Jump to content
Annons

Studio och replokalsbygge


Dunder

Recommended Posts

Vad kul med bilder!! 🙂 Du verkar ha tänkt igenom vad du kommer att behöva. Ett tips är att inte göra någon infällnad för stagebox / patchbay utan köra med utanpåliggande montage. Tänk också på att separera eldragningen från signalkablarna så gott det går och undvik att dra dessa parallellt. Försök också att lägga förbruknings-el och belysningsel på separat grupper. Planera redan nu in belysning, ventilation etc. En annan bra grejj är att aldrig göra hål för apparatdosor / genomföringar mitt emot varandra i väggarna. Förskjut dessa en bra bit från varandra. Vad det gäller hål för apparatdosor så använder jag ett nummer större dosfräs så att dosan inte har mekanisk kontakt med gipsen. Spalten tätar jag noggrant med sikakriyl eller butylgummi (du kan se detta i min byggtråd). Detsamma är bra att göra i ändan på vp-rören efter eldragningen. Kör du med fler än 2 gips så bygger du enklast ut dosorna med distansringar som du kan köpa på Clas Ohlsson för nån tia.

Hejja! / Björn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trevlig läsning ang till/frånluft. Trevligt bygge också! Bra tips om att inte sätta dosorna mitt emot varandra. Banne mig om det inte finns dosor för dubbelgips, fast distansringar kanske är billigare. Trevlig kväll!

Edit. Ah FLER än två lager.. Nevermind..

Redigerat av krillepille
Link to comment
Dela på andra sajter

För visso, men utan kabelstrumpa fastnar olödda kablar gärna i de gula markrörens "ränder",

och då går det inte med diskmedel.

Fy fasiken va arg jag va innan jag kom på att använda strumpor 🙂 :)

/Mikey

Ha ha 😄 , jag har själv varit med om detta 😄 Bra med kabelstrumpa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips av Mickey. Ett annat tips som hjälper mot att kablaget / kabelstrumpan fastnar i vecken är att linda in övergången mellan dragfjäder (el. tråd) och kableget med eltejp så att det blir en konisk övegång. Detta funkar även utmärkt vid dragning av många trådar i vp-rör / flexslang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerande nödtrix när man förlorat dragtråden i rör:

Fäst en dammsugare i ena änden (tejpa så att det blir tätt runt om) och sug sedan igenom en tunn bomullstråd med en fastknuten liten papperstuss. Använd sedan bomullstråden till att dra igenom dragfjäder eller ny dragtråd 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mycket goda råd där! Patchbay-lådan kommer att monteras på väggen, så de håls som görs är endast för kabelrör. Och de kommer att fogas ordentlig i genomföringen. Jodå, den markslang och vp-rör jag har, har draglina i sig. Markslangen har även grönt plasthölje inuti som förmodligen är till för att förhindra att kablarna fastnar. Får väl annars ta till både glidmedel, bommulstussar och dammsugare 😛

En fiffig grej jag kom på är att lägga några extra rep bakom väggarna ifall jag skulle vilja dra igenom något där i framtiden!

En undran som kvarstår är om det räcker med 2 markslangar och 2 vp-rör. Hur mycket plats tar en multikabel, hörlurskabel m.m. Får man in allt i ett rör eller är det bra med fler så som jag tänkt. Vill ha rör så det räcker för framtida behov, samtidigt inte göra för mycket hål i väggen. Det jag tänkt dra är: 8 multikabel, 1 usb, 1-2 stärkarkabel, 1-2 hörlurskablar. Lite tankar och erfarenheter kring det skulle uppskattas?

ang. allmän kabeldragning så har jag tänkt så här: elkablar kommer att dras via vinden och i takhöjd, signalkablar längs marken. Och därmed undvika att de dras över eller i närheten av varandra. Tänker även köra med utanpåliggande eluttag, då är det bara kabeln som går igenom väggen. Det är nog bra tänker jag, eller vad tror ni?

