Jump to content
Annons

Mixer, eller breakoutbox, mellan ljudkort & högtalare

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag ska köpa ljudkort och det jag vill ha har för fĂ„ in och utgĂ„ngar sĂ„ jag tĂ€nkte att jag kanske kan köpa en minimixer och ha till. Men jag har fĂ„tt för mig att en sĂ„n kommer försĂ€mra ljudkvaliteten, medan en breakoutbox gĂ„r typ digitalt och bara kommer bli en förlĂ€ngning av ljudkortet. Är jag helt vilse ute?

Varför skulle nÄn vilja köpa den hÀr till ljudkortet: http://us.store.creative.com/EMU-1616M-MicroDock/M/B002Q8CL7Y.htm för 2500 kr, nÀr dom lika gÀrna kunde köpa detta annars: http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_502.htm för nÄgra ynka hundralappar..? Om man inte behöver kunna spela in flera saker samtidigt, men bara inte vill koppla i och koppla ur grejer hela tiden?

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Dela pÄ andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Nej du behöver inte vara orolig för att en mixer försÀmrar ljudet sÄ mycket att du behöver oroa dig för detta. Jag tror bestÀmt jag svarat pÄ denna frÄga i en annan av dina trÄdar.

Inte ens dom billigare Behringer kan du höra sÄ lÀnge du kör linjenivÄ.

Teoretiskt sÄ mÀter det sÀkert sÀmre med en mixer mellan ditt ljudkort istÀller för att köra breakoutboxen, men det saknar praktisk betydelse.

Det finns för och nackdelar med alla lösningar. TÀnk igenom hur du vill jobba och bestÀm dig sedan.

Det viktigaste Àr ju att det skall funka smidigt.

En sak som jag tycker Àr viktig det Àr att ha en analog volymratt till högtalarna som man snabbt kan dra ned om det rundar eller att ljudkortet fÄr ett spel och skickar en massa konstiga signaler starkt ut i dina högtalare och kan paja dessa eller din hörsel.

Dela pÄ andra sajter

🙂 Jag Ă€r Ă€ndĂ„ orolig, jag kommer bli sĂ„ besviken om jag hör att det lĂ„ter sĂ€mre. Jag har ganska bra hörsel, jag hör skillnad pĂ„ bithastigheter pĂ„ lĂ„tar som andra inte verkar höra, eller bry sig om och sĂ„. Jag tror denna lilla mixer skulle vara perfekt, sĂ„ lĂ€nge jag inte hör att ljudet blir sĂ€mre i monitorerna nĂ€r den gĂ„r genom mixern och Ă€r det bara typ lite sĂ€mre, sĂ„ kommer jag sĂ€kert Ă€ndĂ„ kunna obsessa över det. Jag Ă€r typ helt obrydd pĂ„ dom flesta omrĂ„den, men det jag bryr mig om Ă€r jag typ OCD-perfektionistisk med.

Men jag kanske mÄlar fan pÄ vÀggen. Och jag har vÀl sÀkert inga superöron, dina kanske Àr minst lika bra.

Grejen Àr att jag, fast jag Àr fattig, valde sÄ noga med mitt ljud i studion, dom dyraste grÀddvita AKG hörlurarna och typ lyssnade pÄ varenda monitor som fanns innan jag valde mina Genelec. Jag vill fortsÀtta kunna njuta av hur absolut toppklass det lÄter i mitt studiorum, lyssnar pÄ musik dygnet runt.

Basically sĂ„ ska vill jag bara vĂ€lja 1) om jag ska lyssna i lurar eller monitorer, och 2) om jag ska in ljudet frĂ„n min synth eller gura/mic. Den hĂ€r lilla mixern har ju en volymkontroll vad jag kan se, som man snabbt kan sĂ€nka pĂ„. Och ja, det Ă€r viktigt för mig med, skulle drĂ€nka mig sjĂ€lv om jag pajade lurarna eller monitorerna 🙂 Och mina öron!

Mitt problem Ă€r att jag inte tycker om att ta beslut om jag inte vet en massa om det jag ska besluta om. Lite typen som vill "doktorera" i allt som jag ska ta ett viktigt beslut om 🙂 Och jag vet ingenting om saker som denna. Och jag gör ofta beslut till jĂ€tteviktiga som om dom typ Ă€r oĂ„terkalleliga, fastĂ€n dom inte Ă€r det.

Sen litar jag inte pÄ försÀljare, jag lyssnar pÄ andra, men tar dock inte andras ord som absolut sanning. Men jag tror dock att du t.ex. kanske verkligen vet vad du pratar, tillskillnad frÄn nÄn ovetande ung högstadiekille med DJ-drömar. Men det skulle vara skönt om fler erfarna musiker kunde bekrÀfta det du sÀger.

Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hör du var klippen ligger i detta exempel?

Om svaret Àr nej och du fortfarande Àr osÀker sÄ skicka mig en wav fil med en favoritlÄt sÄ skall jag spela in min Behringermixer sÄ du fÄr höra.

Dela pÄ andra sajter

Hehe, jag var tvungen att installera en ny browser för att kunna lyssna. Jag vet inte för jag vet inte hur produktionen Ă€r. Jag ska se om dom har behrionger mixers pĂ„ stan och Ă„ka och lyssna om det gĂ„r, annars vore det jĂ€ttesnĂ€llt. 🙂

Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Filen ovan Àr bestÄr av klipp som Àr en rÄwavfil och en fil som Àr körd igenom Behringemixern.

SlumpmÀssigt klippt pÄ sÀkert 8 stÀllen.

Skicka mig en lÄt som du kan vÀl sÄ spelar jag in en fil Ät dig för att jÀmföra.

Att Äka till affÀren kommer att bli en bevÀrlig historia, skall du be dom koppla in en mixer för ett par hundralappar och A/B lyssna i en för dig okÀnd miljö?

Filen kommer ifrÄn denna trÄd :

http://forum.studio....showtopic=76517

Som har sitt ursprung ur denna trÄd:

http://forum.studio....showtopic=75693

SÄ just min Behringermixer med skitkablar frÄn biltema och ett billigt M-Audio ljudkort Àr diskuterat i det oÀndliga med det enda resultatet att ingen lyckats höra var klippen ligger.

Redigerat av drloop
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.