Jump to content
Annons

Mixer, eller breakoutbox, mellan ljudkort & högtalare

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag ska köpa ljudkort och det jag vill ha har för få in och utgångar så jag tänkte att jag kanske kan köpa en minimixer och ha till. Men jag har fått för mig att en sån kommer försämra ljudkvaliteten, medan en breakoutbox går typ digitalt och bara kommer bli en förlängning av ljudkortet. Är jag helt vilse ute?

Varför skulle nån vilja köpa den här till ljudkortet: http://us.store.creative.com/EMU-1616M-MicroDock/M/B002Q8CL7Y.htm för 2500 kr, när dom lika gärna kunde köpa detta annars: http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_502.htm för några ynka hundralappar..? Om man inte behöver kunna spela in flera saker samtidigt, men bara inte vill koppla i och koppla ur grejer hela tiden?

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Nej du behöver inte vara orolig för att en mixer försämrar ljudet så mycket att du behöver oroa dig för detta. Jag tror bestämt jag svarat på denna fråga i en annan av dina trådar.

Inte ens dom billigare Behringer kan du höra så länge du kör linjenivå.

Teoretiskt så mäter det säkert sämre med en mixer mellan ditt ljudkort iställer för att köra breakoutboxen, men det saknar praktisk betydelse.

Det finns för och nackdelar med alla lösningar. Tänk igenom hur du vill jobba och bestäm dig sedan.

Det viktigaste är ju att det skall funka smidigt.

En sak som jag tycker är viktig det är att ha en analog volymratt till högtalarna som man snabbt kan dra ned om det rundar eller att ljudkortet får ett spel och skickar en massa konstiga signaler starkt ut i dina högtalare och kan paja dessa eller din hörsel.

Dela på andra sajter

🙂 Jag är ändå orolig, jag kommer bli så besviken om jag hör att det låter sämre. Jag har ganska bra hörsel, jag hör skillnad på bithastigheter på låtar som andra inte verkar höra, eller bry sig om och så. Jag tror denna lilla mixer skulle vara perfekt, så länge jag inte hör att ljudet blir sämre i monitorerna när den går genom mixern och är det bara typ lite sämre, så kommer jag säkert ändå kunna obsessa över det. Jag är typ helt obrydd på dom flesta områden, men det jag bryr mig om är jag typ OCD-perfektionistisk med.

Men jag kanske målar fan på väggen. Och jag har väl säkert inga superöron, dina kanske är minst lika bra.

Grejen är att jag, fast jag är fattig, valde så noga med mitt ljud i studion, dom dyraste gräddvita AKG hörlurarna och typ lyssnade på varenda monitor som fanns innan jag valde mina Genelec. Jag vill fortsätta kunna njuta av hur absolut toppklass det låter i mitt studiorum, lyssnar på musik dygnet runt.

Basically så ska vill jag bara välja 1) om jag ska lyssna i lurar eller monitorer, och 2) om jag ska in ljudet från min synth eller gura/mic. Den här lilla mixern har ju en volymkontroll vad jag kan se, som man snabbt kan sänka på. Och ja, det är viktigt för mig med, skulle dränka mig själv om jag pajade lurarna eller monitorerna 🙂 Och mina öron!

Mitt problem är att jag inte tycker om att ta beslut om jag inte vet en massa om det jag ska besluta om. Lite typen som vill "doktorera" i allt som jag ska ta ett viktigt beslut om 🙂 Och jag vet ingenting om saker som denna. Och jag gör ofta beslut till jätteviktiga som om dom typ är oåterkalleliga, fastän dom inte är det.

Sen litar jag inte på försäljare, jag lyssnar på andra, men tar dock inte andras ord som absolut sanning. Men jag tror dock att du t.ex. kanske verkligen vet vad du pratar, tillskillnad från nån ovetande ung högstadiekille med DJ-drömar. Men det skulle vara skönt om fler erfarna musiker kunde bekräfta det du säger.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hör du var klippen ligger i detta exempel?

Om svaret är nej och du fortfarande är osäker så skicka mig en wav fil med en favoritlåt så skall jag spela in min Behringermixer så du får höra.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Filen ovan är består av klipp som är en råwavfil och en fil som är körd igenom Behringemixern.

Slumpmässigt klippt på säkert 8 ställen.

Skicka mig en låt som du kan väl så spelar jag in en fil åt dig för att jämföra.

Att åka till affären kommer att bli en bevärlig historia, skall du be dom koppla in en mixer för ett par hundralappar och A/B lyssna i en för dig okänd miljö?

Filen kommer ifrån denna tråd :

http://forum.studio....showtopic=76517

Som har sitt ursprung ur denna tråd:

http://forum.studio....showtopic=75693

Så just min Behringermixer med skitkablar från biltema och ett billigt M-Audio ljudkort är diskuterat i det oändliga med det enda resultatet att ingen lyckats höra var klippen ligger.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.