debatt Postat 13 mars 2011 Postat 13 mars 2011 Blir lite intressant att höra de andra bidragen! När börjar den förhandsvisningen på tv? 😕
Claes Holmerup Postat 13 mars 2011 Postat 13 mars 2011 (redigerat) Att samma låtskrivare är med varje år måste väl bevisa att de mutar sig grovt till att få vara med. Björkman har nog nåt ini he med pengar i Lichtenstein. Det är väl han som bestämmer hela skiten? Samma låtskrivare, samma låtar år efter år efter år. Det är ju stupsäkert endast mutor som kan få med en låt där. Finns ju bättre låtskrivare här. Men att skicka in är ju meningslöst om man inte heter Geson typ. Problemet ligger i "urvalsprocessen"... Alla låtar som komme rin till SVT skickas ut till de 3 förlagen som i praktiken abonnerar på platser i finalen. De "väljer ut" 100 låtar som skickas till SVT för den sista utgallringen. Eftersom det finns många amatörer som skapar väldigt bra musik, men det ändå alltid är ungefär samma gäng som kommer med, så är det mest sannolikt att låtarna som skickas in av anonyma privatpersoner, aldrig ens plockas fram för lyssning, utan förlagen skickar helt enkelt sina favoriter bland låtarna som har lämnats in av de låtskrivare som redan är signade hos dem. Så länge man inte får full insyn i hur urvalet verkligen går till, så kommer detta att fortsätta vara min fullständiga övertygelse. Får de ha Autotuner till sången? Det får de säkert - men Björkman sade också i någon intervju att de flesta också har någon som står i kulissen och sjunger leaden. Leaden får alltså inte vara inspelad, men det är ok att ha en spöksångare i kulissen... Snart är det väl playback och inte "bara" singback... 😏 Redigerat 14 mars 2011 av Claes
Claes Holmerup Postat 14 mars 2011 Postat 14 mars 2011 (redigerat) Rätt intressant är det väl ifall hela röstningen är en enda stor bluff, som det tisslats om en del. "Någon" sitter redan med lappen med vinnarlåten på, när taxametern börjar ticka i Riket? Skulle inte förvåna mig heller. "Internationell jury" där samma svensk läser upp alla "ländernas" röster. Hallå!?! Dessutom försöker de locka folk att rösta ännu mer när "fel" låt får flest röster efter "juryns" röstning. Allt för att dra in extra pengar till Björkmans bonus... Jag roade mig ett par minuter med att plocka ihop telefonrösterna de senaste åren i ett diagram (data hämtad från Wikipedia), där man kanske kan dra vissa slutsatser...: Redigerat 14 mars 2011 av Claes
Jetblack Postat 14 mars 2011 Postat 14 mars 2011 Skulle inte förvåna mig heller. "Internationell jury" där samma svensk läser upp alla "ländernas" röster. Hallå!?! Dessutom försöker de locka folk att rösta ännu mer när "fel" låt får flest röster efter "juryns" röstning. Allt för att dra in extra pengar till Björkmans bonus... Jag roade mig ett par minuter med att plocka ihop telefonrösterna de senaste åren i ett diagram (data hämtad från Wikipedia), där man kanske kan dra vissa slutsatser...: [...] Ha ha, bra gjort Claes! 😄 Men sist melodifestivalen ifrågasattes och det talades om svikande intresse (tror det var 2009) svarade programbeställaren Martin Österdahl med att antyda att det kunde bli ännu fler delfinaler än fyra kommande år (!). Jorden till SVT...
BurninSven (oregistrerad) Postat 14 mars 2011 Postat 14 mars 2011 Swing flugan och Speltonerna hade bästa låtarna och i nämnd ordning. Resten var så kass att man borde skämmas att slösa stålar på att låta någon av dom låtarna representera oss. Obs säger inget om artisterna men det säger ju å andra sidan en del om omdömesförmågan hos dom som valt att framföra dom.
BluesBoy Postat 14 mars 2011 Postat 14 mars 2011 Denna är rätt skön. En i juryn som ruttnat på fusket tog hjälp av Jenny Bohman (R.I.P) och spelade in en låt om Melodifestivalen.
