Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå kära vänner!

Jag har införskaffat lite nybörjare prylar till en hemmastudio. Har köpt M-Audio ProFire 2626 men inga DI Boxar/Line Boxar. Ingångarna är balanserade vilket kanske inte är det bästa när man ska spela in gitarr och bas. Jag har därför bestämt mig för att införskaffa ett par boxar. Jag önskar också kunna dela signalen mot två utgångar så jag kan spela in line in (använder Eleven i Pro Tools) men samtidigt spela in min stärkare. Har också läst lite om "ground lift" (helt ute och cyklar?). Är det värt att ha? Vet inte exakt vad det innebär.

Så till saken, har ni några tips på Di boxar som skräddarsyr min fundering ovan?

Tack på förhand!

Edit: Har kikat runt väldigt mycket och jag har tittat på SAMSON S-DIRECT, http://www.thomann.de/se/samson_sdirect_aktive_dibox.htm

Då kör man tele in och sen tele ut via link och in i stärkaren? Sedan XLR output till mixern ?

Redigerat av Ros3n
Annons
Postat

Kanal 1 och 2 på ditt ljudkort har instrumentingångar så där behöver du ingen di-box. Det löser dock inte problemet med att splitta en signal.

Postat

Ja du behöver en sådan för att splitta signalen till stärkaren och ljudkortat. Om du har fysiska outputs på ditt ljudkort kan du också reampa en linje signal från ditt ljudkort till valfri stärkare i efterhand.

Postat

Om du har fysiska outputs på ditt ljudkort kan du också reampa en linje signal från ditt ljudkort till valfri stärkare i efterhand.

Tänkte också i dom banorna. Plugga i gitarren i en av ljudkortets högohmiga (hi z) ingångar. Spela in den signalen men skicka den även vidare till en utgång på ljudkortet. Du behöver dock en reampbox mellan ljudkort och stärkare för att gitarren ska låta som den brukar. Kolla t ex in Radial eller Palmer.

Postat

Jo jag har också funderat på förslaget med att reampa. Grejen är att man sparar ganska mkt mix geneom att spela in det direkt. Jag vet att det går och hur man gör och etc.. Undrar mest vad jag ska tänka på vid valet av DI box / Splitter

Postat

Fungerar inte en vanlig di box på samma sätt som en reampbox?

Prova. De DI-boxar jag testat ger inte rätt frekvensrespons tillbaka. Ljudet blir tunt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.