Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tangent Millenium 100

Tangent AMP-100

Kabel: Supra 4 x 2.5?

Funderar på att skaffa en Supra 4 x 2.5 som den heter, högtalarkabel 2 m per högtalare.

I änden sticker det ut 4 st "sladdar" på den, därav namnet "4" x 2.5, antar jag.

I förstärkaren finns det röd + och - och svart + och minus som högtalaranslutningar. Man kan tvinna tråden och stoppa in den i ett hål eller köra med clips, antar jag. I högtalarna finns det två stycken svarta och två stycken röda, plus och minus. Går att gå med tvinnad tråd eller använda banan, förmodar jag.

Är väl ute efter biwiring, eftersom högtalaren ju uppenbarligen tar det.

Frågor:

1) I kabeländen är det två vita, en röd och en svart sladd. Man kopplar röd+vit och svart+vit, antar jag, men spelar det någon roll vilken vit man tar till vilken färgad?

2) Hur tvinnar man och sätter kablarna i förstärkaren?

Annons
Postat

Eftersom det är högtalarkabel så är den ju inte skärmad vilket gör att det bara är 4 likadana kablar.

Så tvinna ihop dom som du sa så blir det bra!

Postat

Köp vanlig två-ledare kabel i stället. Bi-wiring är mest strunt, påverkan på ljudet är till 99% psykologisk. Den lilla, lilla skillnad du kanske skulle kunna mäta eller (troligen inte höra) uppnår du bättre med att gå en dimension i mängden koppar i kabeln. Nu är 2 meter så kort kabel så det spelar absolut ingen roll. Spar pengarna och kör med vanlig 2,5 kvadrat elkabel från Clas Olsson.

// Gunnar

Postat

Eftersom det är högtalarkabel så är den ju inte skärmad vilket gör att det bara är 4 likadana kablar.

Så tvinna ihop dom som du sa så blir det bra!

Ok, så vit, svart, röd kan man sätta varsomhelst? 😕

När jag köpte Audioquest för 7 år sedan till mina golvare var det noga att inte blanda och sätta två vita ihop och röd+svart ihop, vet jag att de sa. Men jag minns inte hur det var med vilken vit man skulle välja. Blev lite konfunderad av svaret.

Köp vanlig två-ledare kabel i stället. Bi-wiring är mest strunt, påverkan på ljudet är till 99% psykologisk. Den lilla, lilla skillnad du kanske skulle kunna mäta eller (troligen inte höra) uppnår du bättre med att gå en dimension i mängden koppar i kabeln. Nu är 2 meter så kort kabel så det spelar absolut ingen roll. Spar pengarna och kör med vanlig 2,5 kvadrat elkabel från Clas Olsson.

// Gunnar

Jo, jag vet, de fick med vanlig två-ledad kabel, men han påtalade att de skulle byta upp sig till Biwirat och då gav jag förslaget om Supra, för de brukar ha bra finish på ihopsättningen med kontakter när man köper färdigt och kostar inte så speciellt mycket. På den vägen är det. Det är inte jag som pröjsar. Jag tror inte heller att skillnaden kommer att bli särskilt påtaglig, utan att det mer handlar om en känsla.

Själv har jag golvare, Audioquest högtalarkabel rätt många fler meter, biwirat med bananplugg resp clips i förstärkaränden. Får se om det räcker med bara kabeln till de där små Tangent-burkarna. Clips och bananer är kanske over the edge.

Postat

jag är då så långt ifrån audiofil som de bara går och jag tycker allt det där är humbug, koppar som koppar, bara du har rätt storlek på trådarna. Speciellt högtalarkabel, du kan i princip bara använda vanlig elkabel och elektronerna kommer färdas jätte bra till högtalaren ändå.

Men tillbaka till saken, jag har fruktansvärt svårt att tro att de är kopplade på nåt sätt så att du inte kan bara ta vilken kabel som helst i den bunten. vilken vit som helst borde gå men jag kan inte svära på det. Men jag förstår dock inte varför man skulle välja att göra så!

Postat

Jag skulle inte tvinna ihop vilka ledare some helst. Förmodligen skulle jag plocka ihop två diagonala ledare till en pol, och de andra två kvarvarande till den andra polen.

(+)(-)

(-)(+)

Alltså de som på bilderna ovan ser ut som röd o ljusblå till + och svart o vit till -. Varför? -För att undvika för hög induktans i kabeln naturligtvis. Hörbart eller inte? -Det struntar jag i, tror jag att det låter bättre, så gör det nog det i mina öron. 😉

lite fräckt urklippt från nätet:

...Kabeln skall föra över signaler till en relativt låg impedans (högtalaren). För att den inte skall verka som ett filter för de högre frekvenserna skall den ha en låg induktans. Det får den genom att ledarna har en stor area mot varandra och ligger tätt tillsammans. Ju tätare desto bättre. Idealet är två (eller flera) metallfolier med ett tunt isolerskikt mellan. Men eftersom vi arbetar i lågfrekvensområdet så behöver vi inte gå till överdrift. En fem meter lång kabel där de två ledarna ligger nära varandra kommer att minska de högsta frekvenserna med några tiondels dB vid fyra ohms belastning. Jämför med högtalardiskantens frekvensgång så ser ni att det är helt obetydligt. Som exempel så har den bästa vanliga högtalarkabeln en sänkning på ca 0,2 dB vid 20kHz och den sämsta med riktigt brett mellan ledarna ca 1,2dB sänkning (räknat på fem meter kabel och fyra ohms belastning)...

