Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 168
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Det finns inga genvägar. Du måste lyssna på och uppleva reggae för att kunna spela eller producera reggae. Annars kommer det bara bli som nämnts ovan, Ace Of Base eller UB40. Men för all del, det är kanske det du vill ha, då kanske det är klokast att lyssna på dem.

Annars är nog en samplingsplatta med Bob Marley det bästa alternativet.

Har spelat med Governor Andy och tycker kanske inte att han är ett bra exempel på bra vit reggae men det är ju min högst personliga åsikt. 😆

Postat
Annars kommer det bara bli som nämnts ovan, Ace Of Base eller UB40.

Ajajaj, man kan inte nämna Ace of Base och UB40 i samma andetag! 😆

"Madam Medusa" / Signing Off säger jag bara.

Postat

Som du har spelat in det nu så spelar basen långa toner nästan hela tiden. Du behöver få till ett luftigt basspel med kortare toner och pauser i basgroovet. Man behöver inte spela på alla slagen i takten.

Postat
1. Det är basen som skall leverera huvudmelodin i låten, det skall låta tillräckligt bra om du bara spelar trummor och bas. Börja om från början och utgå från en tung basgång.

Exakt. 😛

Postat (redigerat)

Claes: Kan det vara din sångstämma vi hör på ljudfilen?

(tycker mig höra viss likhet med en viss micktestare) 😉

Redigerat av brojd
Postat
...och när du ändå är igång så investera i en riktig bas och ett riktigt trumset...du ångrar dig aldrig ... 😉

Bas har jag iofs, ska bara få den fixad också. Trumset hade varit kul men tar lite plats, fast ungarna hade nog blivit glada. 🙂

Håkan

Postat
...trumset hade varit kul men tar lite plats, fast ungarna hade nog blivit glada. 😉

🙂 ...känner igen det där...man får aldrig ha grejerna i fred...

Postat
Claes: Kan det vara din sångstämma vi hör på ljudfilen?

(tycker mig höra viss likhet med en viss micktestare) 😉

Nix - det är sångaren i mitt gamla band. På den tiden sjöng jag bara körstämmor - och spelade bas, spelade synt/ar, arrade, mixade och fixade allt tekniskt - och försökte dra bandmedlemmarna till replokalen... 😛

Det kanske finns en del likhet i rösten, eftersom både han och jag är tenorer - men jag är som sagt inte skyldig. 😉

Postat
Hmmm

Jag har trylat lite med några låtar för att få reggaesound på dem. Ibland tycker jag att jag tappar reggaekänslan för att jag lägger på för mycket instrument.

Jag misstänker att det finns en del här med goda kunskaper i reggae som kan förmedla en del tips på hur man gör bra reggae.

Här kommer ett exempel på ett av mina reggaeförsök.

Låten är tyvärr väldigt kvantiserad, men försök bortse från detta.

Av någon anledning växer sig behovet av Midiklaviatur allt starkare. 😛

Hoppas på många bra tips

Håkan

PS. lägger upp en tråd i samarbete också DS.

Jag säger bara en sak. Triolskänsla. Reggea bygger, som jag ser på det på samspelet mellan den raka baktakten (t.ex gitarr eller rhodes eller orgel) och triolgroovet i trummor och bas. Basgångarna är otroligt viktiga i reggea, och timingen är helt avgörande. Därför tror jag att det är svårt att programmera rootsreggea. Det blir bäst när allt är analogt och spelat av snubbar som rökt lite skönt jamaicagräs... *host* Jag tror att rutin är väldigt viktigt när man spelar reggea. Samtidigt som det ska vara tight så måste det vara hängigt, och kvantiserat blir sällan hängigt, eller svängigt.

Postat

Q: Begränsar man sig inte om man skriver utifrån en genre? Är det inte smartare att skriva "inifrån/från hjärtat/annat flum" och stämpla låten efteråt?

A: Jo Johan, du har rätt, du är antagligen gud.

Förresten är väl både Laswell och Sherwood att betrakta som vita, eller har de bara spenderat för mycket tid i studion?

