Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Antag att man sätter en SM57 på virvelns ovansida och mäter avståndet från membranet till mitten på skinnet där man slår med pinnarna för det mesta, det blir tex 15 cm. Sen kollar man avståndet från samma punkt på övre skinnet till sejarmicken på undersidan. Om det avståndet också är 15 cm ska man väl fasvända den undre micken, det verkar solklart. Men om avståndet till den undre micken är det dubbla, 30 cm, kommer den då i fas igen och ska då inte fasvändas?

Och antag att den undre micken sitter på avståndet 22,5 cm från slagskinnet, hamnar den då i ett läge där det blir fasfel både vid normal fas och helt fasvänd fas? Ibland när jag mickar virveln blir det så solklart bättre när jag fasvänder den undre micken, ibland blir det bara lite bättre. Eller inte bättre alls. Eller tom sämre. Nån möjlighet att fixa det här i en DAW har jag inte, det är bara två lägen att välja på, fasvänd eller inte... Mätte nu och fick det till ca 17 resp 25 cm. Borde jag hellre ha avstånd som är jämt delbara med varann? Jag inbillar mig att det inte är så bra att micka sejaren för nära också...

Annons
Postat

Antag att man sätter en SM57 på virvelns ovansida och mäter avståndet från membranet till mitten på skinnet där man slår med pinnarna för det mesta, det blir tex 15 cm. Sen kollar man avståndet från samma punkt på övre skinnet till sejarmicken på undersidan. Om det avståndet också är 15 cm ska man väl fasvända den undre micken, det verkar solklart. Men om avståndet till den undre micken är det dubbla, 30 cm, kommer den då i fas igen och ska då inte fasvändas?

hmmm m .... rent praktiskt tänker jag så här: skinnet på ovansidan går inåt (i stort sett) samtidigt som underskinnet går utåt - därför fasvänd för att inte signalerna ska motverka varann

har inte funderat så mycket på centimetrar men det är klart att mickpositioner ändrar vilka frekvenser som förstärks å vilka som försvagas

fas vänd eller inte är det som du oftast får välja mellan - skifta och se vad som låter bäst helt enkelt (oftast det läge som ger mest bas å fyllighet)

om du inte x/y mickar kan du aldrig bli kvitt vissa fasskillnader hur du än gör

Postat

Njae, det blir ju inte omvänd fas bara för att man dubblar avståndet till ljudkällan. Vad som låter bäst beror alltså på frekvenserna som spelas.

Det där skulle jag vilja få förklarat...

Postat

Fas har med vågformer att göra. Alla frekvenser har olika långa/korta vågformer. Därför kan man inte utgå ifrån ett cm mått. Lyssna i mono och justera in mickarna för att få in rätta fasen. Enkelt men ack så viktigt.

Ska testa det. men en sak är säker; det finns inget enkelt med trumljud. Nu har jag grejat i flera dar med virvelljudet o tycker nästan undermicken sabbar mer än vad den tillför. För ärligt talat, ljudet på undersidan av virveln är inte vackert. Vid Glyn Jonesmickning är ju avståndet mellan virvelmicken o de två OHna så viktigt att de ska mätas på centimetern. Med en till mick under virveln sätter man ju det helt ur spel. Hittade nyss ett ställe ca 5 cm ut från virvel, och siktandes presis vågrätt över kanten, där en ensam SM57 lät ganska bra. Ska jobba vidare på det.

Postat

Jag brukar använda endast sejarmatta-krispet från undermicken, resten skär jag bort.

Teorin är precis som radiobrutta säger att fasfelet beror på frekvensen.

Våglängden för en 1000Hz ton är 34cm, om du har två mikrofoner som skall spela in den tonen, och den ena micken placeras 17cm (34/2) längre bort från ljudkällan än den andra så har du ett maximalt fasfel.

Våglängden för en 10000HZ ton är 3,4cm om den ena micken placeras 1,7cm längre ifrån ljudkällan... ja du förstår.

Problemet är ju egentligen att en virveltrumma kanske borde anses som två ljudkällor (slagskinnet och underskinnet), där du dessutom kanske har läck mellan ljudkällorna.

Jag håller i stort sett med om att lyssna är bästa metoden.

/Johan

Postat

Med en tillräckligt låg frekvens kommer ju mickplaceringen på 30 cm att få i princip samma fas som den på 15 cm!

Sen spelar ju avståndet till underskinnet roll också, tror det är svårt att räkna fram en bästa position

Ok, det låter vettigt. Hittade ett sätt att ha mickarna nu som funkade bra, undermicken har jag ca 6 cm under, pekandes mot sargen, nästan ut i luften, har haft så förr, nu föreslog även Elof det, så det körde jag på. Testade 10 andra sätt att ha undermick oxå. Och fasvänd var den vid mixen, ska lägga ut ljudprov snart...

