Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

.. Det gör att man "kan" uppleva Rör som ett softare sound än solid-state (transistorer). Distoritionen blir lite rundare med mer jämna harmonier medans en transistor distar mer rakt (udda harmonier=oljud). Men att rör brusar mer stämmer inte om det är korrekt kopplat.. 🙂

Ja bra...

Övrigt: känner att ämnet det kanske börjar glida lite nu...

OBS.. om vi kör med grejor som är helt ok men inte proffs. Vill naturligtvis inte dista 2MP:an utan vill ha en rörbox innan som ja kan dista om jag vill.

Annons
Postat

På en preamp?

Ähum, ja inte vet jag men minst 95% av mina inspelningar distar jag inte preamparna på.

Det beror väl på genre eller?

Har aldrig gjort annat än att dista en preamp.

Tror fasen inte ens att det är möjligt!?

Det är i alla fall det som är den enda orsaken till varför jag använder olika preamps till olika applikationer.

Disten låter olika i alla preamps. Till och med från samma modell och tillverkare.

Fast vi kanske inte pratar samma typ av distortion?

Jag menar i alla fall den typ av distortion som uppstår när vi närmar oss nollan på preampen.

Jag tycker det är svårt att få liv i inspelningar om jag kör för låg input.

Blir ingen närvaro eller bett i frekvenserna.

Kanske därför jag är lite känslig med typen av preamp då...!?

Aldrig funderat så mycket runt det. Bara kört så det ryker.

Piiiz!!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.