Har läst tidgare att kabelrör helst skall ligga som i en trappa eller liknade. Men idag testade jag att "sjunga" genom den 25 meter långa markslangen som låg i kringelkrokar, oj vad det lät i andra ändan! Det spelar visst ingen roll hur man lägger den, den "läcker" mycket ljud ändå! Någon som har något fiffigt tips, förutom att foga, på hur man stoppar det ljudet? Tänker om man har ett extra rör för framtida behov.

Har idag fått upp första gipset på ena väggen i "liverummet", känns gött! Tyvärr tog batteriet precis slut i kameran, men lägger upp lite bilder snarast.

Redigerat av Dunder
Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Dunder - kul att du börjat få upp gipsen! Jag tror inte du behöver oroa dig för luftburen ljudöverföring i rören om du bara tätar ändarna precis som du tänkt. Tror inte heller att du behöver göra som jag och slamma igen alla apparatdoser på baksidan med flytande gips (jag lider tyvärr av gravt overkillsyndrom 😛 ) Vad det gäller antal kabelrör kommer du nog att klara dig med två rör. Du kanske vill ha skärm eller dyl. i inspelningsrummet. Alltid bra att ha ett extra rör - U never know. Plugga det bara så är det inga problem.

Kom ihåg att klammra flexslangarna. Oklammrade flexslangar är svåra att dra i.

Hejja! / Björn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Dunder - kul att du börjat få upp gipsen! Jag tror inte du behöver oroa dig för luftburen ljudöverföring i rören om du bara tätar ändarna precis som du tänkt. Tror inte heller att du behöver göra som jag och slamma igen alla apparatdoser på baksidan med flytande gips (jag lider tyvärr av gravt overkillsyndrom 😛 ) Vad det gäller antal kabelrör kommer du nog att klara dig med två rör. Du kanske vill ha skärm eller dyl. i inspelningsrummet. Alltid bra att ha ett extra rör - U never know. Plugga det bara så är det inga problem.

Kom ihåg att klammra flexslangarna. Oklammrade flexslangar är svåra att dra i.

Hejja! / Björn 🙂

Ojoj.. tur att ni finns! Höll på att slå igen väggen utan att klammra fast rören! Det är ju en jädrigt bra grej! 😊

Japp, man vet aldrig vad framtiden kommer med?! Rätt var det är så vill man dra in n någon ny thunderbolt-kabel-historia och då gäller det att ha genomföringar så det räcker! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju sett min video på mitt bygge. Jag kan med facit i handen säga att min gula markslang läcker ingenting, åtminstone inte hörbart, varken i micen i sångrummet, eller av mig, eller av de som spelat in här 🙂

Dock så tätade jag hela röröppningen i inspelningsrummet, i kabelboxen, efter det att alla kablar va framdragna.

Jag har 3 st. XLR-kablar, 3 st. Tele/line-kablar, och 3 st. hörlurskablar. Standard tjocklek, ehhh...tror dom va extra skärmade också, men

såg ut ungefär som vanliga XLR Mic-kablar. Köpte en hel rulle på ELFA.

Men.....du ska väl löda kontakter till alla kablar va? 😊

/Mikey

Okej bra, då behöver jag inte oroa mig för markslangen.

Jodå löda tänkta jag göra själv! Det har ju blivit ett par lödningar under åren 😛

Jag har en del information, länkar och bilder om absorbers, men det skulle vara kul att höra hur du gjorde dina slatwall-väggar? Bara lite kortfattat eller en bild räcker! Eller om du har några länkar, jag läser gärna! Hoppas det är okej?!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

För att kunna dämpa det luftburna ljudet i en ventilationsanläggning så låter man luften byta riktning i kombination med absorbtion. Här kommer lite tips på hur du skulle kunna lösa ventilationen både i studion och utrymmet mellan studio /yttervägg garage:

YTTERVÄGG - TILLUFT: Fresh 80 db rör med ljuddämpartallrik (ex. vis Swegon - se bif. bild) på insida yttervägg

MELLANVÄGG - TILLUFT: Överluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddämpartallrik på insida innervägg

