Jump to content
Annons

Nu är det så äntligen dags...


Neontripp

Recommended Posts

Är lite osäker på om detta inlägg är i exakt rätt forum och är det inte det ber jag om ursäkt för det. Men eftersom det handlar om lite av 2 saker så satte jag dit det här.

Har äntligen lyckats knoda ihop min första låt någonsin med hjälp av programet Reason.

Självklart har man ju börjat undra vad detta mastrande, EQ:ande o kompressioner är som alla verkar snacka om här.

Har iaf förstått så pass att man behöver något program till detta mastrande o eq:ande. Då jag inte har råd med wavelab som endel snackar sig varm om så tänkte jag avstå detta helt o hållet. Men så har jag en kompis som köpt en dator av, vad han kallar, en såndär "musikidiot"....hmmm... jag tror minsann han syftar på sådana som oss 😳

Men med tanke på att denna "musikidiot" hade förärat honom med div programvara... speciellt ett som jag kunde få bli ny ägare till så kunde jag ju inte gärna kicka arslet av honom för hans benämning av oss musikkomponerare 🙂

Programet jag fick av honom heter Sony Soundforge 7.0. För mig liknar det ett helt vanligt ljudredigeringsprogram som man kan klippa o klistar i typ... Men det skulle väl även gå att mastra i det.

Stämmer det tro???

Ja, jag har ingen aning. I vilken ände börjar man liksom?

Jag hittade iaf en meny som hette EQ. Väl där hade man 3 val. Klickade där men fattar inte alls vad jag ska göra. Visst förstod jag att man kunde ändra på reglagen... men hur o varför så att det ska låta bra?

Komprimering hittade jag inte alls där inne. Men däremot såg jag att det fanns något som kallas för compressor i Reason. Hur använder man det lämpligast?

Jag gjorde som så att jag kopplade mixen till Compressorn och sedan till Audio Out. Jag vred o vred på reglagen men märkte ingen större skillnad mot vad jag hörde innan jag satte dit den. Det enda som var var att volymen i ett läge ökade.

Mycket bakgrundsfakta här nu utan någon direkt fråga... Kan bero på min osäkerhet inom detta med mastring och vad jag egentligen ska fråga.

Det jag vill veta är väl egentligen om någon kan hjälpa mig komma igång med Mastering och förklara lite kort om...

1. Duger Sony SoundForge 7.0??

2. vilka funktioner jag ska använda och vad jag ska tänka på när jag använder dem för att få bästa resultat?

3. Kompressor. Används det i Soundforge eller i reason? Och hur i så fall?

4. Hur använder jag detta EQ för att få bästa resultat?

Behöver ingen uppsats. Bara att någon vänlig själ kan hjälpa mig lite steg för steg på ett enkelt sätt.

Visst har jag sökt info på nätet samt i instruktionsböcker, men jag tycker det är rena grekiskan och det verkar som man redan ska vara halvproffs för att kunna förstå.

För den som vill lyssna på den låt jag ämmar Mastra, EQ:a, komprimera o allt vad det nu heter så kan ni tanka ner den på:

http://bytegruva.mine.nu/~granit/Neontripp...cal%20Fluid.mp3

Hoppas ni gillar den. Har ju gjort så gott jag kunnat.

mvh / Joacim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1. Duger Sony SoundForge 7.0??

Ja. SF är minst lika avancerat som Wavelab och gör ungefär samma sak.

2. vilka funktioner jag ska använda och vad jag ska tänka på när jag använder dem för att få bästa resultat?

SF är en editor. Där behandlar du den fil du exporterat från Reason.

Själv använder jag SF för att trimma längden på ljudfilen till exempel, andra mastrar i programmet. Om du vill läsa mer om mastering föreslår jag att du söker i forumet.

3. Kompressor. Används det i Soundforge eller i reason? Och hur i så fall?

Både och. En kompressor jämnar ut nivåskillnader.

4. Hur använder jag detta EQ för att få bästa resultat?

Med equalizern förstärker du eller sänker en viss frekvens. Som att skruva upp "bass" eller "treble" på hemmastereon ungefär, fast mycker mer precist.

Slutligen föreslår jag en tur med forumets sökfunktion.

Lämpliga sökord: "nybörjare", "mastering", "ozone" och "guider". 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Har faktiskt läst en del i forumet, men det var svårförstått. Känndes som man redan skulle kunna en hel del för att ens förstå vad det handlade om. Så jag ville bara få lite nybörjarhjälp.

Och det fick jag ju 😳

Skulle dock gärna vilja ha namnet på de funktioner i SF som jag ska använda mig av när man mastrar. Gärna i kronologisk ordning om det nu är viktigt att få en funktion innan den andra. För jag tänkte testa mig fram lite då.

/ Joacim

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle dock gärna vilja ha namnet på de funktioner i SF som jag ska använda mig av när man mastrar.

Överlägset bäst för dig vore nog en allt-i-ett-plugg i DX-format:

Izotopes Ozone till exempel.