Dag Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Christan Walz stod för den bästa låten i årets melodifestival. Detta är objektivt. Vetenskapligt bevisat dessutom. Nämen faktiskt, bra vers tycker jag!! http://svtplay.se/v/2321158/melodifestivalen/like_suicide_med_christian_walz
spaceman Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Polarns tjej + deras son (7 år) var och kollade på genrepet på fredagen innan finalen på Globen. Biljetterna kostade drygt 800 hundra spänn för två biljetter (till ett genrep!). Snacka om att suga musten ur detta evenemang. Om låtarna tyckte jag 😲🙁😳🤪😐😕😱😮😠😕 Kom och tänka på tjejen som vann förra året som kom upp och skulle överlämna prispokalen till den nya vinnaren i år, att jag inte kom ihåg vad tjejen hette som vann förra året, ej eller hur låten lät, vad prispokalen hette, kommer inte ihåg en enda låt från förra året. Snacka om teflon festival.
debatt Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Polarns tjej + deras son (7 år) var och kollade på genrepet på fredagen innan finalen på Globen. Biljetterna kostade drygt 800 hundra spänn för två biljetter (till ett genrep!). Snacka om att suga musten ur detta evenemang. Om låtarna tyckte jag 😲🙁😳🤪😐😕😱😮😠😕 Kom och tänka på tjejen som vann förra året som kom upp och skulle överlämna prispokalen till den nya vinnaren i år, att jag inte kom ihåg vad tjejen hette som vann förra året, ej eller hur låten lät, vad prispokalen hette, kommer inte ihåg en enda låt från förra året. Snacka om teflon festival. Haha! Och att döma av smileysarna så tyckte du "bäst" om 6an och 10an?
Jetblack Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Kom och tänka på tjejen som vann förra året som kom upp och skulle överlämna prispokalen till den nya vinnaren i år, att jag inte kom ihåg vad tjejen hette som vann förra året, ej eller hur låten lät, vad prispokalen hette, kommer inte ihåg en enda låt från förra året. Snacka om teflon festival. Att skicka den låten till ESC var ett riktigt hjärnsläpp. Jag kommer för mitt liv inte ihåg hur den lät, och det är inte det minsta konstigt att den missade finalen. Ska man säga något snällt om "Popular" så måste jag säga att den åtminstone fastnade. Fast det kan i och för sig bero på att jag gillar "Kall som is".
debatt Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Jag kommer ihåg Anna Bergendahls låt This is my life men inte alls Popular (hette den så?)...
Matthew L Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Moniker sjöng betydligt bättre än DiLeva. Moniker träffar i alla fall tonerna, så om han hade sjungit DiLevas låtar, så hade flera av dem säkert varit riktigt trevliga att lyssna på... 😉 Jag måste verkligen påstå raka motsatsen. Moniker gled ur pitch flera gånger i sin falsett. Har lyssnat en hel del på DiLeva och tycker han brukar ha betydligt bättre tonsäkerhet än Moniker när han sjunger live.
DivineCo Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Måste nog säga att DiLeva är en betydligt bättre sångare än man kan tro. Många låter sig luras av hans dialekt och pseudofalska uttryck. Allt detta är ju ett konstnärligt val och helt enkelt DiLeva. Killen översjunger aldrig och under huven finns det långt mycket mer muskler än man kan ana. Moniker är också en duktig sångare men jag tycker att jämförelsen med DiLeva slirar rejält.
D Vibe Postat 16 mars 2011 Postat 16 mars 2011 Måste nog säga att DiLeva är en betydligt bättre sångare än man kan tro. Många låter sig luras av hans dialekt och pseudofalska uttryck. Allt detta är ju ett konstnärligt val och helt enkelt DiLeva. Killen översjunger aldrig och under huven finns det långt mycket mer muskler än man kan ana. Moniker är också en duktig sångare men jag tycker att jämförelsen med DiLeva slirar rejält. Jeppjepp. Han kan verkligen sjunga när det vill sig till, i jämförelse med vissa andra sångare som i princip alltid sjunger falskt...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.