MELLANVÄGG - FRÅNLUFT: Överluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddämpartallrik på insida innervägg

INNERTAK GARAGE - FRÅNLUFT: Spiroflexslang med ljuddämpare monterat dikt an mot innertakets ovansida (denna ljuddämpare dämpar bl.a ljudet från kanalfläkten som sedan ligger sist i kedjan och blåse ut luften ex. vis i gaveln på byggnaden)

Det du behöver beräkna är dimensionering av kanaler samt fläkt beroende på utrymmets volym. Utan att ha några mått så är min gissning att det blir bra med 125 mm kanaler för att få en lagom omsättning och hastighet på luften enligt de förutsättningar som du beskriver.

http://www.swegon.co...kustikprodukter

http://www.swegon.co...on/Overluftsdon

Hej, bra inlägg ang. ventilation Björn!

Är ny här och håller på ljudisolera ett rum i källaren (flerbostadshus). Väggarna i rummet

är av betong förutom den kortsidan där dörren in till rummet och den nuvarande tilluftsventilen sitter som är i gips.

Jag har byggt rum i rummet med gipsskivor på reglar. Har dock taket kvar...

Lite andra förutsättningar:

Det går ett ventilationsrör (frånluft) ifrån intilliggande tvättstuga genom mitt studiorum och vidare genom ett garage som ligger på andra sidan och sedan ut i friska luften. Min tanke är att koppla på mig på detta rör innan jag bygger igen taket för att kunna få frånluftssug i lokalen.

Jag vill ju dock inte att vibrationerna ifrån mitt rum fortplantar sig genom röret och vidare upp i betongväggarna och bostäderna...Jag tycker Björns anvisning ovan ser lovande ut men undrar om jag fattat rätt....min anpassning av denna är enligt följande.

Frånluft:

Spiroflexslang som jag kopplar på det befintliga frånluftsröret. Mynningen på denna låter jag vila på utsidan av det tak jag kommer bygga. Eventuellt kopplar jag på ett Fresch-ljuddämparrör mellan det befintliga ventilationsröret och spiroflexslangen.

På insidan av taket installerar jag ett ljuddämpat överluftsdon. Eventuellt med påkopplat ljuddämparrör på andra sidan innertaket.

Tilluft:

Ett freschrör som går genom "ytterväggen" med en ljuddämpartallrik på insidan (får inte länken till denna ovan att funka...)

(Ytterväggen i mitt fall är en gipsvägg som inte går till friska luften men till ett annat utymme typ trappuppgång med förhoppningsvis lite mer syre än i mitt rum),

På innerväggen som jag byggt installerar jag ett ljuddämpat överluftsdon, eventuellt med ett påkopplat ljuddämpat freschrör som går på andra sidan innerväggen.(tror dock inte det kommer få plats...)

Har jag fattat rätt om jag gör på detta sätt?

-----

Övrig info:

1. Jag är inte så intresserad av en hyperdyper proffsig lösning, utan mer något som funkar hyfsat utan för mycket läck och för lite luft...

2. Jag bryr mig egentligen inte om ventilationen i utrymmet mellan mitt byggda rum och ytterrummet utan är ju mest intresserad av att få lite frisk luft hos mig...(men det kanske är feltänkt?)

Några övriga funderingar som jag har:

1. Tilluft: Skulle det funka med ett ljuddämpat freschrör som har en öppning på insidan av innerväggen (+ tallrik) och sen går igenom ytterväggen i gips och har öppningen på andra för tilluft på andra sidan ytterväggen, eller skulle detta ta med sig vibrationerna upp i huset?

2. Går det verkligen att koppla på ett rör på ett överluftsdon? (Är inte det som liksom två ventiler, en på insidan av väggen och en på utsidan...får det inte riktigt att funka när jag tittar på bilderna ovan...)

