Jump to content
Annons

hur får man det att låta såhär!?


spydah

Recommended Posts

Vi spelar in en hel del rap hemma hos mig och när jag mixar o donar med vocalsen så blir det helt OK men jag skulle vilja testa att få till dom så rugged som jag hör i de flesta acapellorna på skivor etc.

såhär vill jag få det att låta, ett par ex: exempel

såhär låter ett exempel på polare ja spela in: test

grejjerna ja spela in detta med är ADK a-48, SP vtb-1 preamp, audiophile 24/96.

kan nån testa o se om dom kan få det att låta liknande? eller om det går öht utan massa mer hårdvaruprylar. tacksam för hjälp o tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis som gitarrister ofta får höra att soundet sitter i fingrarna (snarare än uppmickningen) så tänker jag vara en tråkig gubbe och säga att det till största delen handlar om hur du levererar. :rolleyes:

Annars: lite tapekompression, lite dist och smack på med en evil limiter. Avsluta med nån lofiplugg, Vinyl eller Grungelizer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips kolon

Leborera med lite effekter i det program du kör i. Delay är en sådan effekt som som har använts flitigt i dessa exempel.

Pröva också att dubba dig själv, d v s, du spelar in en rap till ovanpå din gamla och försöker sätta den så tight som möjligt...möjligtvis med lite variationer...

Pröva också att göra en kopia av din existerande rap, lägga in den på en ny kanal och tidsförskjut den jättelite så att den bara ligger lite osync med orginalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
dan, ja givetvis måste grunden vara bra, men här hörs tydligt att dom har smutsat ner ljudet på ett speciellt sätt.

Grejen med dom exemplen du har bifogat är ju att rapparna ifråga har smutsat ner sina liv rätt rejält.

Vad jag menar är att Nas, Chords, Gonza & Organismen är grymma nerrökta rappare med stora personliga problem. Soundet i rapen är direkt hämtat från gatan & från bad-ass weed. Jag vet att både JUJU-gänget & AP spelar in sina vokaler naket & äkta - det som får det att låta grymt är stundens ingivelse & den distortionen som uppstår av när man sätter igång PT & get tha shit rollin'.

Du har ett bra ljud i dina inspelningar, man.

Sluta leta leta efter det perfekta ljudet & perfektionera ditt eget personliga ljud istället.

UV y'all!

Link to comment
Dela på andra sajter

pluffo.. jag har testat tro mig

danny jo men asså jag har vänner som är mins lika nersmutsade o inte fan låter deras inspelningar sådär 😳 grejjen e att de låter skit, asså de låter ju verkligen skit smutsigt o sönderpressat o distat men ändå så jävla najs på beatet.

skulle vilja få till de "bra" dåliga ljudet Om det går.. jag vet att inspelningarna blir bra men det låter ändå.. fattigt på nått vis :/

testa att dona lite nu, det blev mer likt men inte spec bra orkade inte lägga nån större energi.. dock BORDE de ju att gå att få de ännu mer likt.. jag dubba lite komprimera eqa deesser dist delay osv.. blev lite överdrivet mix

Redigerat av spydah
Link to comment
Dela på andra sajter

huuh shit va illa de lät ja gjorde inatt. va nog lite trött..

dan, har du använt voxformer? låter så.. men ändå inte riktigt som ja vill ha de, schysst att du tog dig lite tid iaf!

Ok.

använde:

voxformer, magneto, l2 på originalet

och waves ultapitch, chours och l2 på dubben

eq + vinyl

...i den ordningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ tips: Börja med att ta bort eventuella burkigheter i mellanregistret (300 - 1000 kHz). Använd så smala q-värden som möjligt och eftersträva ett så rakt sound som möjligt.

Hitta sen en frekvens där sången har sin botten (leta kring 150-200 Hz), boosta med smalt q-värde. Om du kör Voxformer kan du pröva med dynamiskt filter här (och kanske splitta kompressorn kring 300 Hz).

Leta upp en frekvens i låga diskanten som frasar och smaskar skönt (brukar vara kring 7,5 till 9 kHz). Boosta med hyffsat brett q-värde. Kör du Voxformer kan du använda dynamiska filter för att få en skönt komprimerad känsla.

Som sagt, det här vara bara eq biten. Pröva att lägga kompressor före och/eller efter eq'n i kedjan. Kanske en rörsimulation och sist en sjysst de-esser. Endera en som färgar på ett sjysst sätt (voxformers inbyggda, spitfish?) eller en mer disktret (waves).

Lägg på lite effekter. Testa till exempel luftiga chorus (som inte sveper alltför djupt), korta delay (upp till 120 ms) och små rum. Gärna i kombinationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med dina förebilder än bara att de dubbar varandra hela tiden. Många spår.

Vad gäller soundet, beror det till största delen på att du plockat accapellorna från en vinyl, och skivspelare/pickup ger den här raspande lofi-diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar!

dan, okey ska testa att pilla lite med det!

joachime, tack för tipsen mannen.. ska testa mig fram med dina riktlinjer o se om jag får till nått fint resultat!

vectro, ja tajt dubbning blir bra.. eller fuskdubba hehe. dedär med vinylen stämmer nog delvis men när man lägger på acapellan på instrumentalen låter det grymt och inte så lofi som bara acapellan för sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...