Jump to content
Annons

EQ på Fender P-bas

Recommended Posts

Vore kul att höra hur ni rattar eq på en lajnad och mickad Fender P-bas i mixen? Den är då redan färdigkomprimerad...

Med noll eq blir det ju så fläskigt att man nästan inte kan ha nästan nån volym på regeln i mixen. Lågbas är svårt...mellow.gif

Dela på andra sajter

Annons

Halloj

Lajnad:

Jag brukar skära rätt mycket runt 660hz och boosta lite vid 70-80hz samt 1,5khz sen

genom fatson. 🙂

Boosta vid 70, 80 hz?!?! Gör jag det blir det så ini h-e djup bas att allt välter o skakar sönder...

Och fatson? Vad är det? ⚠️

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Idag så (på elbas) satte jag hp-filter på 40 hz, boosta jag typ 2 db 42 hz, 3 db 133 hz, skärde typ 11 db med högt q värde vid 77 hz och satte multiband kompressor mellan 105 hz och 200 hz och boostade och komprimerade sen så boostar jag 3 db runt 850-1000 hz med normalt q-värde (i mitten), och sen på kicken boostade jag 5,5 db 75 hz med någorlunda högt q värde så att inte 40 hz eller 130 höjdes, sen så skär jag 130 hz ordentligt fram till typ 600-700 hz (behövs inte där ändå) och höjde 6 db på 3,4 khz .. Ha alltid bastrumman i tankarna när du mixar bas, om du boostar både bastrumma och elbas på samma basfrekvens så kommer dom sjunka in i varandra så att ingen av dom hörs och resultatet är ett jävla buller som får det att låta som du mastrat resten av låten med en kompressor med för lågt release-värde (typ, haha alltså det där pumpa-pumpa ljudet)

I det materialet jag mixar nu iaf så lät det kanon såhär. Basen gick genom "bass pro" i guitar rig 4 (som jag faktiskt börjat uppskatta mer än ampeg som jag använde till allt förut, tycker inte om ik multimedias ampprogram-design, det är nog därför). Trummorna är inspelade med ett drumit five till addictive drums, vilket var grymt skönt eftersom att kicken kom i otakt i dom där "pang" ögonblicken lite här och var, samt grymt skönt iom det att får större kontroll över trumljudet.

Redigerat av hwasser
Dela på andra sajter

Idag så (på elbas) satte jag hp-filter på 40 hz, boosta jag typ 2 db 42 hz, 3 db 133 hz, skärde typ 11 db med högt q värde vid 77 hz och satte multiband kompressor mellan 105 hz och 200 hz och boostade och komprimerade sen så boostar jag 3 db runt 850-1000 hz med normalt q-värde (i mitten), och sen på kicken boostade jag 5,5 db 75 hz med någorlunda högt q värde så att inte 40 hz eller 130 höjdes, sen så skär jag 130 hz ordentligt fram till typ 600-700 hz (behövs inte där ändå) och höjde 6 db på 3,4 khz .. Ha alltid bastrumman i tankarna när du mixar bas, om du boostar både bastrumma och elbas på samma basfrekvens så kommer dom sjunka in i varandra så att ingen av dom hörs och resultatet är ett jävla buller som får det att låta som du mastrat resten av låten med en kompressor med för lågt release-värde (typ, haha alltså det där pumpa-pumpa ljudet)

I det materialet jag mixar nu iaf så lät det kanon såhär. Basen gick genom "bass pro" i guitar rig 4 (som jag faktiskt börjat uppskatta mer än ampeg som jag använde till allt förut, tycker inte om ik multimedias ampprogram-design, det är nog därför). Trummorna är inspelade med ett drumit five till addictive drums, vilket var grymt skönt eftersom att kicken kom i otakt i dom där "pang" ögonblicken lite här och var, samt grymt skönt iom det att får större kontroll över trumljudet.

Oj, det var ett utförligt svar! HP-filter vid 40 hz, tyder det på fyrsträngad normalstämd bas? Femsträngad går väl lägre?

Min kaggemick EV ND 868 låter bäst utan eq, då låter den bra i alla stereosar, så jag har ingen boostfrekvens på den där jag kan skära motsvarande på elbasen. Att jag får så överdriven fetbas beror nog lite på att jag komprimerat den för häftigt. Spelmässigt brukar jag lägga basen sist av allt, (lägger "arbetsbas" flera ggr) borde nog göra samma med basljudets skruvande....

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.