3. Ang. frånluften. Om flexslangen ska ligga "dikt an" ovansidan av innertaket, blir det verkligen något usug i mitt överluftsdon om jag har ett rör påkopplat som mynnar ut 50cm ovanför "ovansidan" av innertaket? Om jag skippar röret, blir det tillräckligt sug ändå, eller bör jag har spiroflexslangen direkt kopplad till frånluftsdonet (överluftsdonet?) för att det ska hända ngt? Om jag väljer det senaste, kommer då ljudvibrationerna sprida sig från mitt rum genom spiroflexslangen, genom det befintliga ventilationsröret som går genom husets betongväggar, och vidare genom dessa till alla grannar som sitter och tittar på idol och inte vill bli störda av mitt basspel?

Ödmjukast/

Tomten

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att den här tråden vaknade till liv igen 🙂 . Hur går det med byggeriet Dunder?

@ Studio47:

Det är lite svårt att ge några direkta råd när det inte finns någon skiss eller bilder. Behöver lite mer info här med mått och så.

Generellt så krävs det lite pyssel och kunskap när man kopplar in sig på ett befintligt kanalsystem för att kunna justera in korrekt balans. Om det tex. är undertryck i trapphuset kan det bli svårt att ta tilluften därifrån osv. Tvättstugans kanal kommer nog att kräva ordentliga ljuddämpare för att du inte ska få problem med luftburet lågfrekvent ljud därifrån. Gör gärna en lite skiss och posta.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för svaret! Jag förstår att det blir enklare med skiss och bilder, ska försöka få bilder lite senare, bifogar en enkel skiss (ej helt skalenlig) så länge.

Det befintliga kanalsystemet är ganska enkelt och saknar i dagsläget fläkt. Detta är dock något som ska installeras, då även ventilationen i tvättstugan är bristfällig. Jag kommer kunna vara med och påverka val av fläkt mm, Denna kommer då troligen installeras någonstans i garaget, före det att röret går upp på gården. Jag har för mig att ventilationsröret tar en liten kringelkrokväg i garaget innan det går upp på gården. Dock finns ingen öppning i garaget.

Jag hade en kille från en ventilationsfirma där som sa att det inte skulle vara några problem för mig att koppla på mig på tvättstugeröret...vet dock inte hur mkt han kan om akustik...Risken är alltså att det sprider sig lågfrekventa ljudvågor från torktumlare och tvättmaskiner in i mitt rum via röret? Kanske går att åtgärda med någon sorts ljuddämpad ventil även i tvättstugan?

Hur vet man om det är undertryck i källarutrymmet utanför lokalen? Går detta att mäta på ngt sätt? Går det i så fall att lösa med en tilluftsfläkt?

Hälsn

47an

post-30399-0-80269500-1324859668_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för svaret! Jag förstår att det blir enklare med skiss och bilder, ska försöka få bilder lite senare, bifogar en enkel skiss (ej helt skalenlig) så länge.

Det befintliga kanalsystemet är ganska enkelt och saknar i dagsläget fläkt. Detta är dock något som ska installeras, då även ventilationen i tvättstugan är bristfällig. Jag kommer kunna vara med och påverka val av fläkt mm, Denna kommer då troligen installeras någonstans i garaget, före det att röret går upp på gården. Jag har för mig att ventilationsröret tar en liten kringelkrokväg i garaget innan det går upp på gården. Dock finns ingen öppning i garaget.

Jag hade en kille från en ventilationsfirma där som sa att det inte skulle vara några problem för mig att koppla på mig på tvättstugeröret...vet dock inte hur mkt han kan om akustik...Risken är alltså att det sprider sig lågfrekventa ljudvågor från torktumlare och tvättmaskiner in i mitt rum via röret? Kanske går att åtgärda med någon sorts ljuddämpad ventil även i tvättstugan?

Hur vet man om det är undertryck i källarutrymmet utanför lokalen? Går detta att mäta på ngt sätt? Går det i så fall att lösa med en tilluftsfläkt?

Hälsn

47an

Hej!

Förslag på två varianter, en som mer utgår från de önskemål som du beskrivit och en variant som är lite mer overkill.

