Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Long time no see.

Jag har skrivit en bok som jag tänkte konvertera till ljud, men min musikinspelningsutrustning är kvar i Luleå (bor i Gävle nu) och dessutom är den inte fungerande, dvs min dator börjar bli gammal och kan inte hantera tyngre filer än Facebook-spel. Mixern börjar också falla i bitar, gummigrejerna vid mikrofoningångarna har torkat och eroderat och sedan lossnat. Mikrofonen borde fungera fortfarande för den är i grönt och guld. ;)Men den är också kvar i Luleå och jag vill börja spela in redan nu, idag!!! Och kan inte vänta på att få mina halvtaskiga grejer hitforslade och har dessutom inte råd att köpa nytt alldeles just nu heller, och dessutom hatar jag att hålla på att koppla ihop saker och svettas i timmar med datainställningar och dylikt.

Finns det någon i Gävle med adekvat utrustning som inte råkar ha något annat för sig just nu och kan tänka sig att medverka i detta extremt avancerade projekt? 😄

Mvh

Angelina Elander

angelina_elander@hotmail.com

Annons
Postat

Intressant projekt! Är faktiskt förvånad över att inte fler gör egna talböcker. Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag tror att du klarar dig väl med en enkel mikrofon för typ en hundring (eftersom det är tal du ska spela in och inte sång borde det fungera) och ett gratisprogram i stil med Audacity. Spelar du in i 16-bitar och mono borde även en riktigt gammal trött dator klara av det (förutsatt att man spelar in ex.vis 10 minuter åt gången och sedan klipper ihop det).

Vi har precis, i en annan tråd, konstaterat att även ett armbandsur klarar att spela in i 16-bitar/mono 😛

Lycka till!

• 2 veckor senare...
Postat

Tack för svar. Ja, visst går det att spela in ljud på en låg nivå om det är det man är ute efter.

Postat (redigerat)

..har tyvärr ingen akustikbehandling i mitt vardagsrum...

och om det funkar ändå behövs nog en bättre mick i a f.

kör CuBase..

du får gärna låna vardagsrummet......

men som sagt-vet inte om det blir något superresultat direkt...

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Postat

Tack för svar. Ja, visst går det att spela in ljud på en låg nivå om det är det man är ute efter.

Jag har hört flera ljudböcker som spelats in med enkel utrustning och under enkla förhållanden, det gör dem inte sämre. Att göra en egen ljudbok är ett utmärkt sätt att nå ut med sitt skrivande, och låt dig inte avskräckas av att du bara har enkel utrustning.

I vilket fall, hoppas att allt går bra för dig. Skriver en hel del själv, så jag tycker att det verkar vara ett väldigt intressant projekt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.