Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, frågan står ju redan i titeln. Låten finns på min soundcloud-sida soundcloud.com/meschine, men är satt till privat då det är en remix under konstruktion som jag inte vill ska vara offentlig ännu. Bassoundet är väldigt funkigt; distad slap-bas. Musiken går mycket i Nine Inch Nails-stil.

Om någon är kunnig på området och är intresserad att höra så följ mig på soundcloud så ger jag mer info sen.

Vänligen,

Joachim Sällström

Annons
Postat

Distar du basen så tappar du botten. Kopiera så att du har två identiska spår vara ena är ren och den andra är distad. Ställ balansen mellan dom.

Krispigare? Dra på några dB på EQ och svep tills du hör den komma fram. Prova på båda spåren.

Ett annat alternativ är att skicka en send på en ren bas till en kanal där du har en dist, men då påverkar oxå det rena ljudet det distade.

Postat

Precis som KwSkill säger så brukar det bli bäst om man delar upp basspåret på två och behandlar dom lite olika. Tänk t.ex. att du tar övre toppen på ena, skär bort botten med EQ - highpass. Sen distar du t.ex denna, och får fram mycket sträng t.ex.

Sen skär du motsatt på den andra basen, behåller de lägre registerna och tar bort topp. På detta spår kan du försöka framhäva det naturliga, det varma och det djupa i basen.

Sen kan man skicka båda dessa spår till en buss där man komprimerar dom ihop och eventuellt finjusterar med EQ igen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.