Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har satt mig själv i en knepig situation.. Vet inte vad jag ska välja för kort..

Vilket kort ska jag välja och varför?

UA-3FX - ifrån Edirol. ett extern ljudkort.

E-mu 1212 - internt kort.

Annons
Postat

Om det inte finns någon speciell anledning att välja ett externt kort, som exempelvis att du ha en bärbar dator eller att kortet har funktioner som andra kort saknar, så är det oftast bättre att köra på ett internt kort. Detta eftersom de i regel är billigare och oftast är problemfriare tack vare att det slipper gå via USB eller FireWire. Att köpa ett USB ljudkort skulle jag förresten starkt vilja avråda från då det alltför ofta kan leda till trassel.

/Majken

Postat

Grejjen är den. Att jag försökte klara mig utan mixerbord. Och köra allt direkt i kortet och mixa det i cubase. Allt, då menar jag mick och gura altså.

Men vid närmare eftertanke så åker jag nog på att köpa en mixer i alla fall. Och då är det nog bäst med internt kort.

Men funkar emu 1212 bra för mig?

Måste tillägga att jag är nybörjare i studio världen. Är mer van att andra sköter sånt..

🙁

(((Jag ska mest spela in i en mick (ADK), som kräver fatominmatning. Där jag lägger aukustiska gitarrer och sång. Men jag vill även kunna lägga in el gitarr.

Sen ska jag köpa 2st högtalare så jag hör vad jag spelar in. Och ett mixerbord då rå.)))

• 4 veckor senare...
Postat

😉 Det blev ett E-MU 1820 😛

Nu ska jag bara få skiten att fungera 😆

• 5 månader senare...
Postat (redigerat)

Hej alla glada musiker!

Jag har just köpt en ny dator (64-bit's processor och mycket ram + hårddisk). Men ljudkortet duger dock inte så jag ska köpa ett nytt, har nyligen sommarjobbat och tjänat ihop ca 6000 :- som skall spenderas på nånting inom musik(ljudkort, mjukvarusynth eller högtalare). Nu funderar jag om jag ska köpa ett internt eller externt ljudkort. Förmodar att dem externa blir lite dyrare men kanske mera praktiskt (eller inte). Är inte så bra på att skruva i datorer men om det blir bättre ljud och smidigare med ett externt ljudkort så lägger jag ner pengar på det.

Disskussionen om villket ljudkort som skulle passa bäst har väl förts upp tusentals gånger hära men kanske någon orkar rekomendera ett som är bra för priset (kring 2000 - 3500) externt? intärnt?

Tack

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Postat

jag rekomenderar emu 1820. pci kort (internt) med en box med in och utgångar.

kostar ca 3500:- och det följer med en massa program.

Postat
Disskussionen om villket ljudkort som skulle passa bäst har väl förts upp tusentals gånger

Så varför inte göra en Sökning ?

Eftersom jag frågar inte villket ljudkort som skulle passa bäst utan för/nackdelar med interna/externa ljudkort

Postat

Oftast får du kortare latency (fördröjning) med ett internt pci-kort eftersom det har snabbare överföringshastighet än tex USB. Externa kort är väldigt smidiga om du har en bärbar dator eller enkelt vill flytta kortet mellan olika datorer.

Postat

Externa ljudkort (eller interna med breakout-box) med preamps, fantommatning, hörlursförstärkare m.m. är praktiska om man söker en allt-i-ett-lösning eller inte vill att studiohårdvaran ska breda ut sig för mycket.

Gör man sin musik enbart i datorn med hjälp av mjukvara eller bara kopplar in nån synt eller så är det väl lämpligare med ett internt.

Med ett internt ljudkort kan man dessutom skräddarsy sin studio mer omsorgsfullt och välja vilken hårdvara man vill använda t.ex.

Extremt generellt uttryckt. 😆

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Om man - som jag - har en hyr PC via jobbet och inte törs äventyra garantin genom att öppna skalet och sätta i ett PCI-kort, kan ju Firewire vara en bra idé.

//nemo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.