Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan... Behöver lite snabbt svar... Ska bygga en baslåda i spånskiva. Ska smäcka i två av dessa http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilbasar/baselement/12/gto1214.html och driva med ett passande steg. Men hur många liter borde lådan vara? Hade tänkt mig en portad. Den får vara högst 90 cm bred. Ska sitta i kupén på en s40 -98. Har kollat lite, då jag vet program som räknar ut osv, men hittar inget för låda med 2 basar. För det är väl inte som att räkna ut för en? Och bara lägga till porten sedan?

Tacksam för snabbt svar om nån vetande inom ämnet ser:)

Annons
Postat

Det är alltid svårt att veta exakt vad som är en bra storlek.

Men jag skulle nog bygga en på ca 110 liter.

Den blir då något större än om man bara dubblar den rekommenderade volymen på en låda av basreflex typ.

Och något mindre än dubbla Vas-parametern.

Värdet på Vas-parametern avgör hur stor volym högtalaren behöver för att kunna återge den lägsta frekvensen Fs, som är 28Hz i det här fallet.

Ett annat alternativ är att bygger separata lådor med den rekommenderade volymen, 49,55 liter, för att sedan bygga ihop dessa.

Lådan kommer ändå bli en enhet men kommer ha en kammare per högtalarelement.

Det är också nu för tiden vanligt att man bygger en såkallad slot-port istället för att använda ett basreflex-rör.

Detta för att kunna bygga lådan mer kompakt då man inte behöver göra plats för ett basreflex-rör.

Hoppas mitt svar hjälper ☺️

Mvh Johan B / WAGolfer

Postat

Hej tack:) Jag hittade samma svar, och funderade på om jag ska slå ihop ca dubbla volymen till 2 st lådor... Men då är den stora frågan, hur stor ska jag göra slot porten? Och är slotporten medräknad i totalvolymen?

Postat

Hej tack:) Jag hittade samma svar, och funderade på om jag ska slå ihop ca dubbla volymen till 2 st lådor... Men då är den stora frågan, hur stor ska jag göra slot porten? Och är slotporten medräknad i totalvolymen?

Hur stor slot-porten ska vara är lite svårt för mig att svara på.

Men för att behålla den volym den rekommenderade porten har i JBLs exempel ska porten vara:

28cm lång, 3cm bred och 25cm djup.

Eftersom det är en slot-port behövs bara en spånskiva som då ska vara 28cm*25cm, resten av porten blir ju sidoväggarna.

Sen ska det ju vara en låda till två högtalare så du kanske får göra porten bredare än 3cm för att inte få blås-ljud från den.

Om du inte bygger en låda till varsitt element och då även en port till varje element.

Det ända du räknar med i totalvolymen är vilken volym slot-portens spånskiva har. (Blir 1,4 liter med en skivtjocklek på 20mm)

Mvh Johan B / WAGolfer

Postat

tack så mkt:) du har inte lust att försöka hjälpa mig räkna lite? ska använda 22mm spånskiva. den sidan där porten och högtalarna ska sitta på, ska vara lutad för att passa i en s40. som bredast 90 cm i yttermått... Ska ta mer mått sen och även vinkeln.

Postat

tack så mkt:) du har inte lust att försöka hjälpa mig räkna lite? ska använda 22mm spånskiva. den sidan där porten och högtalarna ska sitta på, ska vara lutad för att passa i en s40. som bredast 90 cm i yttermått... Ska ta mer mått sen och även vinkeln.

Ja, jag kan nog hjälpa till att räkna lite.

Men ta nödvändiga mått och gör lite egna beräkningar så kan jag kontrollera så att det blir bra sen.

Eftersom du ska vinkla lådan antar jag att högtalarna och porten ska vara riktad mot ryggstödet och spela mot det.

Det man brukar göra då är att om man har "skidlucka" dra ut en vanlig rund basreflexport där genom.

Tror det kan bli enklare också, för då kan du ju lätt exprimentera med längden på röret så du träffar rätt frekvens. ☺️

Postat

Nu har jag mätt lite. nu tar jag en låda i taget. för blir nog lättare. alla mått är innermått. Jag hade ca 88 cm stumt mått på bredden i skuffen. Då borde nog ca 42cm bli bra för en låda. i Innermått vill säga. och jag hade 39 cm på höjden. då kanske 34 cm borde bli bra. Jag mätte vinkeln mot ryggstödet, ritade upp den på ett papper, gjorde en triangel, fick vinkeln 19 grader. Djupet spelar inte så stor roll. Ungefär 50 L per låda, eller 100 L totalt för 2 stycken? Nu har jag inte räknat med någon port. Men försök gärna räkna på en bra låda:) Som sagt, använder mig av 22 mm spånskiva. Och de stumma måtten på hela skuffen har du där.

😄 tack för all hjälp:)

Postat

Har räknat lite nu.

Alla mått är inner-mått där jag dragit ifrån 22mm på nödvändiga sidor.

Jag har också räknat på en låda som blir ungefär 100 liter. Två lådor på ca 50 liter om du delar på bredden.

Bredd: 7,92 decimeter.

Höjd: 3,46 decimeter.

Djup: 3,65 decimeter. (Detta mått består av 1,12dm för djup-måttet på triangeln och 2,53dm för djup-måttet på rektangeln)

Postat

Hejsan! Jag råkade ge dig fel vinkel... 72 grader skulle den vara. Valde fel vinkel i triangelns^^ sorry:P Men hade tur idag, hade vikarie på matten som hjälpte mig:P Då blev måtten:

- Höjd: 3,4

- Bredd: 4,2

- Djup: 2,9 i överkant och 4 i underkant. Blir då ca. 49,6 L 🙂

Men det jag skulle behöva veta nu, är hur jag ska göra porten. Gör gärna en slotport. Den rekomenderade rörporten i denna låda skulle vara 4". Hur gör jag då en port för denna låda?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.