Kolla först ditt nuvarande tilluftsdon genom att hålla ett delat toapapper (så det blir tunt) framför ventilen med stängd dörr. Rör det sig och i så fall i vilken riktning? Vad är det för miljö utanför denna ventil; trapphus med matos, ren utomhusmiljö, buller från trafik eller hissar etc.? Leder donet till ett källartrapphus så får du kolla om detta i sin tur har självdragsventiler.

Om luften är frisk och ingen nämnvärt bullerproblem föreligger kan du säkert använda freshröret med eller utan en absorbent på insidan. Du kan prova redan nu genom att lägga mineralull i en stor plåtburk och hålla den på framför kanalen med en liten spalt emellan. Tycker du att det funkar så kommer du bli nöjd med fresh dämprör i kanalen + absorbent i plåt eller gipsskal.

Vad det gäller tilluften så kan du ju koppla in dig med ett instick på kanalen från tvättstugan. För att minska luftburen överhörning från TT bör en ljuddämpare monteras dikt an mot vägg i TT. Om du har en begränsad takhöjd i din lokal går du med 1200 flexslang från insticket genom dit gipstak. Slangen bör vara fullt utdragen och gärna ligga i en böj. Försök att få samtliga genomföringar elastiskt upphängda och ordentligt tätade med elastisk fogmassa. På så sätt minskar du överföring av flankljud.

Du kan också bygga in kanalen i en isolerad gipslåda för att minska avstrålningen av ljud från själva kanalen. Detta tror jag dock ej behövs eftersom du byggt rum i rummet. Däremot skulle jag nog isolera kanalen som går i ditt tak med mineralull för att minimera risk för kondens i och med den varma luften från TT. Kolla även så du har ventilerade luftspalter i din konstruktion.

Eftersom lokalerna i dagsläget saknar mekanisk ventilation och det redan finns planer på att installera detta, kan du ju passa på att dra egna kanaler till din lokal och att du då står för ev. merkostnad av detta. Tvättsugan behöver ju hur som helst tilluft och då kan ju separat tilluftskanal även dras till din lokal från samma ställe. Samma gäller frånluften. Be vent. firman installera radialfläkt(ar) och dessa bör sitta så lång ifrån som möjligt (ljudnivå avtar över sträcka) och inte i direkt anslutning till en böj för att undvika turbulensljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Förslag på två varianter, en som mer utgår från de önskemål som du beskrivit och en variant som är lite mer overkill.

Kolla först ditt nuvarande tilluftsdon genom att hålla ett delat toapapper (så det blir tunt) framför ventilen med stängd dörr. Rör det sig och i så fall i vilken riktning? Vad är det för miljö utanför denna ventil; trapphus med matos, ren utomhusmiljö, buller från trafik eller hissar etc.? Leder donet till ett källartrapphus så får du kolla om detta i sin tur har självdragsventiler.

Om luften är frisk och ingen nämnvärt bullerproblem föreligger kan du säkert använda freshröret med eller utan en absorbent på insidan. Du kan prova redan nu genom att lägga mineralull i en stor plåtburk och hålla den på framför kanalen med en liten spalt emellan. Tycker du att det funkar så kommer du bli nöjd med fresh dämprör i kanalen + absorbent i plåt eller gipsskal.

Vad det gäller tilluften så kan du ju koppla in dig med ett instick på kanalen från tvättstugan. För att minska luftburen överhörning från TT bör en ljuddämpare monteras dikt an mot vägg i TT. Om du har en begränsad takhöjd i din lokal går du med 1200 flexslang från insticket genom dit gipstak. Slangen bör vara fullt utdragen och gärna ligga i en böj. Försök att få samtliga genomföringar elastiskt upphängda och ordentligt tätade med elastisk fogmassa. På så sätt minskar du överföring av flankljud.

Du kan också bygga in kanalen i en isolerad gipslåda för att minska avstrålningen av ljud från själva kanalen. Detta tror jag dock ej behövs eftersom du byggt rum i rummet. Däremot skulle jag nog isolera kanalen som går i ditt tak med mineralull för att minimera risk för kondens i och med den varma luften från TT. Kolla även så du har ventilerade luftspalter i din konstruktion.

