Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har som en del möjligen läst en hel del strul med min dator just nu... Kanske läge att prova på en Mac, G5 t ex? Hur är det nuförtiden, om jag inte trivs med MacOS, Logic, ProTools eller vad det nu är man blir utsatt för, går det att installera XP på datorn och sen installera mina gamla program och ljudkort?

Annons
Postat (redigerat)

Nej det går inte att installera annat än OSX fram till Leopard på en Mac med G5 PowerPC-processorer.

Det du skriver G5, är gamla proppar som Apple hade i alla sina maskiner förut. Men sen skedde det ett stort hårdvaruskifte för ca 5 årsen. Då Apple gick över till Intels processorer.

Och det blev reaktioner på det kan jag säga. Då det sitter Intelstruktur i dom flesta PC's idag. Så det var lite förädiskt bland mactalibaner. Men orsaken till detta var att G5 blev för varma. Omöjliga att använda till laptops.

Så då gjordes den övergången under ett par år. Och sen Snow Leopard så lämnar apple kompatibiliteten helt till G5

Men om du ska köpa en mac så se till att den har Intel-processorer. Och helst då minst core 2 duo.

Och då kan du köra windows. XP är jag osäker på. Men det går med Vista och Windows 7, Men nu när Lion släpps så slutar stödet för Vista...

Men du kommer att gilla OSX, tro mig. Och Logic är ett enkelt program. Och dina övriga program så får du gå in på deras supportsidor och kolla om det finns för OSX. Och kör du Logic så är det Audio Units på pluggarna som du ska ha.

Fö är det RTAS för ProTools och VST för övriga.

Har du redan licens för Cubase så är det bara att installera det. Cubase släpper alltid (vad jag förstått) till både PC och Mac

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Nu fick jag visserligen till slut ordning på min nygamla xp-burk.

Men när jag ändå börjat fundera på det så kanske det inte vore så tokigt att prova Mac ändå... Snygg inredningsdetalj om inte annat! Verkar dock vara väldigt ont om den där "vanliga" stationära varianten (nuvarande Pro) med Intel-proppar i? Söker man på "Power mac" på Blocket är i princip alla träffar G5:or.

Postat

Alla som heter power någonting har det gamla chippen, för att de heter Power pc chip eller nåt sånt kul, med intel proppar finns bara mac pro som tower annars är det mac mini eller imac som är stationära.

Alla som heter G5 eller G4 har de gamla chippen, köp inte dom, känns fruktansvärt onödigt.

Postat

Nu fick jag visserligen till slut ordning på min nygamla xp-burk.

Men när jag ändå börjat fundera på det så kanske det inte vore så tokigt att prova Mac ändå... Snygg inredningsdetalj om inte annat! Verkar dock vara väldigt ont om den där "vanliga" stationära varianten (nuvarande Pro) med Intel-proppar i? Söker man på "Power mac" på Blocket är i princip alla träffar G5:or.

Du ska söka på "Mac Pro"

Söker du på Powermac så får du träffar på gamla, 'fel' modeller

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.