Jump to content
Annons

Phantom matning till icke behövande mikrofoner


Ros3n

Recommended Posts

Jo! Jag har en m-audio ProFire 2626 med 8 ingångar. När jag tänkt spela in trummor så kör jag 6 st dynamiska mikrofoner (icke behövande phantommatning) medans jag kör dem sista två med kondensatormickar som behöver mataning.. På ljudkortet kan jag enbart sätta phantom matning på ingång 1 till 4 och 5-8. Kan inte sätta phantom matning på just 1 ingång. Hur går det då med de mikrofoner som inte behöver phantom? Kör PGBETA 52, SM57, 2st PG56 och sen 2 st T.BONE SC140.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Dynamiska mikrofoner tar ingen skada av fantommatning och det påverkar inte ljudet. Bra att ha som vana är att stänga av fantommatningen innan du ansluter/kopplar ur. Detta för att "ribbon"-mikrofoner kan ta skada om det blir en liten kortis när du trycker i/drar ur kontakten. Annars är det bara att köra.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Spänningsmatningen finns i två ledare i XLR-kabeln och hamnar därför i slutänden på båda polerna på membranet - och det innebär att apänningsskillnaden mellan polerna blir 0V. Helt ofarligt, med andra ord - men som sagt, så var försiktig med kopplingar medan fantommatningen är igång. Om du inte kopplar in alla stiften samtidigt, så kan det i värsta fall bli så, att du hinner få 48V på ena sidan av membranet ett ögonblick tidigare än det sista stiftet får kontakt och ger 48V på andra sidan - och då kan det hända grejer... Risken är ganska liten, men ändå.

Gör alltså klart alla kopplingar först och starta sedan fantommatningen. Omvänt, så stänger du av fantommatningen INNAN du börjar koppla ur någonting. Better safe than sorry... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

så allt snack om att membranet (på dynamiska mickar) får stryk och att det efter en tid slutar med att man måste byta kapsel är inte sant?

jag är också lite nyfiken på detta. (slarvar ofta med +48-knapparna då det inte finns dioder för det på mitt bord...)

editerade lite trötthet.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

så allt snack om att membranet (på dynamiska mickar) får stryk och att det efter en tid slutar med att man måste byta kapsel är inte sant?

jag är också lite nyfiken på detta. (slarvar ofta med +48-knapparna då det inte finns dioder för det på mitt bord...)

editerade lite trötthet.

Nix, det är inte sant - så länge du undviker att koppla in/ur någonting medan fantommatningen är igång. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...