Gå till Izotopes hemsida, ladda hem demon och den suveräna gratismanualen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlägset bäst för dig vore nog en allt-i-ett-plugg i DX-format:

Och detta innebär?? Är det ett plug-in till SoundForge eller vad?

Har läst att det finns något som kallas VST, men vet varken vad det är eller har någon större lust att vandra den vägen musikaliskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En DX-plugg är baserad på Direct X-gränssnittet och kan därför agera stand-alone..d.v.s utan ett värdprogram som t.e.x Soundforge.

Men helt rätt: det är en plug-in och när du installerat den kommer den finnas tillgänglig inifrån Soundforge..hmmm troligtvis under någon meny som heter DirectX eller nåt...?

VST är gränssnittet som Steinberg använder i sina programvaror, Cubase bl.a

Och står för Virtual Studio Technology, det finns VSTi's ( Virtual Studio Technology Instruments ) vilket då är virtuella instrument som man spelar på inifrån värdprogrammet... lite likt hur Reason alstrar sina ljud...

Reason kan f.ö också integreras i ett värdprogram genom RE-Wire..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder SoundForge (en mkt äldre version än 7.0 iofs) när jag mastrar... Som snubbarna ovan redan sagt så behövs det DX-plugins för att göra vissa saker, medans annat redan finns i SF. Vanliga kompressorer finns inbyggt, men under namnet "Dynamics" i Effects- eller Process-menyn. Där ska även ett par EQs och lite annat smått och gott finnas...

Däremot saknas de vanligaste mastringsverktygen (om de nu inte fyllt på i de nyare versionerna?): multibandskompressor och limiter. Dessa får du skaffa som DX-plug(gar), Ozone har fått mycket beröm här på forumet.

DX-pluggarna kommer, som Demonen gissade, efter installationen att finnas i en meny som heter "DX".

Link to comment
Dela på andra sajter

Dx pluggarna kommer för att vara exakt att ligga under "DX favorites" där kan du sedan använda organize för att välja dom pluggar du smidigt vill komma åt 🙂

Uj! Nyheter, nyheter...!!!

Låter som en smart funktion. Som det är nu har jag typ 5 olika menyer som heter DX, DX(1), DX(2), osv, med alla möjliga mer eller mindre obskyra plugins i bokstavsordning.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är dessa plug-ins gratis eller?

Kan någon länka till en direktlänk för nedladdning av de bästa sådana plug-ins?

Finns både och...

Om du gör en liten sökning här på forumet, så kommer du att hitta (minst) ett par trådar med tips och länkar om de bästa (gratis)pluggarna....

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns både och...

Om du gör en liten sökning här på forumet, så kommer du att hitta (minst) ett par trådar med tips och länkar om de bästa (gratis)pluggarna....

En liten sökning säger du... 😳 Har sökt som en tok nu men inte inga ju. Visst hittar jag sk. plug-ins, men hur ska jag veta om det är mastringsplug-ins till SoundForge eller inte?

Hmmm.... Nä, jag hittade då allt inga...

*Funderar starkt över min inkompetens på att söka 🙂 *

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en guide på söksidan, men kan länka hit den här. Kanske kan hjälpa dig få fram fler resultat?

:rolleyes:

Alltså jag vet hur man använder sökmotorn... men tack för guiden ändå. Det jag syftade på var mer att jag trots att jag sökt på "plugins", "pluggar", "plug-ins", "plugg-ins" samt "pluggins" ändå inte får fram det önskade resultat jag vill ha.

Visst får jag fram länkar o namn på Plug-ins.

Men här uppstår 3 problem. (behöver inte besvaras, ty dessa frågor är frågor jag ställer mig själv efter att jag hittat resultaten.)

1. Hur ska jag veta att den plug som omnäms är till för mastring?

2. Hur ska jag veta att den funkar till SoundForge?

3. Hur ska jag veta om den kostar något eller inte?

Med andra ord så har väl antagligen ingen skrivit något namn eller länkat till någon sida där jag kan få tag på en (helst gratis) plugin som funkar till Soundforge för att mastra. Eller också har jag missat det totalt.

Detta enda jag hitills hittat är Ozone, men det skrevs ju i denna tråd samt att vad jag förstått så kostar den pengar och jag har inte så gott ställt att jag kan lägga mer pengar än jag gjort på min musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite upprepning av vad jag redan sagt, men jag försöker få det lite mer strukturerat här...

Det du ska kolla efter är plugins i DX-formatet. VST funkar som sagt inte i SF, men många pluggar görs som både DX och VST.

Sedan har jag inte så stor koll på vilka gratisprogram som finns, men de saker du behöver för mastring är väl främst:

-EQ (finns redan i SF)

-Kompressor (finns)

-Multibandskompressor

-Limiter

Hoppas att det hjälper något iallafall... 😲

Edit: Oops, såg att du redan fått fram det du ville... Eller?

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Oops, såg att du redan fått fram det du ville... Eller?

Jag tackar o bockar för alla tips, idéer, förklaringar så jag tackar igen.

Ska prova göra en sökning på google nu med Multibandskompressor och Limiter tillsammans med plugin så kanske det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...