Jump to content
Annons

Tips till inköp av Digitala Trummor


Olw91 (oregistrerad)

Recommended Posts

Olw91 (oregistrerad)

Hej hopp!!

Jag har bestämt mig för att köpa ett digitalt trumset. Varför digitalt? Pga jag inte vill att det ska låta så mycket till grannar etc.

Jag har lagt en budget på cirka 10000:- och under.

Är i behov av hjälp av val av trumset, då jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta.

Har spelat gitarr i 6 år och mest slagit på trummor för skojsskull.

Jag vill använda mig av trummorna för inspelning hemma i "amatör"studio och träna upp skillsen.

Kom gärna med konkreta förslag om märke på ett trumset som ni tror gillar mig.

/Oscar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller du dig till Roland eller Yamaha så brukar det oftast funka.

Märk dock att 10 papp inte är överdrivet mkt för digitaltrummor, även om man kan få rätt bra för det priset.

Vad gäller låtande till grannar e.d: Hur bor du? Lgh eller hus? FÖr om det är lgh lär grannarna ändå

höra din baskagge oavsett om du kör digitalt eller akustiskt.

http://www.thomann.de/se/yamaha_dtxpress_iv_standard_set.htm

http://www.thomann.de/se/roland_hd1_komplett_vdrum_set.htm

http://www.thomann.de/se/roland_td4k2_vdrum_compact_set.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett Roland med nätvirvel för 10 o då fick jag med baskaggepedal. Att det inte är nät på pukorna stör inte mig som gitarrist. Däremot tycker jag att pukorna är för små. Lite svåra att träffa.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vart i en nästan identisk sits som du och efter en lång tid så blev det ett Roland-TD4 som jag jag även har köpt till en cymbal till och jag kan rekommendera det. Med tanke på din budget så tror jag att det skulle kunna passa ganska bra eftersom att du inte verkar vara någon jätte seriös trummis än, inget illa ment. Men jag tycker ändå att det har de nödvändigaste funktionerna för att göra en amatörtrummis som mig själv nöjd, förutom lite tweaking vid volym balansen är de lätta att spela in (både med och utan ordentlig utrustning) och responsen från padsen känns faktiskt bra samtidigt som att ljudet inte blir allt för digitalt (speciellt cymbalerna).

Jag har bara prövat mitt Roland och ett Yamaha DTXPLORER (=inget vidare bra) så jag har tyvärr en väldigt smal bild av digitaltrummornas värld. Mitt tips är att du tar dig till närmaste musik affär med digital kit och ber att få banka lite för att få ett hum om hur de olika modellerna funkar.

Vet inte hur mycket detta hjälpte men jag hoppas att du hittar ett kit som du blir nöjd med.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bor i trakten vid Härnösand har jag ett DTXplorer som du kan få billigt. 😉

Har använt det precis som du skrivit (övning och lite inspelning) och haft grymt skoj men säljer p.g.a. av penga/platsbrist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olw91 (oregistrerad)

Jag bor hemma atm med mina Pears i hus, dock vill har jag bestämt mig för digitala då jag kan enkelt spela in i datorn etc och jag kan spela rätt sent om kvällarna!

Så det är ett av de starka alternativen. Bor i sthlm!

Men vad är rekommenderat att lägga på ett trumset? Ska man köra beggat? Och hur enkelt är det att koppla till dator m.m.

SOm ni märker så är jag inte så erfaren inom ämnet:)

Hör gärna av er!

Edit: Vill gärna ha ett som är utseende mässigt likt ett trumset så man får en ungefärlig känsla. Vill inte ha ett som liksom ser alldeles för b och plastigt ut:)

Redigerat av Olw91
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor hemma atm med mina Pears i hus, dock vill har jag bestämt mig för digitala då jag kan enkelt spela in i datorn etc och jag kan spela rätt sent om kvällarna!

Så det är ett av de starka alternativen. Bor i sthlm!

Men vad är rekommenderat att lägga på ett trumset? Ska man köra beggat? Och hur enkelt är det att koppla till dator m.m.

SOm ni märker så är jag inte så erfaren inom ämnet:)

Hör gärna av er!

Edit: Vill gärna ha ett som är utseende mässigt likt ett trumset så man får en ungefärlig känsla. Vill inte ha ett som liksom ser alldeles för b och plastigt ut:)

Ja det kan vara värt att kolla begagnade med tanke på att jag hittade mitt när det var tre månader gammalt och för ett par tusenlappar billigare.

Att koppla in det i dator skiljer sig ibland från kit till kit, men mitt funkar både om du kopplar in det via ett 3,5mm jack eller om du kör 2st 6,3mm (R och L) genom ett ljudkort med de utgångarna och jag antar att det är lika lätt på de flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...