NodScene Postat 12 mars 2011 Postat 12 mars 2011 Hej alla glada! Mitt band ska in i studion nu i vår för vår andra demoinspelning. Tanken är att vi ska spela in råmaterialet själva och sedan låta någon kunnig mixa/mastra ihop rasket. Vi har tillgång till en liten studio (20 000 kr-klassen) i Lund och jag sköter mickning och redigering. Vi har liten budget (2000,- för 3-4 låtar) men vill såklart ha så mycket valuta för pengarna som bara är möjligt. Vi söker en person som inte bara slänger på några pluggar med presets utan gärna vill arbeta nyskapande och lägga ner lite tid på produktion. Det lovar vi att vi ska göra i förarbetet 🙂. Vi lirar pop/rock och vi söker ett naturligt liv i produktionen, bra riv med ett ärligt ljud (inget mesigt indiesound men inte hella något metalfläsk). Vi är medvetna hur mycket av detta som beror på vår prestation och förväntar oss inget magimixande. Ifall vi ska ha personlig kontakt är det bra om du/ni arbetar i södra Skåne men vi är inte alls främmande för att ha kontakt via mail och telefon. Lyssna på vår förra demo här. Vad kan förbättras, vad tycker du/ni om? Någon som är sugen? Skicka ett PM eller maila mig direkt på nodscene@live.se! Vi hörs! 🙂
JEvaldsson Postat 12 mars 2011 Postat 12 mars 2011 Jag tyckte om "Last Piece" och "Night Light Feelings". Det jag tycker kan förbättras är tydligheten i sången, orden flöt för det mesta ihop till en ogenomtränglig massa i mina öron. Skulle gärna vilja mixa, men jag är bättre på att få det att låta "nyskapande" än professionellt 😛 Lycka till!
NodScene Postat 12 mars 2011 Trådstartare Postat 12 mars 2011 Jag tyckte om "Last Piece" och "Night Light Feelings". Det jag tycker kan förbättras är tydligheten i sången, orden flöt för det mesta ihop till en ogenomtränglig massa i mina öron. Skulle gärna vilja mixa, men jag är bättre på att få det att låta "nyskapande" än professionellt 😛 Lycka till! Ja, vi önskar ju ett renare sound och mer separerade instrument och sång. Ge det ett försök! Vem vet, du kanske får till världens mix? 🙂 Det nya materialet kommer någon gång i maj. Jag ska komma ihåg dig och skicka dig ett PM. Om du vill hjälpa mig på traven kan du alltid skicka ett mail nu så skriver jag upp din mail i en lista.
JAProd Postat 16 mars 2011 Postat 16 mars 2011 Söker du fortfarande folk till mixning så hör gärna av dig :-) har stor erfarenhet av redigering/mixning. Kontaktinfo: Tele: 0705368206 Msn: jonas@goldensound.se Email: jonas.assarsson@hotmail.com
Fredrix Postat 16 mars 2011 Postat 16 mars 2011 Varför inte dra igång en tävling här på forumet med en av era låtar? Den som gjort en mix närmast det sound ni önskar får äran att mixa alla låtar? 😄 1
NodScene Postat 16 mars 2011 Trådstartare Postat 16 mars 2011 Varför inte dra igång en tävling här på forumet med en av era låtar? Den som gjort en mix närmast det sound ni önskar får äran att mixa alla låtar? 😄 Kul idé 🙂 Jag ska försöka blåsa liv i den här tråden när vi är klara med inspelningen så får vi se vilka som är intresserade. Hur det än blir kan jag meddela på forumet vem som fick mixa materialet!
JAProd Postat 16 mars 2011 Postat 16 mars 2011 Varför inte dra igång en tävling här på forumet med en av era låtar? Den som gjort en mix närmast det sound ni önskar får äran att mixa alla låtar? 😄 Låter ju verkligen som en superidé =) Jag är på om det blir en tävling!
JohnRick Postat 16 mars 2011 Postat 16 mars 2011 Feel i så fall free att lägga upp filer här till allmän beskådan/nedladdning med deadline satt o allt så att vi kan smälla in våra respektive arbeten. Är själv bokförd i Malmö f.ö efter alltför många år i Lund.
Kalifatidess Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Jag vet inte hur proffsiga mixar ni kan förvänta er på 2000 kr... jag personligen tar så mycket per heldag jag sitter med en mix, skulle aldrig löna sig annars... om ni hittar någon lidl-variant för mixtekniker så kör på men 3-4 låtar är nog runt en veckas jobb... jag skulle inte sitta en hel vecka för 2000.
