Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har köpt Neutrik XLR-tele kombijack som jag ska ha till en mikstärkare.

Men hur kopplar jag? Har sökt info men inte hittat något så förmodligen är lösningen plätt-lätt. 🙂

Har 3 kablar som kommer från mikstäraren, dessa kopplas ju mot respektive lödögla på XLR-kontakten.

Men ska dessa "xlr-lödningar lödas vidare till lödöronen för tele också?

Eller räcker det att bara löda mot xlr-lödöronen så kopplas signalen automagiskt mot tele-delen?

Detta är kombi-jacket:

Min länkhttp://www.neutrik.com/us/en/audio/210_428721060/NCJ5FI-S_detail.aspx

Annons
Postat (redigerat)

XLR och Tele är helt separata, så du måste koppla in dem på lämpligt ställe själv. Varför skulle du förresten vilja koppla ihop XLR och Tele? Normalt kopplar man XLR till micpreampen och Tele senare i kedjan, eftersom man använder TRS till Linenivå och inte till mick...

EDIT: Såg nu att det var TS (monotele) - och då är det ännu mindre lyckat att koppla ihop med XLR, eftersom XLR används till balanserat, medan TS används till obalanserat... Finns det dessutom fantommatning från micpreampen, så kommer du att kortsluta den om du kopplar ihop XLR med en TS kontakt.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Tack för snabb respons! 🙂

Ingen fantommatning finns.

Tänkte att man kunde få tele och xlr att coexistera med varandra. Och välja lite vad man vill koppla in utan att behöva ha dubbla ingångar.

Men som du beskriver det så kommer det helt enkelt inte att gå. Då blir det XLR som gäller.

Redigerat av dominion
Postat (redigerat)

Hmm.

Föranleder nästa fråga..

Utesluter detta att man kan skicka ljud ut från ljudkortet, in genom mikstärkaren, få brus och stärkarens EQ och limiter på ljudet och sen få in den i ljudkortet igen?

Det blir ju isåfall line level in i stärkaren. Borde signalen från ljudkortets ut kunna ställas så att den blir hanterbar i stärkaren?

Redigerat av dominion
Postat

Hmm.

Föranleder nästa fråga..

Utesluter detta att man kan skicka ljud ut från ljudkortet, in genom mikstärkaren, få brus och stärkarens EQ och limiter på ljudet och sen få in den i ljudkortet igen?

Det blir ju isåfall line level in i stärkaren. Borde signalen från ljudkortets ut kunna ställas så att den blir hanterbar i stärkaren?

För att skicka linesignalen genom en micpreamp, så måste du förstås dämpa ganska mycket, så du får pilla ihop en pad, exempelvis enligt beskrivningen här: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/line_to_mic.html . Det finns färdiga ställbara pads att köpa också från exempelvis HOSA, men de kostar runt 300:- (andra "finare" fabrikat kostar betydligt mer för precis samma sak...😉).

Jag tycker att en sådan pad skulle kännas bättre att använda, än att skruva ner utvolymen väldigt lågt, eftersom det ju kan vara så, att volymen ut från ljudkortet regleras digitalt och därför ger sämre bitdjup - eller att man har samma volymkontroll till både line out och hörlurar, så att det blir svårare att höra vad man pysslar med, det kan vara svårt att ställa in volymen när man skruvar ner så lågt etc...

En nackdel är förstås att när du dämpar en stark signal ner till micnivå, för att sedan förstärka den till linenivå igen, så du kommer att riskera ganska mycket extra brus.

Postat (redigerat)

Kanonbra svar! Tack, Claes!

Jag går gärna hela vägen DIY och länken till pad'en var super.

Jag ska bygga och löda en helt ny in/ut-modul till stärkaren. Därav frågorna runt xlr/tele mm.

Så då kan jag bygga in pad'en på ingångsdelen. Det finns fyra in och en utgång.

Ska se om jag kan få dit en liten vippbrytare för pad av/på också när den ska användas för mikrofon.

Trist ändå med kombijacken. Får ordna kablar med xlr för att ordna "reampningen".

Det är besten i den här tråden jag ska få ordning på:

Rör-stärkare

Återkommer med största sannolikhet med fler frågor 🙂

Redigerat av dominion
Postat

Naturligtvis! Underbar och vacker lösning!

I o m att jag designar modulen själv helt från grunden kan jag ju lätt se till att det

finns några snygga switchar eller fenol-vippbrytare på toppplattan av modulen, ovanför varje ingång.

Svarta fenol-brytare, mässingsplatta, etsade siffor och bokstäver för in/utgångarna.

Hmm.. Det kan ju verkligen bli hur snyggt och bra som helst! 🙂

Tack för all hjälp!

Postat (redigerat)

För alla er därhemma i stugorna som väntat på den spännande upplösningen av frågeställningarna så presenteras härmed en lösning ☺️

Fnulade ihop en idé med min gode vän Henrik N (som styrde mina tankar mot rätt jaktmarker).

Neutriks combo-jack består i mitt fall av en balanserad XLR-del och en obalanserad monotele-del.

Problemställningen var:

Koppla XLR till XLR, inga problem, mikrofon in till mikförstärkaren ska ge lämplig förstärkning av signalen och ge en god signal till ljudkortet.

Men hur kunna switcha över till en pad'ad line-ingång tele i combo-jacket?

Genom att göra den enkla lödningen beskriven här: (tack Claes för länken och svaren)

Min länkhttp://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/line_to_mic.html

och välja versionen som ger -50 dB har du lösningen som gör att du kan göra en "reamping" genom att ge en mikförstärkare line-nivå från ljudkort.

Och för att kunna välja vilken input du vill använda så är det bara att koppla en 2-polig vipp-brytare mellan.

Den jordade signalen låter du sitta i hela tiden och till vipp-brytaren kopplar du tele-delen och xlr-delen.

As simple as that. Ge mig på skallen nu om jag tänkt fel någonstans 🙂

Nu ska byggas och lödas 🙂

Redigerat av dominion

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.