Mastring är inte heller något som enbart är till för att pressa volymen till radiostandard. Utan något man gör för att låten ska låta bra på olika system och liknande. Mao inget man gärna ger sig på själv.

Rikta in dig på mixning istället! Köp ett par schyssta monitorer, läs på om akustikbehandling och bege dig in i resan bland kompressorer och EQ. En "fulmaster" med en lätt kompressor och limiter håller ganska långt!

• Gilla 1
Postat

Tycker begreppen mixning och mastring är något som många nybörjare blandar ihop. Speciellt på senare år så har det nästan blivit så att man tror att mastring är viktigare än mixning.

Mastring är långt ifrån något man fixar med hemma i sovrummet. Mastring är inte heller något som enbart är till för att pressa volymen till radiostandard. Utan något man gör för att låten ska låta bra på olika system och liknande. Mao inget man gärna ger sig på själv.

Rikta in dig på mixning istället! Köp ett par schyssta monitorer, läs på om akustikbehandling och bege dig in i resan bland kompressorer och EQ. En "fulmaster" med en lätt kompressor och limiter håller ganska långt!

Låter bra tycker jag +1

• 4 veckor senare...
Postat

Lånar tråden lite...Är relativt ny på inspelningetc,,har kommit in på mixning nu.

Har läst runt och hittat flera svar där man påstår att monitorer under 3000 kr är inget att ha/:

Det jag undrar är om jag kan mixa i mina slutna hörlurar för 300 kr? Har annars ett par vanliga datorhögtalare som visst inte ska vara bra att mixa i?

Vad ska jag tänka på om jag mixar i det jag har?.

Postat

Lånar tråden lite...Är relativt ny på inspelningetc,,har kommit in på mixning nu.

Har läst runt och hittat flera svar där man påstår att monitorer under 3000 kr är inget att ha/:

Det jag undrar är om jag kan mixa i mina slutna hörlurar för 300 kr? Har annars ett par vanliga datorhögtalare som visst inte ska vara bra att mixa i?

Vad ska jag tänka på om jag mixar i det jag har?.

köp riktiga monitors/lurar.

mixa inte i det du har-det blir bara konstigt om du lär in fel inställningar och tillvägagångsätt vid en mix.

Alesis M! Active monitors får du för runt 1000 -lappen..

De duger bättre än det du verkar ha för det duger inte alls.

Tyvärr..

rolleyes.gif

Postat

Om du ska köpa ett par Monitorer så borde duäven akustikbehandla rummet eftersom ett vanligt sovrum inte brukar vara någon vidare mixningsmiljö jag tycker nog att du ska satsa på ett par lurar till att börja med, typ "AKG K240 studio" jag tycker de fungerar utmärkt och ligger på omkring tusenlappen

Postat

okej,men hur stor skillnad är det på ett par lurar/monitorer för 1000 o andra för 3000 kr.

Varför nämnde ingen det i början när jag frågade,då sa alla bara mic&ljudkort 😉 .Aja ska titta runt nu.

Postat (redigerat)

Det är oftast är det nog stor skillnad... men just "AKG K240" verkar passa väldigt många och de har en väldigt bra prislapp. så jag tycker du ska provlyssna ett par, annars är det nog bara gå in på 4 sound eller någon annan affär med koll så får du nog några tips bra tips 🙂

Redigerat av JohanElfstrom

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.