Guitar Nilsson Postat 9 mars 2011 Postat 9 mars 2011 När är det dags att trycka in - 20 db knappen på en preamp? Någon - 10 db finns inte. Har kopplat den till trum-oh småblinkar det rött även med gainen lägre än kl nio, noll är ca kl sju. Svårt att ställa när den börjar komma ner emot kl halv nio. Trycker man in den o ökar på ratten blir det väl mer brus, i alla fall teoretiskt? MVH Glyn Johnsklubben.
Shimmen Postat 9 mars 2011 Postat 9 mars 2011 Jag är inte proffs, men om du kan sänka preamp gainen så att det inte går i taket så finns det väl ingen anledning att använda pad? Det gör väl inte ljudet bättre iaf med pad
Dippen Postat 9 mars 2011 Postat 9 mars 2011 Jag använder PAD switchen för att få tillgång till mer headroom. På högre gainregister (tycker jag mig höra) mer headroom och då kan man använda PAD för att sänka volymen in och kunna gaina mer.
Claes Holmerup Postat 9 mars 2011 Postat 9 mars 2011 Det är dax att trycka in Pad när man får dist trots att gain är helt nerskruvad. Får man ändå dist, så kan det bero på att man har en stark ljudkälla och en mick som har hög output - och då kan det hända att det första steget i preampen distar, men det syns inte på peak-LED och påverkas inte av pad och gain på preampen, eftersom det första steget sitter före allt sådant. I så fall behöver man aktivera Pad på micken - eller om sådan inte finns, så skaffar man en extern Pad...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.