Postat
Jag säger bara en sak. Triolskänsla. Reggea bygger, som jag ser på det på samspelet mellan den raka baktakten (t.ex gitarr eller rhodes eller orgel) och triolgroovet i trummor och bas. Basgångarna är otroligt viktiga i reggea, och timingen är helt avgörande. Därför tror jag att det är svårt att programmera rootsreggea. Det blir bäst när allt är analogt och spelat av snubbar som rökt lite skönt jamaicagräs... *host* Jag tror att rutin är väldigt viktigt när man spelar reggea. Samtidigt som det ska vara tight så måste det vara hängigt, och kvantiserat blir sällan hängigt, eller svängigt.

Snacket om triolgroove och analogt gäller bara gammal one drop-reggae. Modern rootsreggae är ofta "programmerad", och är inte mindre svängig för det.

Postat
Snacket om triolgroove och analogt gäller bara gammal one drop-reggae. Modern rootsreggae är ofta "programmerad", och är inte mindre svängig för det.

Må så vara. Men själv tycker jag att det är svårt att programmera snygga reggeagrooves. Därmed inte sagt att det är lättare att spela dem analogt... 😠

Det mesta av det jag lyssnar på i reggeaväg är dock gammal hederlig analog reggea.

Postat

Ja, finns det någon annan musikterm som stavas fel lika ofta som reggae? 😎 Skulle vara hypofrygisk eller crescendo eller nått sånt isåfall 😛

Postat
Lova nu att börja lyssna på reggae som alla vi andra. 😛

Hehe! Jag ska göra mitt bästa. 😎 Svårt det där...

Postat
Lova nu att börja lyssna på  reggae som alla vi andra.  😎

Hehe! Jag ska göra mitt bästa. 😛 Svårt det där...

Ingen fara. Vi ska inte skvallra för Jamaicas SÄPO. 😎

Postat
Lova nu att börja lyssna på  reggae som alla vi andra.  😎

Hehe! Jag ska göra mitt bästa. 😎 Svårt det där...

Ingen fara. Vi ska inte skvallra för Jamaicas SÄPO. 😛

😎 jo. de lär ju vara vicious, vad jag har hört...

Postat
När det gäller kvantisering, så kan jag nämna att i båda mina exempel, är nästan allt fullständigt dödkvantiserat, men det svänger ändå, tack vare variation i dynamiken...

Men så låter det UB40 om det hela också. 🙂

Dina alster är ju väldigt långt ifrån den Jamaicanska reggaen.

Postat (redigerat)
När det gäller kvantisering, så kan jag nämna att i båda mina exempel, är nästan allt fullständigt dödkvantiserat, men det svänger ändå, tack vare variation i dynamiken...

Men så låter det UB40 om det hela också. 🙂

Dina alster är ju väldigt långt ifrån den Jamaicanska reggaen.

Det är nog inte Jamaica-Reggae de flesta tänker på när de pratar om Reggae, utan majoritetens föreställningar om hur ALL Reggae låter, tror jag ligger närmare just UB40... 🙂😉

Jag tycker dock inte att det behöver vara något fel för det. Jag skulle inte ens vilja försöka göra Reggae i annat än Pop-Reggae stuk - men det beror inte på att jag inte skulle kunna, utan på musikaliska preferenser.

Redigerat av Claes
Postat
Det är nog inte Jamaica-Reggae de flesta tänker på när de pratar om Reggae, utan majoritetens föreställningar om hur ALL Reggae låter, tror jag ligger närmare just UB40... 😏😉

Jag tycker dock inte att det behöver vara något fel för det. Jag skulle inte ens vilja försöka göra Reggae i annat än Pop-Reggae stuk - men det beror inte på att jag inte skulle kunna, utan på musikaliska preferenser.

Även om jag i dena tråd propagerat för att det görs bra reggae utanför jamaica, så måste jag säga att jag skulle bli mycket ledsen om det var så att "majoritetens föreställning om hur all reggae låter" skulle vara någon slags tuggummi-reggae a la UB40 (även om de är ett dåligt exempel eftersom de i sin tidiga karriär gjorde en hel del schysst musik).

