Jump to content
Annons

Studio och replokalsbygge


Dunder

Recommended Posts

Första inlägget! Men oj vad många jag läst!

Underbart forum med mycket kunskap!

Historia: har sedan förra sommaren byggt om mitt dubbelgarage på ca 36kvm till ett kontrollrum och ett inspelningsrum/replokal.

Jag har röjt ur, fixat till takhöjden, lagt nytt golv, reglat och nu återstår att sätta upp gipset. Sen blir det till att mäta!

Avsikten med studion är främst att mixa och spela in gitarr och sång. Men vill gärna få det så bra det bara går!

Nu till min fråga!

Har byggt replokalen som ett rum i rummet med luftspalt till ytterväggarna och taket, med bra ventilation i rummet och även runt om.

Väggarna är konstruerade enligt följande: befintlig vägg->luftspalt->reglar inklusive isolering->(plast?)->dubbelgips.

Tror det sitter någon form av fuktspärr i de befintliga ytterväggarna.

MEN, behöver jag ha fuktspärr/plast i replokalen? Hade i så fall tänkt sätta den mellan reglar och dubbelgips.

Problemet är att det försvårar ljudisoleringen. Man vill ju gärna foga alla skarvar och då blir det dumt om plasten sticker ut på lite olika ställen.

Vad tror ni? Plast eller ej?

P.S. Kommer även att lägga upp foton från bygget, om ni vill? D.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla med någon byggare innan du gör nåt dumt. Men dubbel fuktspärr låter inte som en bra ide.

Får du kondens mellan dom två plastskikten så har fukten ingenstans att ta vägen.

Men som sagt, dubbelkolla detta så du inte blir olycklig.

Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för blixtsnabbt svar!

Har kollat med en massa byggkunnigt folk, men ingen har svar.

En del säger du bör ha en fuktspärr och en del säger nej det är nog inte nödvändigt!!

Tror "fuktspärren" i ytterväggen är en vindpapp-variant. Så vet inte hur mycket spärr det är?!

Och nej dubbel fuktspärr är nog ingen höjdare, tack för tipset Bedlam!

Andra tankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med ditt bygge! Precis som Bedlam skrev så ska du inte ha diffspärr på två ställen. Om diffspärr finns på insidan av ytterväggarna behåller du den och skippar folien på ditt fristående rum. Om plattan är oisolerad rekommenderar jag starkt att du även ventilerar utrymmet mellan ytterväggar och inerväggar eftersom en oisolerad platta är kapillärsugande och denna fuktvandring bör evakueras på något sätt. Själv håller jag precis på med en liknande konstruktion till mitt nya liverum. Golvet ligger på gummiklossar och i mitt fall låter jag returluften från kontrollrummet passera under liverummet för att sedan dras ut av en fläkt (via ljudfällor) på andra sidan. Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just byggt ett kontor och förråd. Jag har gjort enligt följande.

Ytterpanel/Luft/Vindpapp/isolering/osb, gips.

Jag har med andra ord ingen plast. Det har jag dock i taket. Om jag tagit rätt beslut får framtiden utvisa.

Men jag har fått lära mig att om man ska ha plast så ska man ha bra ventilation.

Jag kan också tillägga att jag har inget rinnande vatten eller våtrum i utbyggnaden.

Har dessutom ett vattenburet konvektorelement (med fläkt) som enligt återförsäljaren är

väldigt bra för att få bort ev. fukt.

Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till er båda för svar!

Vad som finns i ytterväggarna är lite osäkert och blir nog svårt att kolla nu.

Men garaget är varmisolerat och byggt någon gång på 80-talet, troligen med den tidens byggnormer.

Jag har ej eller något våtutrymme eller rinnande vatten i garaget.

Plattan är isolerad med åldersbeständig plast->marksiva->dubbla golvspån.

På golvspånet vilar liggade reglar för innerväggar. Så innerväggarna har ingen kontakt med plattan.

Det finns även plast i taket upp mot kallvinden.

Efter era tankar så lutar det åt att ej ha plast, ombesörja för god ventilation och ha det under uppsikt!

I mellanrummet mellan ytterväggar och innerväggar kommer det uppstå en naturlig ventilation, vilket är bra tror jag?!