NodScene Postat 18 mars 2011 Trådstartare Postat 18 mars 2011 (redigerat) Jag vet inte hur proffsiga mixar ni kan förvänta er på 2000 kr... jag personligen tar så mycket per heldag jag sitter med en mix, skulle aldrig löna sig annars... om ni hittar någon lidl-variant för mixtekniker så kör på men 3-4 låtar är nog runt en veckas jobb... jag skulle inte sitta en hel vecka för 2000. Jag vill passa på att tacka alla som har hört av sig. Ni är många, kring 15 stycken, som har skrivit till mig här, via PM eller mail. Jag vill också passa på med förtydliga att vi inte väntar oss en superproduktion. Vi kan inte med mage anlita folk som arbetar professionellt med mixning och erbjuda dem futtiga två lax i ersättning, det är jag fullt införstådd med. Vi riktar oss till glada amatörer/semi-professionella som kanske är ljudproduktionsstudenter eller bara sitter hemma på kammaren och grejar. De pengar vi kan erbjuda bör mer ses som en "tack för hjälpen"-summa än som regelrätt ersättning per timma. Vi hoppas att summan pengar ger en indikation på vart vi vill och vilka önskningar vi har på resultatet. Intresset i att mixa våra låtar måste därför grunda sig i att man som tekniker vill skaffa sig mer erfarenhet, göra det för att det är kul och/eller tror på vår musik och oss som band. Någon, som lämnade välljudande referenser till mig här om dagen, ställde till och med att göra det gratis eller "betala vad ni tycker det är värt". Det är på den nivån vi vill hålla det. För övrigt är Lidl nog den bästa matbutiken i Sverige vad gäller kvalité på varorna 🙂 Nej, jag vill sluta mig till att man inte alltid får vad man betalar för och det gäller båda hållen. Tack för visat intresse, allihopa! Vi hörs om några månader när själva inspelningen är i hamn 🙂 Redigerat 18 mars 2011 av NodScene 1
Kalifatidess Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Jag vill passa på att tacka alla som har hört av sig. Ni är många, kring 15 stycken, som har skrivit till mig här, via PM eller mail. Jag vill också passa på med förtydliga att vi inte väntar oss en superproduktion. Vi kan inte med mage anlita folk som arbetar professionellt med mixning och erbjuda dem futtiga två lax i ersättning, det är jag fullt införstådd med. Vi riktar oss till glada amatörer/semi-professionella som kanske är ljudproduktionsstudenter eller bara sitter hemma på kammaren och grejar. De pengar vi kan erbjuda bör mer ses som en "tack för hjälpen"-summa än som regelrätt ersättning per timma. Vi hoppas att summan pengar ger en indikation på vart vi vill och vilka önskningar vi har på resultatet. Intresset i att mixa våra låtar måste därför grunda sig i att man som tekniker vill skaffa sig mer erfarenhet, göra det för att det är kul och/eller tror på vår musik och oss som band. Någon, som lämnade välljudande referenser till mig här om dagen, ställde till och med att göra det gratis eller "betala vad ni tycker det är värt". Det är på den nivån vi vill hålla det. För övrigt är Lidl nog den bästa matbutiken i Sverige vad gäller kvalité på varorna 🙂 Nej, jag vill sluta mig till att man inte alltid får vad man betalar för och det gäller båda hållen. Tack för visat intresse, allihopa! Vi hörs om några månader när själva inspelningen är i hamn 🙂 Klart... måste rätta dig där, lidl är inte bra, ett exempel är salamin, tydligen är den grå innan men färgad i efterhand... 😉 skämt åsido, jag tror att man får lite vad man betalar för, vill ni ha det där "lilla extra" i era låtar som kanske skulle kunna ta er upp till topplistorna bör ni fundera över eran investering... för mig personligen tänker jag: hellre en felfri och grym kompressor för 15K än 15 st kassa behringerkompressorer för 1K styck... musiken ni gör blir aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan brukar man säga, och då underlättar en proffsig mix ganska mycket... men det är ju lite av en prioriterings- och investeringsfråga såklart 🙂 Kör hårt, hoppas ni styr en grym mix.
