Guitar Nilsson Postat 9 mars 2011 Postat 9 mars 2011 Testar virvelljud och har upptäckt att en CM3 på ovansidan låter väldigt bra, mkt bättre än min SM57. Men hur mycket låter en plåtvirvel behandlad av en hårdslående batterist? CM3 tål enligt förpackningen max 130 db.
Mojje Cruncher Andersson Postat 9 mars 2011 Postat 9 mars 2011 Jag mätte upp 162 dB en meter från virveln med kalibrerad mätmikrofon för cirka 10 år sedan. Slår inte lika hårt idag men man förundras att man överlevde!!! Jag tror ärligt att din CM3 inte kommer klara det där så speciellt bra!? Fast du kanske har en trumslagare av den lite lugnare skolan? Lycka till! /Cruncharn'
Guitar Nilsson Postat 9 mars 2011 Trådstartare Postat 9 mars 2011 (redigerat) Jag mätte upp 162 dB en meter från virveln med kalibrerad mätmikrofon för cirka 10 år sedan. Slår inte lika hårt idag men man förundras att man överlevde!!! Jag tror ärligt att din CM3 inte kommer klara det där så speciellt bra!? Fast du kanske har en trumslagare av den lite lugnare skolan? Lycka till! /Cruncharn' Oftast spelar han normalt, men ibland slår han hårt så ini h-e. Hur mycket klarar en SM57? Och jag har för mig att nån, ev Joachim, hade haft CM3 på virveln utan att det klippte,,, Redigerat 9 mars 2011 av Guitar Nilsson
Distadgurka Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Beror ju även på vad det är för virvel och hur den är stämd! Och det är ju stor skillnad volymmässigt ifall trummis kör kantslag eller bara vanliga!
Mojje Cruncher Andersson Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 (redigerat) I mitt fall var det en 8" djup Sonor-virvel i plåt. Kantslag så det dängde om det! Minns att jag blev ordentligt häpen efter mätningen...! Redigerat 10 mars 2011 av Cruncher
Guitar Nilsson Postat 10 mars 2011 Trådstartare Postat 10 mars 2011 Det här är också en Sonor i plåt. På en skylt står det Sonor Percussion, made in Germany no 49314. 18 cm hög om man tar med sargarna. Skulle tro att Tjalle haft samma virvel till samma Tama Superstars i minst 30 år. Ett Ludwig Beatles-set har han haft längre ändå... Att mickarna kroknar av ljudsmällarna måste ju hända ofta? Och det gör ju inte att det blinkar rött i preampen? Jag måste skaffa en till Sennheiser E906, de verkar palla trycket. SM57 vete fan, kan de gradvis tappa orken efter långvarigt virvelmickande?
joachime Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Max SPL, som det brukar stå i tekniska specar till mikrofoner, anger den ljudnivå som resulterar i en eller en halv procent harmonisk distorsion. Vid starkare ljudkällor än så introduceras ännu mer distorsion. Till slut bli r det tydligt hörbart, även i mix. Men det är inget bäst före datum vi pratar om. Micken är densamma före som efter ett 165 dB starkt kantslag. Dynamiska mickar som t ex Shure SM57 klarar i princip hur starka ljudtryck som helst. Vill du vara försiktig om dina mickar ska du undvika att utsättta dom för extrema temperaturväxlingar, damm, vätska och solljus. 1
Mojje Cruncher Andersson Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 Max SPL, som det brukar stå i tekniska specar till mikrofoner, anger den ljudnivå som resulterar i en eller en halv procent harmonisk distorsion. Vid starkare ljudkällor än så introduceras ännu mer distorsion. Till slut bli r det tydligt hörbart, även i mix. Men det är inget bäst före datum vi pratar om. Micken är densamma före som efter ett 165 dB starkt kantslag. Dynamiska mickar som t ex Shure SM57 klarar i princip hur starka ljudtryck som helst. Vill du vara försiktig om dina mickar ska du undvika att utsättta dom för extrema temperaturväxlingar, damm, vätska och solljus. Bra svar joachime!!! Info for the masses. Hur är det med känsligare mickar? Shotguns etc...? Kan ju bli fruktansvärt, (kul) distortion i dom!! Mohahah! Antager att det är signalförtärkaren som clipper i dom innan membranet går i botten right!? Piiiz! /Cruncharn' 1
joachime Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 Antager att det är signalförtärkaren som clipper i dom innan membranet går i botten right!? Precis. När man konstruerar en aktiv mick optimerar man elektroniken för att ge bra signal/brusförhållande anpassat till de ljudnivåer man tänker sig att micken kommer att användas för. Membranet bottnar inte av ljudtryck utan av lufttryck. Ett relativt svagt "p" elelr "b" kan få micken att poppa till. Samma mick klarar dock av att leverera ett klart ljud några centimeter framför ett högtalarelement.
Mojje Cruncher Andersson Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 Precis. När man konstruerar en aktiv mick optimerar man elektroniken för att ge bra signal/brusförhållande anpassat till de ljudnivåer man tänker sig att micken kommer att användas för. Membranet bottnar inte av ljudtryck utan av lufttryck. Ett relativt svagt "p" elelr "b" kan få micken att poppa till. Samma mick klarar dock av att leverera ett klart ljud några centimeter framför ett högtalarelement. En intressant uppföljare blir ju då... Finns det några dynamiska shotgun-mikrofoner!? Jag har ändå varit med ett litet tag men erkänner mig för dåligt belevad i det ryska artilleriet. Det finns ju en del knepiga grejer där ute så att säga! Piiiz! /Cruncharn'
MrBluesman Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 En intressant uppföljare blir ju då... Finns det några dynamiska shotgun-mikrofoner!? Jag har ändå varit med ett litet tag men erkänner mig för dåligt belevad i det ryska artilleriet. Det finns ju en del knepiga grejer där ute så att säga! Piiiz! /Cruncharn' Har en gammal Electro Voice dynamisk shotgun-mik. 60-talsrelik antar jag... En sån här: Låter skit, men ser ball ut. Pryder sin plats i hyllan. 🙂 Borde kanske använda den på nått för fulsnygg skräp-effekt...?
MrBluesman Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 (redigerat) On a side note… Har några såna här också: Kom fint till användning när vi skulle spela in en video och ville ha en fotogenisk mikrofon... Samma sak där, låter rätt skräpigt men ser coola ut 🥰 Redigerat 21 mars 2011 av MrBluesman
joachime Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 Borde kanske använda den på nått för fulsnygg skräp-effekt...? Absolut! Har du en mickingång över och gott om hårddiskutrymme är det bara att slänga upp parallellt med finmicken. Jag brukar göra så när jag hinner och orkar. 1
Mojje Cruncher Andersson Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 Har en gammal Electro Voice dynamisk shotgun-mik. 60-talsrelik antar jag... En sån här: Låter skit, men ser ball ut. Pryder sin plats i hyllan. 🙂 Borde kanske använda den på nått för fulsnygg skräp-effekt...? Brutal! Värsta rymdfarar designen á la Batmobilen!!! Tänkte nog det att det borde funnits några! Låter den bara illa? Näää!? /Cruncharn'
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.