Eftersom lokalerna i dagsläget saknar mekanisk ventilation och det redan finns planer på att installera detta, kan du ju passa på att dra egna kanaler till din lokal och att du då står för ev. merkostnad av detta. Tvättsugan behöver ju hur som helst tilluft och då kan ju separat tilluftskanal även dras till din lokal från samma ställe. Samma gäller frånluften. Be vent. firman installera radialfläkt(ar) och dessa bör sitta så lång ifrån som möjligt (ljudnivå avtar över sträcka) och inte i direkt anslutning till en böj för att undvika turbulensljud.

Återigen, tack för fina tips!

Prövade med tidningspapper framför tilluftsdonet. Märkte dock ingen rörelse överhuvudtaget...donet leder till en källargång med en trappa upp till gården precis i anslutning till denna. Har inte hittat några självdragsventiler där, mer än en något otät källardörr från gården. Dock känns luften överlag rätt ok i källaren.

På tilluftsdonet sitter nu ett isolerat rör på insidan som gör att donet på insidan mynnar ut på en lägre nivå (närmre golvet) än det don som leder in luften in från källargången... (vet inte anledning till detta-- se bild) Kanske kan jag låta det vara kvar och koppla på ett don på min konstruktion? Bör detta då också vara i nivå med tilluftsdonet på insidan (alltså lägre) och vilket typ av don bör man använda? (Swegons ljuddämpade överluftsdon?)

Har också funderat på att låta ventilationsfirman, som föreningen anlitar för tvättstugeventilationen, ta hand om allt. Problem med detta är att jag inte vet när det blir av och att jag gärna vill bygga igen taket så fort som möjligt för att komma vidare med mitt bygge. Jag vet inte heller om ventilationsfirman är helt med på vilken ljuddämpning som krävs för musikrumsbygge, utan antar att man bör ha någon sorts dialog med dem i så fall..

Är även osäker om tilluft kommer installeras till tvättstugan eller om endast fläkt till den befintliga frånluftskanalen kommer installeras...(ventilationskfirman som var där på besök sa att detta var en bra början...) jag skulle dock kunna lobba för tilluftssystem, vilket även ventilationskillen nog nämde något om, men antar att detta är lite mer kostsamt än att installera en fläkt.

Spiroflexslang från instick i frånluftsröret låter bra. Ska denna alltså mynna ut genom mitt gipstak med ett frånluftsdon kopplat till detta som installareras i mitt gipstak?

post-30399-0-66961700-1325119963_thumb.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabb feedback om du ska stänga igen taket. Koppla på ett avstick på sidan av den befintliga kanalen från tvättstugan (lång popnit + fogmassa). Isolera den befintliga kanalen runt om (isoleringen ska liga an mot kanalen) för att minska risk för kondens och resonans. Anslut en flexdämpare i sin fulla längd och med lite böj på. Gör gärna någon form av elastisk avlastning på slangen i det yttre skalet så att ändan inte spänner mot kanterna i hålet på vägg eller takgipset. Täta med fogmassa i spalten mellan gips och slang. OBS! Tänk på placeringen så att den sedan inte kommer att bråka med akustikbehandling, belysning osv. Också att du planerar för ev. framtida ljuddämpare på insidan om så skulle behövas. För att en ljuddämpare ska dämpa bra i låga frekvenser behövs längre mått.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vad kul att den här tråden vaknade till liv igen 🙂 . Hur går det med byggeriet Dunder?

Tackar som frågar! Jodå det går sakta men säkert framåt! Jag har börjat jobba i studion och vi lirar för fullt i replokalen. Dock är det lite smågrejer kvar, så som ljudfälla till ventilation, köpa multikabel, moln i taket, lite kosmetiska grejer m.m. Jag har heller inte gjort någon mätning än. Planen blir väl att så fort värmen stiger igen, behöver såga och fila ute, så färdigställer jag mitt projekt. Har väl också insett att helt klar blir man aldrig, finns alltid något att förbättra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...