Jump to content
Annons

Neumann TLM 102

Recommended Posts

Musikvalitet (oregistrerad)
Postat

Man hör ju ganska ofta och överallt att det är just märket Neumann som "gäller" för sånginspelning. Högkvalitativa sångmikrofoner som tydligen används världen över i många stora och professionella studios. Allt är givetvis relativt och vad man själv tycker om för ljud men jag väljer ändå att lita en del på ryktet.

Så nu har jag allvarliga funderingar på att investera i en Neumann TLM 102 till min hemmastudio. Hemmastudio just nu, men har ev. en lokal på gång så då slipper jag sitta i vardagsrummet 🙂 Är det någon som har erfarenheter av TLM 102 och kan säga något om den? Är den värd sitt pris? (Börsen och JAM har den för 5400 just nu)

I övrigt sitter jag på ljudkortet TC Electronics Desktop Konnekt 6 och monitorer Adam A7X, om det spelar någon roll.

Annons
Postat

TLM 102 är en relativt nyutvecklad mikrofon och har inte särskilt mycket med Neumanns klassiska modellerna att göra. Företaget är ju dock ett av de mest etablerade och deras produkter har ett bra andrahandsvärde.

Postat

Jag har den och tycker absolut den är värd sitt pris. Jag har lusläst nätet, har inte sett en enda negativ kommentar, vilket jag hittat om den dyrare TLM103, en del tycker den är vass.

TLM102 tar upp ganska brett, så det går väldigt bra att sjunga utan popfilter om man "siktar" lite bredvid. Först hade jag ADK51 och blev förvånad hur mkt bättre en NT2-A lät. Skaffade för nåt år sen TLM102an, det blev ungefär samma ahaupplevelse en gång till. Jämför med nån annan i samma prisklass, jag tror du fastnar för den lilla söta Neumannen!

Ett bevis för hur bra den är är att jag aldrig sett en begannons på den, inte än i alla fall. TLM103 är inte svår att hitta beg...

Musikvalitet (oregistrerad)
Postat

Jag har den och tycker absolut den är värd sitt pris. Jag har lusläst nätet, har inte sett en enda negativ kommentar, vilket jag hittat om den dyrare TLM103, en del tycker den är vass.

TLM102 tar upp ganska brett, så det går väldigt bra att sjunga utan popfilter om man "siktar" lite bredvid. Först hade jag ADK51 och blev förvånad hur mkt bättre en NT2-A lät. Skaffade för nåt år sen TLM102an, det blev ungefär samma ahaupplevelse en gång till. Jämför med nån annan i samma prisklass, jag tror du fastnar för den lilla söta Neumannen!

Ett bevis för hur bra den är är att jag aldrig sett en begannons på den, inte än i alla fall. TLM103 är inte svår att hitta beg...

Haha, jag hade just en ADK A-51 nu innan jag precis nyss kom hem med TLM 102. Ska testa ordentligt imorgon.

Postat

Även jag har den lilla neumannen och tycker helt klart den är värd sitt pris! Upplever att den generellt är bättre på tjejröster. Har ofta gått en annan väg när jag spelat in män.

HyvääSaxofonista (oregistrerad)
Postat

Har haft min Neumann TLM 102 i ett år den blev ett klart lyft för mig. Jämfört med min gamla Milab LC 28 som inte är nån dålig mick men kanske

mer en bra live-mikrfon tycker jag att Neumann är klart mycket bättre i inspelningssammanhang. Har använt den till sax och sång, är väldigt nöjd med både dynamik och värme och därmed tycker jag att den är prisvärd.

Kopplar den till mitt ljudkort TC Impact Twin via inbyggda preamps där man kan spara egna presets inkl. eq, reverb och kompressor från ljudkortet.

Oavsett effekter låter det väldigt bra om man bara spelar in utan effekter. Låter helt enkelt kanon utan att behöva "skruva till det".

Den lever upp till de genomgående positiva tester jag läst om den innan köp.

Postat

Jag har beställt en ny Tascam channelstrip med lite olika och förhoppninvsvis fina rör och micksimuleringar, ska bli grejt att testa min Willie Nelsonaktiga röst i en TLM102 kopplad till den.

Fick nyss min 21 åriga dotter att sjunga i den med sin ljusa röst, gillade det lika bra som till min basiga. Ska man upp i högre kvalitet blir det nog rejält dyrt. Och frågan är om någon kan höra skillnad i ett blindtest med 102an mot en dubbelt så dyr mick? Fast det kanske en del kan? rolleyes.gif

• 1 månad senare...
Postat

Vi gjorde faktiskt ett test här för några veckor sedan. TLM102:an hamnade 4 av 5. Ovanför sitt storebror TLM103 som hamnade sist. Jag tycker själv att 102:an är en bra mikrofon för sitt pris men kan inte riktigt mäta sig med de dyrare mikrofonerna.

Ordningen i blintestet blev:

1. Manley Reference Cardioid

2. Neumann M149

3. Neumann U87

4. Neumann TLM102

5. Neumann TLM103

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.