Ska jag vara ärlig så tror jag inte heller att det är så illa, snarare lär väl Bob Marley vara referensramen för majoriteten. Så nog fasen är det "jamaica-reggae" folk tänker på när de pratar reggae.

Postat

Det är nog inte Jamaica-Reggae de flesta tänker på när de pratar om Reggae, utan majoritetens föreställningar om hur ALL Reggae låter, tror jag ligger närmare just UB40... 😉  😉

Jag tycker dock inte att det behöver vara något fel för det. Jag skulle inte ens vilja försöka göra Reggae i annat än Pop-Reggae stuk - men det beror inte på att jag inte skulle kunna, utan på musikaliska preferenser.

Även om jag i dena tråd propagerat för att det görs bra reggae utanför jamaica, så måste jag säga att jag skulle bli mycket ledsen om det var så att "majoritetens föreställning om hur all reggae låter" skulle vara någon slags tuggummi-reggae a la UB40 (även om de är ett dåligt exempel eftersom de i sin tidiga karriär gjorde en hel del schysst musik).

Ska jag vara ärlig så tror jag inte heller att det är så illa, snarare lär väl Bob Marley vara referensramen för majoriteten. Så nog fasen är det "jamaica-reggae" folk tänker på när de pratar reggae.

Jepp. Jag tänker Marley när jag hör ordet reggae. Det gör nog dom flesta som inte är aktivt intresserade av genren.

Postat

Nej - det är klart. Jag tänkte kanske för snabbt och för lite... 😉😉

Bob Marley och Jimmy Cliff är ju också väldigt välkända bland de flesta som lyssnar sporadiskt på Reggae - så det är kanske inte fullt så illa som jag skrev... 🙂

Postat

Förklara! vad menar du med det???

Vadå står utanför?

Jo alltså, för den som sysslar med stenhård ragga är det ganska långt till roots.

För dig är inte skillnaden uppenbar, eftersom du inte är så bekant med hela scenen.

Ungefär som med min mormor; hon tycker allt som kom efter Chuck Berry låter likadant.

😎

Dom exempel som Claes gav här ovan (riktigt bra faktiskt! 😉) är ju bara en liten liten del av alla möjliga och omöjliga varianter av det vi klumpar ihop som 'reggae' som existerar.

edit: felstavn

Ok! jag fattar.

Håkan

Postat

Nu har jag testat lite i Traction. Gjorde en egen groove-template och tyckte att det genast blev bättre, men jag är lite osäker på hur den borde vara inställd på ett ungefär sisådär för att det ska bli bra. Passade på att editera basgång och trummor lite när jag ändå höll på.

Nu har jag fått ett nytt problem - att hitta bra VSTi till traction som ersätter de USM-ljud jag använt mig av i Cubasis.

Hur ser ett triolgroove ut i MIDI?

Håkan

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Om du vill skulle jag kunna maila dig några NWC filer med lite olika groves som jag har pulat ihop.

Postat
Om du vill skulle jag kunna maila dig några NWC filer med lite olika groves som jag har pulat ihop.

Tages tacksamt emot!

Håkan

hakan.ekberg'at'tiscali.se

Postat
När det gäller kvantisering, så kan jag nämna att i båda mina exempel, är nästan allt fullständigt dödkvantiserat, men det svänger ändå, tack vare variation i dynamiken...

Hmmm

Kan du utveckla det där lite mer? Variation i dynamiken innebär för mig skillnader i tonstyrka tex att ändra från p till pp eller mf, eller att man på något vis påverkar velocityn. Jag har pillat med velocityn men det är uppenbarligen inte tillräckligt. Jag upplever det (för min del) att jag inte knåpat ihop basgång, trummor etc på ett sådant sätt att det upplevs som det man generellt sett skulle kalla för reggae (kvantisering eller inte).

Eftersom jag är väldigt notbunden för det mesta 🙁 så har jag många gånger svårt för att lyssna mig till hur en låt är uppbyggd. Visserligen en träningssak men jag har en bit kvar. Alltså underlättar det för mig om jag kan se i noter hur en sak är gjord. Så exempel i MIDI emottages tacksamt.

Håkan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.