Nu är jag inte så rabiat att jag tänker börja predika kablar och säga att si eller så här måste alla göra, det här skall alla tro på. Men jag har haft egna, säkert inte så lite smånördiga, upplevelser med högtalarkabel som förvånat t.om. med själv. T.ex. så är numera Biltemas högtalarkabel bannlyst till allt annat än tvättlina hos mig. Men deras banankontakter är helt ok om man vill ha lite ordning på anslutningarna.

Postat

Så länge det är lagom dimension på högtalarkabeln för den effekt man kör genom den, så kvittar det vilken sorts kabel man använder. Vanlig billig elkabel på 1.5mm2 funkar ypperligt i de flesta lägen. 🙂

Ett lustigt exempel på detta, är ett blindtest som någon utförde, där man t o m använde klädhängare och det inte påverkade ljudet negativt:

We gathered up a 5 of our audio buddies. We took my "old" Martin Logan SL-3 (not a bad speaker for accurate noise making) and hooked them up with Monster 1000 speaker cables (decent cables according to the audio press). We also rigged up 14 gauge, oxygen free Belden stranded copper wire with a simple PVC jacket. Both were 2 meters long. They were connected to an ABX switch box allowing blind fold testing. Volume levels were set at 75 Db at 1000K Hz. A high quality recording of smooth, trio, easy listening jazz was played (Piano, drums, bass). None of us had heard this group or CD before, therefore eliminating biases. The music was played. Of the 5 blind folded, only 2 guessed correctly which was the monster cable. (I was not one of them). This was done 7 times in a row! Keeping us blind folded, my brother switched out the Belden wire (are you ready for this) with simple coat hanger wire! Unknown to me and our 12 audiophile buddies, prior to the ABX blind test, he took apart four coat hangers, reconnectd them and twisted them into a pair of speaker cables. Connections were soldered. He stashed them in a closet within the testing room so we were not privy to what he was up to. This made for a pair of 2 meter cables, the exact length of the other wires. The test was conducted. After 5 tests, none could determine which was the Monster 1000 cable or the coat hanger wire. Further, when music was played through the coat hanger wire, we were asked if what we heard sounded good to us. All agreed that what was heard sounded excellent, however, when A-B tests occured, it was impossible to determine which sounded best the majority of the time and which wire was in use. Needless to say, after the blind folds came off and we saw what my brother did, we learned he was right...most of what manufactures have to say about their products is pure hype. It seems the more they charge, the more hyped it is.

Citerat härifrån: http://forums.audioholics.com/forums/showpost.php?p=15412&postcount=28

Postat

Jag skulle inte tvinna ihop vilka ledare some helst. Förmodligen skulle jag plocka ihop två diagonala ledare till en pol, och de andra två kvarvarande till den andra polen.

(+)(-)

(-)(+)

Alltså de som på bilderna ovan ser ut som röd o ljusblå till + och svart o vit till -. Varför? -För att undvika för hög induktans i kabeln naturligtvis. Hörbart eller inte? -Det struntar jag i, tror jag att det låter bättre, så gör det nog det i mina öron. 😉

Nu är jag inte så rabiat att jag tänker börja predika kablar och säga att si eller så här måste alla göra, det här skall alla tro på. Men jag har haft egna, säkert inte så lite smånördiga, upplevelser med högtalarkabel som förvånat t.om. med själv. T.ex. så är numera Biltemas högtalarkabel bannlyst till allt annat än tvättlina hos mig. Men deras banankontakter är helt ok om man vill ha lite ordning på anslutningarna.

Tack. De bestämmer sig nog för den där "Supra Rondo 4x2.5" som jag letade upp åt dem, eftersom de hade köpt de andra prylarna i den butik som har kabeln. Kostar 75 kr metern såg jag, det blir 300 kr. Sedan om de ska sätta på bananer i butiken vet jag inte. De blir säkert nöjda.

När jag köpte mina Audioquest högtalarkablar som kostade nåt liknande som ovanstående Supra, så sa han i butiken: "helt ärligt, även om du skulle gå upp till de där vi har för 400 kr metern så är det tveksamt om du uppfattar någon skillnad i ljudkvalitet, jag gör det inte. Men om du vill ha nåt annat för känslan nu när du ändå köpt helt ok golvare så kan du ju testa de där vita Audioquest, istället för den grå telefontråd vi skickar med annars. Vi tar 79 för dem." Kontakterna de satte på var väldigt rejäla!

Postat

Tack. De bestämmer sig nog för den där "Supra Rondo 4x2.5" som jag letade upp åt dem, eftersom de hade köpt de andra prylarna i den butik som har kabeln. Kostar 75 kr metern såg jag, det blir 300 kr. Sedan om de ska sätta på bananer i butiken vet jag inte. De blir säkert nöjda.

När jag köpte mina Audioquest högtalarkablar som kostade nåt liknande som ovanstående Supra, så sa han i butiken: "helt ärligt, även om du skulle gå upp till de där vi har för 400 kr metern så är det tveksamt om du uppfattar någon skillnad i ljudkvalitet, jag gör det inte. Men om du vill ha nåt annat för känslan nu när du ändå köpt helt ok golvare så kan du ju testa de där vita Audioquest, istället för den grå telefontråd vi skickar med annars. Vi tar 79 för dem." Kontakterna de satte på var väldigt rejäla!

Väldigt ovanligt med en ärlig HIFI-försäljare !! ...det är väl bara bilförsäljare och telefonförsäljare jag misstror mer ! 😉

Postat

Väldigt ovanligt med en ärlig HIFI-försäljare !! ...det är väl bara bilförsäljare och telefonförsäljare jag misstror mer ! 😉

Ha ha, men om de själva tror på vad de säger, är de oärliga då?

PS. Glöm inte mäklare!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.