Jump to content
Annons

reason + klaviatur = ingenting.


Piffen

Recommended Posts

Tjoho!

Jag har en riktigt usel midiklaviatur här hemma, som täcker mina behov. Det är en midistart nånting från miditech.

Då jag hade min gamla dator anslöt jag den till pci-porten, men nu när jag, äntligen, orkat fixa en ny, med ett audiophile 24/96, så funkar det hela inte så bra längre.. klaviaturen har midi out och kortet har ju midi in, men,trots att jag har strömförsörjning till klaviaturen och att den är kopplad till ljudkortets midi in, så märker inte reason av några midi in signaler.. suck. jag har fixat i preferences så att det ska stämma.. midi input står inte på no midi input, utan på det andra alternativet, dvs midi input... och inga bussar och sånt där är öppna heller.. så det ska väl fungera? jag har prövat alla kanalerna oxå, men det hjälper inte det heller. och ja jag har markerat vilket instrument som skall motta inputen i sequencern... hoppas jag täckt upp alla områden nu..

nån som kan komma med nått förslag på varför jag misslyckas med detta till synes enkla projekt? å även om jag kanske borde skaffa ny klaviatur så vill jag undvika det. den duger helt enkelt.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En sak som du bör kolla ifall du inte gjort, som jag hade problem med: Se till så att MIDI OUT på klaviaturen går till IN på kortet. När jag skulle koppla in mitt klaviatur så var jag så klantig och kopplade IN till IN eftersom jag tyckte det var logiskt, vilket det ju inte är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar... men om jag skall vara ärlig... så har jag prövat det där redan.. 😆

Förmodligen är problemet att klavituren är alldeles för mycket SKIT för att det ska funka, även om det fungerat förut.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag hade min gamla dator anslöt jag den till pci-porten, men nu när jag, äntligen, orkat fixa en ny, med ett audiophile 24/96, så funkar det hela inte så bra längre..

Hur anslöt du klaviaturen tidigare sa du? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag hade min gamla dator anslöt jag den till pci-porten, men nu när jag, äntligen, orkat fixa en ny, med ett audiophile 24/96, så funkar det hela inte så bra längre..

Hur anslöt du klaviaturen tidigare sa du? 😆

Gissar på game-porten.

Link to comment
Dela på andra sajter

stämmer bra grabbers (pci - gameport)... 🙂

men jag menar... eftersom den har midi out och adapteringång och allt sånt där.. men jag misstänker starkt att den väldigt gärna vill ha en pci (gameport) om den ska funka.. så synd för mig 😉

men tack för intresset ändå. jag antar att jag visste om det tragiska slutet redan från början.. 😉

sluta aldrig vara naiv!! 😄 //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Nu kan jag inte Reason så bra, men det kanske är så att din keyboard skickar MIDI-signalerna på en MIDI-kanal och Reason bara kollar på en annan...? Kolla så att båda är inställda på t.ex. kanal 1 innan du ger upp...

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag menar... eftersom den har midi out och adapteringång och allt sånt där.. men jag misstänker starkt att den väldigt gärna vill ha en pci (gameport) om den ska funka.. så synd för mig 😆

1. Har du inget annat musikprogram som stöder MIDI in som du kan testa med?

Nån liten Cubasis eller Logic Fun eller nåt?

2. Har du ingen kompis med usb-midiinterface? Då kan du se på interfacets dioder om det har kontakt med klaviaturen.

Då lär du ju märka om det är hårdvara, drivrutiner eller program det hänger på...

Link to comment
Dela på andra sajter

android.. tack för tipset, men som jag skrev så har jag redan testat att kolla alla kanaler i reason.. och på synten kan man inte ställa in ett jota..

iofs.. har väl ett cubasis av nånstans.. 😆 , kanske skulle kolla det..

men vänner har jag inga. bara reason... 🙂

tack för allt! //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
1. Har du inget annat musikprogram som stöder MIDI in som du kan testa med?

Nån liten Cubasis eller Logic Fun eller nåt?

Jag har ett svagt minne av problem med MIDI via game-porten, då var jag tvungen att först starta något annat gammalt MIDI-program (som troligen initierade game-porten) och sedan fungerade det även i Reason etc!?

Senare när jag även skaffade USB-keyboard så var man tvungen att välja "rätt" MIDI-IN och ibland glömmer jag att ställa tillbaka från Virtual MIDI-keyboard och Yoke ... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

? humm .. alltså, jag har bytt dator.. och jag ska inte använda gameporten.. alltså.. känner mig lite lost och är hemskt trött.. och säkerligen förståndshandikappad. 😉 så om du kan vara mer specifik? eller så är det som jag tror, att det inte hjälper mig 😏

tja.. som sagt, de inställningar jag har för midi.. de har jag prövat alla kombinationer (inte många) som jag kan komma på.. tyvärr. som sagt, felet ligger väl hos synten. så det är väl bara att köpa nytt.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Hej, har typ samma problem. Jag har precis skaffat en M-Audio Radium 49 med USB, men det händer inget. De sa att det bara var att koppla den till USB-porten på datorn så skulle det funka finfint, men icke. Jag har ett ganska gammalt ljudkort, typ tre år gammalt som heter Audiotrak Maya (inget mer). Det har midi, det står det iallafall men inga midi ingångar, så därför valde jag ju såklart ett USB klaviatur, men som sagt inget funkar. Vad ska jag gör?

Snälla hjälp mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har typ samma problem. Jag har precis skaffat en M-Audio Radium 49 med USB, men det händer inget. De sa att det bara var att koppla den till USB-porten på datorn så skulle det funka finfint, men icke. Jag har ett ganska gammalt ljudkort, typ tre år gammalt som heter Audiotrak Maya (inget mer). Det har midi, det står det iallafall men inga midi ingångar, så därför valde jag ju såklart ett USB klaviatur, men som sagt inget funkar. Vad ska jag gör?

Snälla hjälp mig...

Vad har du för OS?

Dum fråga kanske, men du har väl installerat drivrutinerna på cd-skivan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Windows XP som OS och jag har installerat drivrutinerna för synten.

Har du något midiinterface-stöd i din keyboard ? Ser du att Reason hittar din

midianslutning i preferences ? Enklast vore ett inköp av ett USB-midi-interface

att koppla keyboarden till Reason.

Nej, det står bara no midi-input på alla. Har haft lite problem med att datorn och programmen (reason och Cubase) inte har velat andvända mitt maya kort som jag har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att först sätta på keyboardet, gå till kontrollpanelen, -> ljud, ljudeneheter -> maskinvara -> dubbelklicka på keyboardet, tryck 'ok' när du får upp rutan med drivisarna ("fungerar ok") --> starta Reason.

Kom ihåg att alltid ha keyboardet igång när du startar Reason.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar och bockar, det funkar kanon nu. Tack så hemskt mkt för hjälpen... 😉

Jävligt schysst

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...