Jump to content
Annons

Ljudförsämring!

The Mr

Recommended Posts

Hej hej!

Jag har ett digitalpiano, en roland Fp 5. Den låter kanon när man använder dess inbyggda hötalare, eller när man kopplar hörlurarna direkt till den.

Men när jag kopplar den till min mixer i studion, en soundcraft compact 4, försämras ljudet markant. Är det någon som vet vad det kan bero på?

The Mr...

Redigerat av The Mr
Dela på andra sajter

Annons

Själv så har jag en Korg EC150 digitalpiano med likande fenomen, fast jag tycker ljudförsämringen kommer redan vid hörlurarna. Jag tror att det i mitt fall beror på att man förlorar själva sustainen och mustigheten i ljudet i.o.m att själva pianokroppen bidrar mycket till ljudkaraktären när man kör med högtalarna.

Dela på andra sajter

Hej hej!

Jag har ett digitalpiano, en roland Fp 5. Den låter kanon när man använder dess inbyggda hötalare, eller när man kopplar hörlurarna direkt till den.

Men när jag kopplar den till min mixer i studion, en soundcraft compact 4, försämras ljudet markant. Är det någon som vet vad det kan bero på?

The Mr...

Du har väl kopplat den från line out och inte phones out, eller nåt annat?

Dela på andra sajter

Jodå. Jag har testat både att koppla från Left(mono) och right line out, med en obalanserad (mono) kabel.

Sen har jag testat med en stereotele från båda utgångarna samtidigt, och kopplat den till den balanserade ingången på mixern. Men fortfarande låter det burkigt... 😛

The Mr...

Dela på andra sajter

Jodå. Jag har testat både att koppla från Left(mono) och right line out, med en obalanserad (mono) kabel.

Sen har jag testat med en stereotele från båda utgångarna samtidigt, och kopplat den till den balanserade ingången på mixern. Men fortfarande låter det burkigt... 😛

The Mr...

Du har provat att vrida lite på EQ-rattarna på den kanal du kopplat in den på?

// David

Dela på andra sajter

Du har provat att vrida lite på EQ-rattarna på den kanal du kopplat in den på?

// David

Jodå, och då får jag till ett något bättre ljud. Men inte alls det där klara ljudet som jag får ur de inbyggda högtalarna...

The Mr...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.