Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er,

Någon som kan förklara för mig vad en sk "buss kompressor" tex ifrån Waves "SSL G Stereo Bus compressor" gör för stereo/buss gruppen som en vanliga kompressor inte kan.

Någon som har testat den? Limmar den ihop spåren som det påstås?

Annons
Postat

Precis. Poängen med en busskompressor är ofta att den ska limma ihop delarna. Inte alla kompressorer som funkar lika bra för det ändamålet. Har inte använt Waves version av SSL, men det är bra att bekanta sig med principen för hur SSLs kompressor funkar. Det är inte säkert att man får ut det man förväntar sig på en gång.

Postat (redigerat)

Dom är alltid stereokompressorer också väl? Själv tankade jag "The Glue" nyligen, tyckte verkligen om den så den skall nog införhandlas senare under året.

Redigerat av hwasser
Postat

är det någon som vet mer exakt vad en "buskompressor" gör? Jag antar att man vill time:a attack och release för olika frekvenser, men vad är det som är så speciellt? Jag har försökt göra som alla säger och lägga ett "bottenpaket" med bas och kick, men ofta tycker jag att man tappar djup i mixen och att det låter platt, jag antar att detta är för att jag överkomprimerar, det brukar oftast sluta med att jag lägger allt på olika kanaler ändå...

Kanske är det så att jag EQ:ar för dåligt och får basresonans som drar upp volymen vid vissa toner, och att det låter platt när detta går igenom kompressorn? Jag brukar oftast ha 3-4 olika basar för att få lite progression i ljudbilden och det är alltid ett helvete för mig att mixa bas och kick...

Postat

Waves API 2500 är min favorit busskompressor. Annars blir det Duende SSL eller UAD Neve.

Intressant! Jag har skruvat som en dåre på 2500´an utan att bli riktigt nöjd och återvänder alltid till Waves Renaissance Compressor. Har du lust att dänga upp en preset?

Postat

är det någon som vet mer exakt vad en "buskompressor" gör? Jag antar att man vill time:a attack och release för olika frekvenser, men vad är det som är så speciellt?

Det är egentligen inget speciellt med en busskompressor. Men visst, en bångstyrig kompressor utan optimal attack och release är ett sämre alternativ till busskompressor.

Några kompressorer jag inte trivs med på bussen är Urei 1176, dBX 160 och Empirical Labs Distressor. Aggresiva och färgar mycket. Å andra sidan färgar även Fairchild mycket och den kan göra speciella saker på bussen. Och SSL har en aggresiv attack.

Kanske är det så att jag EQ:ar för dåligt och får basresonans som drar upp volymen vid vissa toner, och att det låter platt när detta går igenom kompressorn? Jag brukar oftast ha 3-4 olika basar för att få lite progression i ljudbilden och det är alltid ett helvete för mig att mixa bas och kick...

Precis. Det är inte så ofta busskompressorn gör underverk med en halvfärdig mix. När busskompressorn kommer på ska mixen/submixen vara färdig. Du löser inga problem med busskompressorn, annat än att den limmar ihop en aning. Håller saker samman. Fast bara inom en gräns.

Känns det svårt att lägga på en busskompressor i slutet av mixen föreslår jag att du mixar med den på. Då får du ett hum om hur den påverkar materialet och vad som funkar att skicka in i den och vad som inte funkar.

Postat

Ok, som jag misstänkte. Kanske jag kan hjälpa örat att ta tempen på baspaketet med en busskompressor med andra ord, ska prova det. Det känns ju som att det svåraste man kan göra är att få till bra bottenpaket, men skam den som ger sig.

Postat

Intressant! Jag har skruvat som en dåre på 2500´an utan att bli riktigt nöjd och återvänder alltid till Waves Renaissance Compressor. Har du lust att dänga upp en preset?

Jag sparar sällan mina inställningar som presets, utan nöjer mig med att det sparas ihop med låten. Inställningarna varierar, men jag har dock nästan alltid thrust på "loud". Men varför inte utgå från dom presets som finns i pluggen och starta där? Välj något presetnamn som matchar vad du har för intrument i din subgrupp/bus, och ratta därifrån och se vad som händer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.