Det är endast två sidor, långsidorna, som man ej kommer åt i efterhand. De två kortsidorna blir små förråd mellan yttervägg och innervägg, där kan man ju ha lite koll. Funderar även på att sätta små element i de förrådsutrymmena för att få lite värme, då borde den eventuella fukt som bildas kunna torka upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen Dunder! Med isolerad platta så menas att plattan vilar på en väldränerad singelbädd samt kapilärbrytande isolering. Är plattan gjuten på 80-talet så är chansen stor att den inte är isolerad och därmed har en fuktvandring från marken. Om du har lagt plast och marksiva direkt mot betongen så kommer denna bit av plattan att ständigt vara fuktig. Det bästa hade varit att först lägga en platonmatta, nivellreglar eller dyligt så att hela plattan kan andas. Eftersom du redan byggt ditt golv nu så föreslår jag att du ser till att få en bra luftväxling i såväl innerrum som mellanrummet mot ytterväggarna (tilluft på ena sidan och mekanisk frånluft på motsatt sida). Jag tycker absolut att du ska sätta diffspärr på insidan av dina ytterväggar. Fuktvandringen (fukten från vår utandningsluft bl.a) går utåt och den vill vi ju ventilera bort så att den inte går in i ytterväggarnas isolering. Hoppas detta hjälper dig i dina beslut. Annars är det bara att fortsätta fråga 🙂 Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekommendera ett element med fläkt. Det går fort att få upp värmen om man kör lite kallare när man inte är där.

Sen får man bra snurr på luften också. Se till att du även borrar in ventil/ventiler så det kommer in frisk luft.

Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plattan har dränering, hur avancerad vet jag dock ej. Men den var snustorr när jag la golvet. Tittade först på konstruktioner med platonmatta och nivellreglar, men efter rådfrågat byggfolk och för att spara takhöjd så lades nuvarande golv. Gjort är gjort, vi får se om det funkar! Tackar för tipsen och får se till att hela bygget har god ventilation! Element med fläkt och ordentligt med till och från-luft får det bli!

Då uppstår en fundering ang. ventilation. Räcker det med enklare ventilationslösningar ala Clas Ohlson-grejer eller behövs det mer avancerade doningar? Idag sitter det två ventiler i ytterväggarna, de hamnade dock i kontrollrummet så jag behöver komplettera med ett par ventil-lösningar till. Vad bör man tänka på där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill stänga ute inkommande ljud så kan du montera ett Fresh 80 db rör genom ytterväggen och en ljuddämpartallrik på insidan. På frånluften kan du använda Ljuddämpartallrik /125 mm flexslang med ljuddämpare monterat dikt an mot innerväggens "baksida" innan kanalfläkten. Vill du med ytterligare livrem så finns det stormkåpa till fresh 80 db röret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det blir ju lite special lösningar, så jag får nog ta dit någon som kollar till så det blir rätt ventilationen. Vill även hindra ljud från både att ta sig in och ut via ventilationen. Fresh produkterna verkade bra, kikade lite på deras hemsida! Ungefärliga priser? Annars hade jag tänkt bygga en ljudisolerad låda för ventilationen! Har ni byggt något liknade och erfarenheter kring hur de funkar jämnfört med proffesionella produkter?

Ytterligare en fundering dök upp! Jag hade tänkt sätta upp dubbelgips i kontrollrummet. Men såg idag MikeyGoesPro fantastiska bygge. Där fanns en kommentar från JH Brandt: "The interior 'treatment' walls are not solid so that the frequencies in the wave region see this wall as transparent". Är det bättre att ha tunnare väggar med enkel gips? Eller vad menade han tror ni?

Tack för alla hjälp hittills!

