Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag gör en del låtar med en kompis, och vi tycker själva att låtidéerna vi har i hjärnan aldrig blir som planerat..

Andra säger att det låter bra, men mer åt tv-spelshållet, och jag har faktiskt börjat insett att vi är helt okapabla att

välja "rätt" ljud att bygga låten med. Vi "tror" oss välja samma ljud som andra bra låtar, men i själva verket så är det inte så.

Vi försöker sitta och prova olika, lyssna, men vi kommer aldrig någonvart..

Någon som har ett bra tips hur mycket bygger upp en stabil grund eller hur man ska tänka gällande valet av ljud?

Det är inte vår mixning som är det värsta, utan valet av ljud, behovet av en bra uppbyggnad..

Tack på förhand.. jag förstår om att detta inlägg uppfattas som väldigt luddigt.. 🙂

Annons
Postat

Lyssna hur ljuden ni vill härma låter och anskaffa rätt pluggar för att härma dem. Det finns väldigt många trådar som säger "Hur får man det där ljudet?" och refererar till en låt. Kolla in gearslutz.com för där sitter det en massa lirare och försöker haja exakt vilken VST det är. Tror det låter som att ni behöver utvecklas mixningsmässigt också, det är bara att sitta och plöja och börja lära sig om allt.

Postat
Vi "tror" oss välja samma ljud som andra bra låtar, men i själva verket så är det inte så.

Vilka vill ni låta som? Sök på intervjuer med artister där de pratar om vilka instrument och effekter de använder vid inspelningar och live.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.