Postat (redigerat)

Med en tillräckligt låg frekvens kommer ju mickplaceringen på 30 cm att få i princip samma fas som den på 15 cm!

Sen spelar ju avståndet till underskinnet roll också, tror det är svårt att räkna fram en bästa position

Stopp stanna! Släng kalkylatorn!

Ett instrument (i detta fall en virvel) har ju fler än en frekvens. Annars kan man likaväl spela in en sinuston..typ.

Instrument/ljud är en blandning av många olika frekvenser från lågt till högt samt en härlig kombination med alla över och undertoner av alla dessa frekvenser.

Att monolyssna (eller med en fasmätare) är egentligen enda sättet att få fasen rätt.

Listen and learn. Det är faktiskt inte svårt alls som jag skrev tidigare, bara man vet vad man ska lyssna efter..

Redigerat av Radiobrutta
  • Gilla 1
Postat

Stopp stanna! Släng kalkylatorn!

Ett instrument (i detta fall en virvel) har ju fler än en frekvens. Annars kan man likaväl spela in en sinuston..typ.

Instrument/ljud är en blandning av många olika frekvenser från lågt till högt samt en härlig kombination med alla över och undertoner av alla dessa frekvenser.

Att monolyssna (eller fasmätare) är egentligen enda sättet att få fasen rätt.

Listen and learn. Det är inte svårt alls som jag skrev tidigare..

Jag har en mkt bra monoknapp på min Presonus HP4 lurförstärkare. Gjorde som Radiobrutta sa o tröck på den, och det lät bra i både lurar o monitorer. tongue.gif

Ett annat sätt jag brukar testa är att ha bara den ena micken på, sen smyger man upp den undre också, är det fasfel låter det som att ljudet vrider sig knepigt. Sitter undre micken bra till och är i rätt fas blir det inte så, då hör man bara att man tillför det ljusare sejarljudet. Ska fota hur mickarna sitter så jag kommer ihåg det...

Nu får ni ta o kommentera Glyn Johns inspelningen i den tråden. Då hörs ju den här virveln och dess fasvända undermick också.

Postat

Det var ju det jag skrev, att man inte kan räkna sig fram till ett bra ljud (eftersom det är för många frekvenser). Jag förklarade bara varför det inte fungerar att dubblera mickavståndet 🙂

Att jag frågade beror på Glyn Johns. I hans inspelningsmetod mäter man noggrant mickavstånd för att slippa fasfel. Kanske går på virveln med tänkte jag. Men fan heller, haha.

Det lustiga med mitt fasfel på virvelmickarna var att det inte var når fasfel, jag hörde heller inget i lurarna med mono på de två... Fasfelet satt i den övre virvelmicken gentemot OH-mickarna. Med den övre virvelmicken fasvänd lät det så bra at jag skippade sejarmicken. cool.gif

Postat

Vad har du för avstånd mellan virveln och oh-mickarna?

Det skulle vara kul att ha som referens i fall att jag skulle få tid över att prova (jag har ju sett bilderna på hur du har trumsettet uppställt).

/Johan

Postat

Det kan vara intressant att kolla att både över-/undermick sitter i 90gr i förhållande till varann också.

Läste/såg det om truminspelning och gjorde den ändringen själv, vilket påverkade ljudet positivt.

Postat
Det lustiga med mitt fasfel på virvelmickarna var att det inte var når fasfel, jag hörde heller inget i lurarna med mono på de två... Fasfelet satt i den övre virvelmicken gentemot OH-mickarna. Med den övre virvelmicken fasvänd lät det så bra at jag skippade sejarmicken. cool.gif

sådär kan det ju absolut vara när man kör många mickar

man får bestämma vilken eller vilka man har som referens å sen justera ddom andra tills dom ligger så bra i fas som möjligt

det går inte att få allting 100% i fas utan det blir alltid "bästa möjliga kombination" man får lyssna efter (om du inte använder en mick eller två i x/y)

en viss fasförskjutning mellan olika mickar blir det alltid - begreppet fasfel tycker jag man ska spara till dom lägen där två eller flera ljud tillsammans låter mindre än var för sig eller om man fasvänder nån av dom

det där du tänker på att man mäter avståndet mellan oh i glyn johns mickningen är att dom två ska hamna i fas med varann sett från punkten du mäter mot - vanligen virveln eller bastrumman

andra delar av setet kommer dock mer eller mindre fasförskjutas i olika frekvenser ändå

det gör inget

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.