Link to comment
Dela på andra sajter

det fel dom flästa gör är att bygga ljudisoleradeväggar och där värkar folk va ganska noga.

sedan klär dom det fläck vis med akustikmaterial.

så man bygger i pro studios är "The interior 'treatment' walls" vilket är akustikväggar och dessa har bara med det invändiga ljudet att göra. så det blir ljudisolerade väggar + akustikväggar.

akustikväggarna är altså akustikbehandlingen.

här är samma perncip fast fristående:

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

om du kollar här så ser du tydligt att det är 2 väggar(och tak!) för varge rum, där den ena är ljudisolering och den andra är akustik.

http://johnlsayers.com/Pages/Gorini.htm

hoppas du fattar, det är altså inte ett alternativ till ljudisolering. men det är absolut det viktigaste och det ska man inte fuska med. det samma i kontrollrum och inspelningsrum, även om man bygger mot lite olika mål.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna dämpa det luftburna ljudet i en ventilationsanläggning så låter man luften byta riktning i kombination med absorbtion. Här kommer lite tips på hur du skulle kunna lösa ventilationen både i studion och utrymmet mellan studio /yttervägg garage:

YTTERVÄGG - TILLUFT: Fresh 80 db rör med ljuddämpartallrik (ex. vis Swegon - se bif. bild) på insida yttervägg

MELLANVÄGG - TILLUFT: Överluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddämpartallrik på insida innervägg

MELLANVÄGG - FRÅNLUFT: Överluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddämpartallrik på insida innervägg

INNERTAK GARAGE - FRÅNLUFT: Spiroflexslang med ljuddämpare monterat dikt an mot innertakets ovansida (denna ljuddämpare dämpar bl.a ljudet från kanalfläkten som sedan ligger sist i kedjan och blåse ut luften ex. vis i gaveln på byggnaden)

Det du behöver beräkna är dimensionering av kanaler samt fläkt beroende på utrymmets volym. Utan att ha några mått så är min gissning att det blir bra med 125 mm kanaler för att få en lagom omsättning och hastighet på luften enligt de förutsättningar som du beskriver.

http://www.swegon.com/sv/Produkter/Akustikprodukter

http://www.swegon.com/sv/Produkter/Luftdon/Overluftsdon

post-27276-0-33413400-1299753047_thumb.png

post-27276-0-67870100-1299753081_thumb.png

post-27276-0-25120000-1299753470_thumb.png

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Satan, jag hade skrivit en jättelång förklaring på vad JH Brandt menade, men kom åt tab-knappen 🙁

Orkar inte skriva igen....

Väggen är en s.k. slatwall och bygger lite på Helmholtz Resonance:

http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

Finns många sätt att bygga på, vilka jag inte orkar gå in på nu.

Kan dock säga att bygger du som jag gjort, d.v.s. innerväggarnas uppbyggnad, så kommer du att få

ett fantastiskt studiorum. Jag har varit i flera stora studios, bl.a. varit med vid bygget av en,

och har sällan varit så här nöjd med en lyssnings- och mixmiljö!

Man ska heller inte lita på vem som helst, för det finns många akustik-myter, och de flesta proffsen

eller studioägare vill inte veta av dessa. Många stora studios kunde ha varit mycket bättre ljudmässigt!

Kom ihåg att rummet är det första du ska lägga pengar och energi på, för om rummet inte låter bra

så spelar det ingen roll hur dyra monitorer och annan utrustning du har.

Om du t.ex. tror att dina högtalare hemma i stereoanläggningen låter bra så har du troligtvis inte

hört hur pass bra dom KAN låta. Enda sättet att veta det är att lyfta ut dom i trädgården, utan

väggar eller staket i närheten, och sen lyssna....Du kommer att bli överraskad (om det är något

sånär bra högtalare förstås).

Lyckas man komma i närheten av "ljudet i trädgården" i en studios kontrollrum, ja då jäklar har

man lyckats bra! 😆

Här en länk om akustiska myter:

http://www.jhbrandt.net/myths.pdf

och här annan kul läsning (om du orkar):

http://jhbrandt.net/RoomAcousticsDesignandtheFrequencyPowerSpectrum.pdf

/Micke

Hej och kul att du tittar in! Gillar ditt bygge och det gav mycket inspriation! Synd att du tabbade bort dig 😄 Har du tid, lust och ork att kortfattat beskriva hur du byggt dina väggar skulle vara kanon. Även om du hade möjlighet att lägga upp någon bild. Din slideshow-video var kanon, men lite svårt att hinna se detaljer.

