Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Har äntligen fått hem mitt Focusrite Liquid Saffire 56. Beställde hem det från Thomann natten till måndagen och i morse knackade UPS på dörren och levererade hem det så snällt!

Allt var otroligt välpacketerat, först var Focusrites egna kartong, där ljudkortet låg stabilt, sedan låg det i en större låda med bubbelplast och luftkuddar (?) som i sin tur låg i en större kartong med samma behandling som föregående!

Vid första anblick tyckte jag ljudkortet såg billigt ut. Knapparna är lackade i en silver som ser ut som plast, samt som reglageindikatören är påmålad i samma färg vilket sänker helhetsintrycket en del.

Förövrigt har jag inte hunnit testa det så mycket. Jag har det inpluggat till två stycken Tapco S8 och ett par Shure SRH840 samt ett par Sennheiser HD600. Allt fungerar väl. Anmärkte på att hörlursförstärkarna är ganska svaga på gain nivån, de ger helt enkelt inte så högt ljud som man skulle vilja. Det är ungefär allt jag har att anmärka på dock.

Jag kommer från ett M-Audio ProjectMix så det känns skönt med ett ljudkort som har riktigt sköna pre-amps! En annan stor grej för mig (vilket kan låta tramsigt men verkligen inte är det) är att reglarna för monitor och hörlursvolym är steglösa, det var en pina på PM att ratta in en bra ljudvolym, man fick alltid köra med mjukvarukontrollerna vilket lämnade irritation över hårdvarukontrollen.

Själv har jag inte varit jätteuppspelt över Liquid kanalerna som ska simulera de riktigt fina preampsen men jag är lite uppspelt över att testa dem faktiskt!

Det absolut bästa med kortet är absolut mjukvarumässigt än så länge. Mjukvaran "Saffire MixControl" är helt tokbra. Man kan skapa 16 helt olika mixar t ex olika hörlursmixar och olika för kontrollrum och vice versa. Ni förstår nog. Här inne styr man även om kanalen ska gå på line eller xlr uttaget samt de olika emulationerna på Liquid pre-ampsen.

Under de närmsta dagarna kommer jag försöka testa kortet i lite sköna inspelningssituationer, jag återkommer med mer info lite senare 🙂

Ha det gött.

post-27689-0-23364100-1299061432_thumb.jpg

Redigerat av Dippen
Annons
Postat

Tack för tipset, tänkte inte ens så långt! Det gör jag 🙂

Postat

Kolla om fördröjningen på liquidkanalerna och densamma som övriga kanaler. Det var dom inte i en tidig version jag använde.

• 2 veckor senare...
poidnak (oregistrerad)
Postat

Tjo.

Jag har själv nyligen köpt focusrite liquid 56 och har ett problem som jag inte kan lösa trots att jag läst igenom manualen tusen gånger.

kanske kan du..?

min instrument ingång på ingång 3 och 4 vill inte fungera, fast jag switchar till instrument på saffire mixcontrol så reagerar inte kortet, och det kommer inte heller någon signal från

gitarren in i kortet. har du samma problem? vet du vad jag gör för fel?

varför!?

Postat

Det låter ju sannerligen som routingproblem, ska ta en kik hur det funkar här, har inte använt dem än faktiskt om jag ska vara ärlig!

Postat

Konstigt . Det skall ge utslag på kanal 3 eller 4 om du skiftat till instrument och dragit upp gainen. Medhörning får du om du drar upp regeln på 3:an eller 4:an men det har du väl redan testat liksom att det inte är fel på telekabeln eller gitarren.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.