Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har lite funderingar kring att skaffa softubes vintage amproom.

För tillfället då jag inte har trummis så använder jag mig just nu av Abbey road 60´s.

Mitt dilemma då, det är att jag har en vox ac4tv som jag hade tänkt att jag skulle spela in med.

Men, eftersom jag sitter i en källare och grejjar så undrar jag om man inte får bättre resultat

av just vintage amproom? Jag tycker att det är svårt att micka stärkare, särskilt i min källare.

Så vad tror ni? Eller är det förkastligt med dessa ampsims? Blir det bara bra "på riktigt"?

MVH/Niklas

Annons
Postat

Har du ett kasst rum, så blir det nog bättre med en simulator - men för bästa ljud är annars uppmickad stärkare ofta att föredra...

För diverse förslag på förstärkarpluggar kan du kolla här: http://wiki.kontrollrummet.com/Gitarrpluggar 🙂

Postat (redigerat)

Har du ett kasst rum, så blir det nog bättre med en simulator - men för bästa ljud är annars uppmickad stärkare ofta att föredra...

För diverse förslag på förstärkarpluggar kan du kolla här: http://wiki.kontrollrummet.com/Gitarrpluggar 🙂

Jo, jag antog det.... Men ni som e mer vana (än mig då) vid sånt här, kan ni säga direkt att "Det där va allt ingen riktig stärkare" ?

Redigerat av Nikk Dust
Postat

Det beror nog på...

Är det en kompgitarr som ligger i bakgrunden, så är det nog ingen som hör någon avgörande skillnad, utan det kan funka lika bra - men om det är en sologitarr, så kan det vara svårare, eftersom den ju ligger lågt fram i mixen och kan låta lite "plattare" än the real thing...

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag håller inte med.

Se det som två olika sätt att skapa ljud. Dom skapar olika sound och möjligheter, ibland väldigt lika varandra.

Allt handlar om hur man kan hantera grejerna.

Mina 5 korvören.

pme (oregistrerad)
Postat

Man kan reampa med en riktig stärkare vid ett senare tillfälle om man har ett sånt behov.

Postat

Man kan reampa med en riktig stärkare vid ett senare tillfälle om man har ett sånt behov.

Ja, de tänkte jag inte ens på. Men det e ju inte fel...

Andra som har konkreta synpunkter?

Postat

Testa dig fram!

Din källare kanske låter skitbra med lite hårt rum och luftigare mickning 🙂

Speciellt om du kör med abbey road 60's drums så kanske det är ett sound som passar, experimentera dig fram så lär du dig mer än att du inte testar allt och bara kör pluggar 🙂

Postat

Riktigt fina rena varma klara elgitarrljud tycker jag är svårt att få fram via ampsims, har provat alla.

Däremot när det kommer till distade ljud, från lite lätt sprucket till metaldist så är det sällan något problem tycker jag.

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Som någon sade så är det upp till användaren att få till ljudet, men har du råd så kan jag varmt rekommendera en Line6 pod HD500 (funkar nog med 400 och 300 också men dom har jag inte testat)

Där har dom fått till ett riktigt trovärdigt ljud tycker i alla fall jag.

Postat

Testa dig fram!

Din källare kanske låter skitbra med lite hårt rum och luftigare mickning 🙂

Speciellt om du kör med abbey road 60's drums så kanske det är ett sound som passar, experimentera dig fram så lär du dig mer än att du inte testar allt och bara kör pluggar 🙂

Ah! Luftigare? Typ en kondensare 20-60cm ifrån då eller?

MVH/Niklas

Postat

En bra grej brukar ju också vara att köra en kondensator/bandmick och en dynamisk sen är det som sagt bättre om du testar dig själv fram för alltså sånt beror helt på.

Har inte en aning om hur något låter i ditt rum, om det låter bra så strunta i hur det "ska vara" 🙂 Sen har alla låtar olika behov eller vad man ska kalla det

Postat

Ok, tack för alla svar!!! Verkligen!

Skall testa med TimB`s Föslag med 2 mickar...

Man kanske till å me kan kombinera ampsims med uppmickat...

MVH/Niklas

Postat

Amproom tycker jag är en av de bättre ljudande simulatorerna för vanliga ljud. Det största problemet tycker jag dock inte är ljudet utan feelingen när man spelar. Att spela med en stärkare är väldigt annorlunda mot att lajna och jag märker att jag känner att jag har lättare att spela "rätt" gitarrgrejer när jag spelar med stärkare. Med det menar jag att jag har lättare att spela som en gitarrist, om någon förstår vad jag menar. 🙂 Hoppas mina tankar är till hjälp. Vad är det som du upplever som svårt med att micka stärkare förresten?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.