Tack för länkarna! Har plöjt igenom så mycket på nätet hittills så två pdf:er till är ingenting!

Jodå tanken är att jag lägger allt krut på akustiken, men först måste innerväggarna upp.

Inspelningsrummet/repet där blir det dubbla lager gips med dämplim mellan. Tänkte göra detsamma i kontrollrummet, men blev lite osäker när jag så ditt inlägg? Stommen är klar, alltså reglar och isolering mellan. Så nästa steg är att sätta upp gips.

Link to comment
Dela på andra sajter

det fel dom flästa gör är att bygga ljudisoleradeväggar och där värkar folk va ganska noga.

sedan klär dom det fläck vis med akustikmaterial.

så man bygger i pro studios är "The interior 'treatment' walls" vilket är akustikväggar och dessa har bara med det invändiga ljudet att göra. så det blir ljudisolerade väggar + akustikväggar.

akustikväggarna är altså akustikbehandlingen.

här är samma perncip fast fristående:

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

om du kollar här så ser du tydligt att det är 2 väggar(och tak!) för varge rum, där den ena är ljudisolering och den andra är akustik.

http://johnlsayers.com/Pages/Gorini.htm

hoppas du fattar, det är altså inte ett alternativ till ljudisolering. men det är absolut det viktigaste och det ska man inte fuska med. det samma i kontrollrum och inspelningsrum, även om man bygger mot lite olika mål.

Kul, har läst många av dina inlägg under den här resans gång!

Det är jag med på, att det är skillnad på innerväggar och akustikväggar. Just nu gäller det att göra klart innerväggarna, nästa steg blir akustikbehandling och allt vad det innebär. En funderingen som uppstod var om det var bättre att göra kontrollrummsväggarna tunnare, kankse bara enkelgips istället för dubbel, och på så sätt lura ut några frekvenser i skogen! Har även en förhoppning om att mellanrummen mellan innerväggar och ytterväggar kommer att fungera som basfällor, kan där även ev. komplettera med hangers eller liknande.

Gjorde idag en enkel skiss, har dock inte hunnit sätta mig in i Sketchup även om det skall vara lätt, bara för att visa ungefär hur bygget är tänkt. Jag skall försöka bifoga den i nästa inlägg inkl. lite förklaringar.

Hoppas ni förstår lättare hur jag tänkt med en bild?!

Tack för bra länkar! Det kan man aldrig få för mycket av!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna dämpa det luftburna ljudet i en ventilationsanläggning så låter man luften byta riktning i kombination med absorbtion. Här kommer lite tips på hur du skulle kunna lösa ventilationen både i studion och utrymmet mellan studio /yttervägg garage:

YTTERVÄGG - TILLUFT: Fresh 80 db rör med ljuddämpartallrik (ex. vis Swegon - se bif. bild) på insida yttervägg

MELLANVÄGG - TILLUFT: Överluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddämpartallrik på insida innervägg

MELLANVÄGG - FRÅNLUFT: Överluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddämpartallrik på insida innervägg

INNERTAK GARAGE - FRÅNLUFT: Spiroflexslang med ljuddämpare monterat dikt an mot innertakets ovansida (denna ljuddämpare dämpar bl.a ljudet från kanalfläkten som sedan ligger sist i kedjan och blåse ut luften ex. vis i gaveln på byggnaden)

Det du behöver beräkna är dimensionering av kanaler samt fläkt beroende på utrymmets volym. Utan att ha några mått så är min gissning att det blir bra med 125 mm kanaler för att få en lagom omsättning och hastighet på luften enligt de förutsättningar som du beskriver.

http://www.swegon.com/sv/Produkter/Akustikprodukter

http://www.swegon.com/sv/Produkter/Luftdon/Overluftsdon

Tusen tack Wellness! Ventilationen var ett stort ok på mina axlar, men det känns som det klarnade lite nu! En av anledningarna till att jag valde att ha små förråd/utrymmen var att i efterhand kunna smyga in där och komplettera med ev. kabeldragning, ventilation m.m. Grundläggande ventilation och kabeldragning kommer givetvis att göras först. Men man vet aldrig vad man kan vilja hitta på i framtiden!