Kalifatidess Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 btw postade en vettig deal på mastering i denna forumkategori nyss, hojta när ni har en färdig mix sen vetja 😉
NodScene Postat 21 mars 2011 Trådstartare Postat 21 mars 2011 (redigerat) Klart... måste rätta dig där, lidl är inte bra, ett exempel är salamin, tydligen är den grå innan men färgad i efterhand... 😉 skämt åsido, jag tror att man får lite vad man betalar för, vill ni ha det där "lilla extra" i era låtar som kanske skulle kunna ta er upp till topplistorna bör ni fundera över eran investering... för mig personligen tänker jag: hellre en felfri och grym kompressor för 15K än 15 st kassa behringerkompressorer för 1K styck... musiken ni gör blir aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan brukar man säga, och då underlättar en proffsig mix ganska mycket... men det är ju lite av en prioriterings- och investeringsfråga såklart 🙂 Kör hårt, hoppas ni styr en grym mix. Vi hoppas på bästa möjliga resultat för pengarna vi valt att skjuta in. Självklart hade jag allra helst lagt det 10 dubbla men jag vet inte ifall en sådan mix skulle legat i linje med vår spelförmåga och själva inspelningskvalitén när det kommer till mickar, rum, ljudkort etc. Om vi skulle göra ett oväntat bra jobb kan det hända att vi väljer att lägga mer pengar på mixningen och masteringen. I vilket fall sparar via våra "mastertapes" och kan kanske göra något mer av dem i framtiden. Jag vet inte så mycket om Lidl's salami men jag hör ofta nedsättande kommentarer om Lidl bara för att de inte erbjuder "svensk kvalité", vad det nu egentligen innebär. Inte för att det kanske var din intention men jag tycker Lidl ofta har fina grejer för lågt pris. Deras lyxglass (30 spänn?) är verkligen lyxig. Det finns ingen chans att få tag på sådan i andra vanliga svenska matbutiker. Billig pasta med ägg i (!) Mycket av det kött som jag köpt där (iof också svenskt) har ofta varit mycket bättre än kött för det dubbla på city gross. Tonfisksfilé... mums 🙂 De har också riktigt god korv med 90% kötthalt. Ingen jävla vattnig tjockkorv från något kioskmongo på E4:an 😄 Vi hoppas på ett bra resultat! Självklart kommer forumet få tal del av slutresultatet och komma med synpunkter på allt från gitarräka till compressor-knä! 🙂 Redigerat 21 mars 2011 av NodScene 1
Hitmanslim Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Jag är garanterat på om det blir tävling. Låter skitskoj!
MrBluesman Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 hellre en felfri och grym kompressor för 15K än 15 st kassa behringerkompressorer för 1K styck... musiken ni gör blir aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan brukar man säga Hmm... 😏 Om det står Behringer eller Neve/SSL/Fairchild på burkarna är av betydelse underordnad mycket annat skulle jag vilja säga. Talang sitter inte i prylarna.
Top Floor Studios Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 Hmm... 😏 Om det står Behringer eller Neve/SSL/Fairchild på burkarna är av betydelse underordnad mycket annat skulle jag vilja säga. Talang sitter inte i prylarna. Dessutom finns det ju tillfällen när man har behov av flera kompressorer som används samtidigt, och därför utan att tveka skulle välja 15 Behringerkompressorer framför en SSL-kompressor, om man ställdes inför det valet.
LAbanlinz (oregistrerad) Postat 12 december 2011 Postat 12 december 2011 Hej!! Ser att det var ett tag sen denna tråd lades ut, men om ni behöver hjälp framöver är jag sugen på och se om jag kan få ut något av ert material. Bor även i närheten av Er. Hör av Er på storage2music@telia.com MVH Magnus
mietek Postat 12 december 2011 Postat 12 december 2011 Ja, om ni fortfarande söker mixtekniker så skulle jag också kunna ge det en chans.
axeman Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Det är fantastiskt sent så jag ska undvika att skriva en analys av mixen (även om jag har en hel del att säga om den 🙂) och komma med ett tips istället. När jag lyssnar på er demo så låter det väldigt allmänt. Det är trevligt och välspelat, men inte så mycket som sticker ut. Ibland låter sångerskan lite Gwen Stefani och det är väl det mest spännande som händer. 🙂 Missförstå mig inte nu att jag skulle tycka att det är dåligt för det tycker jag inte. Det är bara det att det känns som att ni har hamnat i replokalsfällan, att man spelar det första bästa som passar in och inte djupdyker i vad man skulle kunna spela. Jag lyssnade på "Wild fields" och gitarrkompet kändes väldig safe, om än rätt, t ex. Så, vad tycker jag att ni ska göra? Jo, nån i bandet har säkert nån billig inspelningsutrustning (vem har inte det nuförtiden? 🙂) så börja med att göra för-demos. Sätt er i replokalen, programmera gärna trummor först så att det är lättfixat sen, micka upp gitarrstärkaren och börja spela in. Inte med syftet att det ska låta fantastisk bra, utan för att det alla spelar kommer att närgranskas med lupp! Det gör att man instinktivt tar besluten om man ska spela som man gör eller inte. Det blir kort och gott som att man producerar sig själv. 🙂 Sen när för-demon är klar, då går ni in i studion och så kommer det låta svinbra! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.