Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

att hålla på och dra jordade förlängningskablar ifrån köket skall du naturligtvis inte göra, eftersom det i praktiken innebär att du blandar jordade och ojordade uttag i samma rum. detta får man inte göra eftersom det innebär en risk att du hamnar mellan en strömförande del och jord, om en apparat skulle gå sönder.

fattar inte din motvilja mot att dra fram "jord" i hela lägenheten. det höjer den allmmänna säkerheten och är väldigt snabbt gjort för en elektriker.

Så har jag gjort överallt där jag bott, blandat friskt. 😳

Sedan detta med "dra fram jord". Hur går det till? Man fiskar fram ledningarna i väggarna väl som jag sett dem göra och gör om från ickejord till jord normalt. Alla mina elledningar i lägenheten går utanpå väggarna, det finns inte ett skit nånstans i några väggar här. Blir det lättare att fixa jord överallt hos mig då och billigare? Sen har jag inget vägguttag alls i hallen, badrummet, toan, vilket är skitkass.

Annons
Postat

Sedan detta med "dra fram jord". Hur går det till? Man fiskar fram ledningarna i väggarna väl som jag sett dem göra och gör om från ickejord till jord normalt. Alla mina elledningar i lägenheten går utanpå väggarna, det finns inte ett skit nånstans i några väggar här. Blir det lättare att fixa jord överallt hos mig då och billigare? Sen har jag inget vägguttag alls i hallen, badrummet, toan, vilket är skitkass.

"Gör om från icke-jord till jord"...?

Om det sitter ojordade kontakter, så är skyddsjorden inte framdragen (och om den är det så är det idiotiskt att det inte sattes jordade urtag från början, eftersom de inte kostar många kronor mer än ett ojordat...). Det går i så fall inte att "göra om", utan man måste dra fram skyddsjord från elcentralen (säkringsskåpet) till det aktuella urtaget.

Jag har hört talas om hyresvärdar som bara kopplar nollan till jordblecket i kontakten, men det strider mot elsäkerhetsbestämmelserna att göra så, så det är olagligt. Det enda godkända sättet att byta till jordade urtag, är att man ser till att både fas, nolla och skyddsjord är framdraget från elcentralen.

Postat

Det går i så fall inte att "göra om", utan man måste dra fram skyddsjord från elcentralen (säkringsskåpet) till det aktuella urtaget.

Jag har hört talas om hyresvärdar som bara kopplar nollan till jordblecket i kontakten, men det strider mot elsäkerhetsbestämmelserna att göra så, så det är olagligt. Det enda godkända sättet att byta till jordade urtag, är att man ser till att både fas, nolla och skyddsjord är framdraget från elcentralen.

Ja, det var så jag menade. Ventilationskillen som satte in ny fläkt här uttryckte sig så. Jag har nu sju jordade urtag i köket, men inga i övriga lägenheten.

Postat (redigerat)

Så har jag gjort överallt där jag bott, blandat friskt. 😳

Har man en infälld elinstallation så "knyter" man ihop det nya kablaget i änden på de gamla, sedan drar man ut hela skiten och får då helt plötsligen samtidigt indraget det nya. Hur mycket jobb det blir beror på hur många och hur långa rören är.

Men om du har en utanpåliggande installation så är det bara att slita ner eländet (hehö), och sedan klamra upp nytt. Då får du ju fördelen att du lätt kan få massor av nya uttag där du vill, medans de ändå håller på att klammra.

Redigerat av P Forsberg
Postat (redigerat)

Det här är väl det enda ämnet på detta forum som är livsviktigt att saker och ting görs på rätt sätt. Jag skulle vilja tillägga följande i denna tråd:

Anlita en elektriker och gör inget el-arbete själv om du inte är utbildad elektriker och har 100% stenkoll på vad du gör. Mycket av det som skrivits om el i denna tråd är förvirrande och tyvärr inte korrekt.

Bara för din och alla andras säkerhet ⚠️

Vänliga hälsningar / Björn (utbildad elektriker en gång i tiden) 😉

Redigerat av wellness music
Postat

Det här är väl det enda ämnet på detta forum som är livsviktigt att saker och ting görs på rätt sätt. Jag skulle vilja tillägga följande i denna tråd:

Anlita en elektriker och gör inget el-arbete själv om du inte är utbildad elektriker och har 100% stenkoll på vad du gör. Mycket av det som skrivits om el i denna tråd är förvirrande och tyvärr inte korrekt.

Bara för din och alla andras säkerhet ⚠️

Vänliga hälsningar / Björn (utbildad elektriker en gång i tiden) 😉

Amen!

Postat

Har man en infälld elinstallation så "knyter" man ihop det nya kablaget i änden på de gamla, sedan drar man ut hela skiten och får då helt plötsligen samtidigt indraget det nya. Hur mycket jobb det blir beror på hur många och hur långa rören är.

Men om du har en utfälld installation så är det bara att slita ner eländet (hehö), och sedan klamra upp nytt. Då får du ju fördelen att du lätt kan få massor av nya uttag där du vill, medans de ändå håller på att klammra.

När jag flyttade in fanns ingen telefonmöjlighet igång heller, så då passade jag på att fråga Teliakillen om han kunde fixa så jag fick ett väggurtag i hallen också ett par tre meter ifrån proppskåpet i samma hall. Jodå, det kunde han göra. Drygt 2000 kr skulle han ha för det extrajobbet för ett enda jordat väggurtag, så då sköt jag upp det. Jag har inga väggurtag i hall, badrum, toa överhuvudtaget, vilket är synd. Vill väl sätta upp 12 jordade väggurtag ungefär totalt ytterligare i denna lägenhet.

Postat

När jag flyttade in fanns ingen telefonmöjlighet igång heller, så då passade jag på att fråga Teliakillen om han kunde fixa så jag fick ett väggurtag i hallen också ett par tre meter ifrån proppskåpet i samma hall. Jodå, det kunde han göra. Drygt 2000 kr skulle han ha för det extrajobbet för ett enda jordat väggurtag, så då sköt jag upp det. Jag har inga väggurtag i hall, badrum, toa överhuvudtaget, vilket är synd. Vill väl sätta upp 12 jordade väggurtag ungefär totalt ytterligare i denna lägenhet.

Okej, jag kan ingenting om vad elektriker brukar ta betalt, men kan inte tänka mig att priset skjuter iväg så väldigt mycket om du vill sätta upp tolv uttag jämfört med ett. Det är ju inte så att han tar betalt 2000/uttag.

Postat

ha.. ha .. den tid som folk laggt ner på denna tråd är = kostnaden för att tapetsera hela lgh:n med jordade uttag, f-n skulle ju se kool ut!!

å jävlar va många grejor du kan koppla in. Du slipper även värmekostnaden eftersom du lätt kommer att klara värmebehovet också så

radiatorerna kan du slita ut och montera uttag även där, kanske lite svårsåld, men hittar du rätt köpare dvs en studionörd så är den ju såld 😳

OBS detta var ett skämt ⚠️

Postat

Jag kom att tänka på en grej som rör detta ämne bra nu. Om man använder en grenkontakt som är jordad och kopplar in allt till så får de ju en gemensam jordpunkt enkelt men ingen skyddsjord. (Jordade kontakter kan man ju koppla in i ojordat uttag men tvärt om går ju inte).

Hur skulle det påverka? Jag har gjort så några gånger då jag är hemma och hälsar på och har med grejerna så inte pappas hus har jordade uttag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.