P.S Har även kollat in ditt makalösa bygge! Kanonläckert! Tänka om man hade mer pengar i madrassen 😄 D.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en mycket enkel skiss på bygget! Dimensioner stämmer inte fullt ut och så även mått, men kanske får ni en klarare bild av hur det är tänkt att bli?! Blå pilar är ungerfärlig ventilation. Rosa grejer är akustikbehandling i olika former. Med tanke på de första inläggen så har jag ritat små ljusblå pilar för lufcirkulation runt rummet. Vem behöver Sketchup när det finns PowerPoint 😛

post-25476-0-93948400-1299795541_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen! Bra inlägg Mikey. Den princip som du beskriver är riktig men det är inte riktigt så enkelt att ju större kanal / lägre lufthastiget = lägre överföring av luftburet ljud i slutänden. Större kanal större area, större fläktmotor. Som ytterlighet tänkt dig en kanal på 1 m i diameter. 😎. Nu när jag ser måtten på lokalen och att det dessutom är två rum så tror jag att det är ett gränsfall så för att gå upp i dimension. Att göra en helt korrekt projektering av ett ventilationssystem kräver mängder av beräkningar där hänsyn tas till uppvärming, antal personer som ska vistas i lokalen, tryckfall, böjar etc.

Grovt räknat på 2.40 takhöjd bör du ha ett sammanlagt luftflöde på ca 40 m3 per timme (ca 10 liter/sekund). Som Mikey skriver så kan du absolut bygga dina egna ljuddämpare. Jag ville bara tipsa på en enkel lösning som jag ändå tror kommer att ge dig ett fullgott resultat. Fresh 80 db-röret som jag nämnde är absorberande och säljs i halvmeterslängder för 200:- om jag inte minns fel. Insidan är klädd med fiberduk så att inte partiklar kan fastna i isoleringen. Ett sådant rör tillsammans med ljuddämpare tycker jag ger en alldeles utomordentlig ljuddämning och är dessutom enkel att installera. Om du känner dig osäker tycker jag att du ska kontakta någon fackkunnig som kan kika på plats. Hejja! / Björn 🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg igen Mickey och visst är det klokast att jobba med frånluftsventilation (undertryck i lokalen) och fläkten sist i kedjan i en studio (jag skrev det i mitt första inlägg). Ett bra tips här är att använda spiroflexslang (precis som Mickey gjort i sin studio) för att reducera flankljud, samt att montera ljuddämparen (spiroflex med dämpare) dikt an på baksidan av väggen. Jag har sett installationer där man missat detta vilket resulterat i lägre ljuddämpning.

Självklart går det att styra fläktmotorers hastighet men då kan man råka ut för störningar i elnätet om detta inte görs på rätt sätt. Jag försöker bara se till helheten och hitta vettiga lösningar. Själv har jag rätt bra koll på bygg / konstruktion och det jag är osäker på går jag till botten med. Jag är själv mitt i bygget av min nya studio där jag sätter ribban extremt högt ned till minsta detalj. Jag dubbelkollade med flera ventilationsingenjörer vilken kanal som rekommenderades vid fasadgenomföring till min studiobyggnad och samtliga rekommenderade just detta flexibla rör. Jag gjorde själv mätningar och blev så pass nöjd att jag även använde detta rör som överluftsdon mellan två andra rum. Med kompletterande ljuddämpare förstås. Det är för övrigt den enda Freshprodukten jag använder i mitt bygge. Håller med Mickey om att deras övriga produkter inte hör hemma i en musikstudio. I mitt fall är ventilationen noga uträknat efter konstens alla regler där hänsyn har tagits till ljud/luftflöde/värme/luftfuktighet etc. Om man nu tycker Fresh 80 dB:s rör är obehagligt så finns det naturligtvis andra varianter där man stryper ljudet med små hål (minskar turbulensen jämfört med andra dämpförfaranden) för att reducera ljud. På ett känsligt ställe i min studio använder jag denna strypsats men har ännu inte gjort någon mätning på detta.

Avslutningsvis så vill jag säga att Mickeys studioprojekt är det häftigaste jag sett på länge och jag tror att många (mig själv inräknad) kan hämta inspiration från hans video - otroligt snyggt jobb!!

