Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag har haft problem med min ena monitorhögtalare som har haft artifakter och konstiga störningar i ljudet som jag inte kunnat härleda orsaken till. Felsökning inkluderar byte av ljudkort, DAC, kablar och en massa annat.

Av en slump hittade jag felet, bredvid min workstation så har jag en lampa ca 70cm från högtalaren som ställer till problem. Denna lampa är en lågenergilampa. När jag släcker lampan försvinner alla missljud/störningar.

Numera kör jag inte med lågenergilampor i min hemstudio 🙂

Med denna tråd säger jag inte att lågenergilampor över lag genererar störningar, men den (kanske billigare sorten) som jag hade gjorde helt klart det.

Hoppas att detta kan vara hjälp till någon annan som kanske lider av samma symptom i sin kreativa miljö.

/D

Redigerat av Voide
Annons
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Lågenergilampor är inte att rekommendera i samma rum eller helst inte ens i närliggande rum.

drloop (oregistrerad)
Postat

En del lågenergilampor stör mig med.

Dom har ofta ett svagt litet pip och det kan driva mig till vansinne!

Usch för dessa hemska ljus och deras små pip.

Postat

Om du hade konsulterat Kontrollrummets Wiki och sökt efter störningar där, så hade du kanske hittat problemet tidigare... 😉

Jag har lågenergilampor överallt utom i studion och liverummet, där det för säkerhets skull sitter vanliga hederliga glödlampor (better safe than sorry...), i väntan på att bytas ut mot LED-lampor efterhand som de går sönder...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.