Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag köpte nyligen ett E-MU 0404 kort och har en Phonic MM 1202 mixer som jag kör gitarren genom. Jag har kopplat ljudkortets Line in L till mixerns AUX och ljudkortets Out till en vanlig kanal i mixern. Jag hörde att jag på detta sätt skulle slippa rundgång men så fort jag använder ngn av ljudkortets inbyggda effekter på gitarren så tjuter det bara. Vore hemskt tacksam om ngn kunde hjälpa mig.

Redigerat av affect
Annons
Postat (redigerat)

Se upp så du inte sänder aux från ljudkortets kanal på mixern. Då blir det fetrundgång.

Varje kanal har en ratt för hur mycket som ska sändas ut från kanalen. Aux skall enbart sändas från gitarren!

Redigerat av MusicNixon
Postat

Tack för input MusicNixon men då är mitt problem nu hur man får effekterna från ljudkortet att höras när jag spelar på gitarren. När jag har suttit här och fipplat har jag märkt att när jag vrider upp just AUX'n på ljudkortets kanal i mixern hörs effekten men dock väldigt lågt och, såklart, bakom en tokrundgång!

Är det ngt i själva mjukvarumixern till ljudkortet som jag inte fattat att man ska vrida på(eller inte vrida på)?

Postat

Såhär brukar jag koppla ibland. Gitarr går in i mixer, och sänds till ljudkortet via aux pre. Då kan jag ha kanalens volymregel helt nere, dvs jag kommer inte höra den direkt alls.

Ljudet från aux pre går in på ljudkortet, och då kan jag köra effekter i inspelningsprogrammet. Man måste dock slå på någon typ av mjukvarumonitor och det kommer jag inte ihåg hur man gör i Cubase. Ljudet från ljudkortet går ut i mixern (som absolut inte får sända aux).

Om man sänder ut gitarren via aux post måste volymregeln vara uppe för att det ska bli bra signal, och då hör man en blandning av direktljudet och Cubase monitorljud, och det kan låta skumt att få det dubbelt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.