Allra ödmjukast / Björn 🙂

Edit: Stavfel

post-27276-0-14178600-1299837082_thumb.png

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som ett bra tips med fläktmotor för utluft, så som beskrivs med att fläktljudet blåser utåt. Är det en standard? Hur är annars vanligt att man sätter fläkten, är det i både tillluft och frånluft, eller en av dem? Tack till er båda att vi fått upp en bra disskusion om ventilation, det har saknats här tidigare!

@Micke Var det av någon speciell anledning du placerade racken i hörnväggen? Och vad har du för mått på ditt bygge?

Som Micke skriver, det är inte lätt att bygga studio! Det är jädrigt mycket funderande, forskande och kompromissande. Därför känns det otroligt skönt att kunna "ventilera" lite tankar här 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dunder:

"Verkar som ett bra tips med fläktmotor för utluft, så som beskrivs med att fläktljudet blåser utåt. Är det en standard? Hur är annars vanligt att man sätter fläkten, är det i både tillluft och frånluft, eller en av dem? "

Det 4 vanliga ventilationsvarianter är:

SJÄLVDRAG (brukar förkortas S)

Drivkraften är temperaturskilldnad mellan ute / inne samt vind/blåst. Funkar dåligt på sommaren. Här passar Freshventilerna mycket bra 😄

FRÅNLUFT (brukar förkortas F)

En fläkt som ständigt är igång och skapar ett undertryck i lokalen. Tilluft via ventiler i vägg eller fönsterkarm.

FRÅN / TILLUFT (brukar förkortas FT)

En tilluftsfläkt och en frånluftsfläkt ventilerar lokalen via två olika kanalsystem. Med detta system kan man tillföra stora mängder luft utan risk för drag.

FRÅN / TILLUFT MED VÄRMEVÄXLARE (brukar förkortas FTX)

Samma som ovan (FT) med skillnaden att den uppvärmda frånluften värmer upp den kalla tilluften med hjälp av en värmeväxlare. Sparar mycket pengar med andra ord med en vinter som denna 😉

KBra att veta är att en radialfläkt är tystare en en axialfläkt.

Hoppas detta rätar ut några frågetecken.

Hejja! / Björn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att ni tar upp det här med ventilation! Behöver alltid lite fokus tycker jag då det ofta glöms bort tills det är för sent. Dessutom är en stor del av planering, investering och arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött, Cyborg hälsar på!

@Wellness-Björn Kanon med den utförliga förklaringen! Men vad är en radial och axial-fläkt?

Just ventialtion är nog det enda jag inte läst på om. Tänkte bygga klart först och sedan dra in ventilation. Men det kanske är fel tänkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp med kablar! Tänkte dra 2 gula markslangar och 2 vanliga elkabelrör mellan liverum och kontrollrum för att kunna dra multikablar, usbkablar, stärkarkablar m.m. Vad tror ni? Är det för mycket eller för lite? Är det något där man bör tänka på?

Bifogar två bilder. En med markslangen mellan väggarna och en där jag ritat ut för patchbay-lådan.

post-25476-0-73613500-1299951907_thumb.jpg

post-25476-0-25436500-1299951952_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen Dunder!

AXIALFLÄKT

Tänk dig ett gammalt propellerplan med propellern monterad direkt på axeln. Propellerns axel ligger i linje med luftströmmen. Den axiella fläkten är utformad som en propeller och luftkanalen är centrerad med axeln.

RADIALFLÄKT

Tänk dig en gammal hjulångare på Missisippi 🙂 På samma sätt har en radiell fläkt ett skovelhjul med luftkanalen placerad ute i fläkthjulets perreferi och "paddlar" luften likt en hjulångare. Dessa fläktar bruka se ut som en snäcka till formen (se bif. bild)

Jag tycker absolut att du ska projektera ventilationen redan nu. Precis som Cborg skrev så blir det mycket svårare att göra detta på ett bra sätt efteråt. Dålig ventilation i en studiomiljö är ingen höjdare tycker jag och det behöver inte kosta så mycket pengar heller.

Allra vänligast / Björn 🙂

post-27276-0-53351200-1299953436_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...