Hemluth Postat 5 februari 2005 Dela Postat 5 februari 2005 (redigerat) Jag letar efter något som har en line-in, en phones-out och sedan en sladd för strömförsörgning. Alltså inget med.. Finns det något sådant? Jag har en vän som behöver en sådan komponent för att få nåt elektroniskt instrument att fungera, och han vill inte vara beroende utav datorn och känner inte för ett mixerbord. Redigerat 5 februari 2005 av Hemluth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 5 februari 2005 Dela Postat 5 februari 2005 Låter som en hörlursförstärkare skulle passa bra. google Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 5 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 5 februari 2005 Det verkar som att användningsområdet varrätt, dock var prislappen nästan 4-5x så stor som på et billigt mixerbord. :/ Prisklassen skulle allså gärna hålla sig <500:-.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 5 februari 2005 Dela Postat 5 februari 2005 Du kan nog hitta enkla hörlursförstärkare för ungefär 5-600:- En hörlursförstärkare är ju precis det du frågar efter. Line in, förstärkt till phones out. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 5 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 5 februari 2005 (redigerat) Ger en hörlursförstärkare ström till manicken som kommer med line-in, då? Prylen behöver tydligen ström via just sin egen out-put. I så fall är ju hörlursförstärkare alltså helt perfekt... Redigerat 5 februari 2005 av Hemluth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 5 februari 2005 Dela Postat 5 februari 2005 Jag har aldrig sett en hörlursförstärkare med phantommatning men det skadar inte om du letar runt lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Diwic Postat 5 februari 2005 Dela Postat 5 februari 2005 Ger en hörlursförstärkare ström till manicken som kommer med line-in, då? Prylen behöver tydligen ström via just sin egen out-put. I så fall är ju hörlursförstärkare alltså helt perfekt... Öhm...vad är det för väldigt underlig pryl som kräver ström via sin egen output, som alltså är line-out? De flesta utgångar kan jag tänka mig går sönder om man försöker mata dem med ström. Om det däremot är en mic med fantommatning du pratar om så räcker det inte med en hörlursförstärkare, du behöver en preamp också. Om nu inte hörlursförstärkaren har det inbyggt, vill säga. // David Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
godhead Postat 5 februari 2005 Dela Postat 5 februari 2005 ring musikaffären o kolla upp det... tror nämligen både behringer och samson har nån sån pryl. behringer är ju troligtvis billigast, som alltid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 6 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 6 februari 2005 Ger en hörlursförstärkare ström till manicken som kommer med line-in, då? Prylen behöver tydligen ström via just sin egen out-put. I så fall är ju hörlursförstärkare alltså helt perfekt... Öhm...vad är det för väldigt underlig pryl som kräver ström via sin egen output, som alltså är line-out? De flesta utgångar kan jag tänka mig går sönder om man försöker mata dem med ström. Om det däremot är en mic med fantommatning du pratar om så räcker det inte med en hörlursförstärkare, du behöver en preamp också. Om nu inte hörlursförstärkaren har det inbyggt, vill säga. // David Jag har hört vad det är han vill ha nu.. Alltså, han vill låta en såndär lågbudget datormick för 20:- (de har dock riktigt bra omniupptagning, och är gentligen det mest prisvärda som finns) som ska stå och banda in ett rep. Men då ingen orkar släpa dit en hel dator behövs alltså någon liten komponent som fungerar likadant som ett datorrljudkort i det falet - ger strömdörsörjning via telepropp och kan sedan skickas vidare via line-out.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Procedomani Postat 6 februari 2005 Dela Postat 6 februari 2005 (redigerat) Öh, jag fattar ingenting... Han vill spela in med datormicken när ni repar FAST han inte vill ha dit en dator? Är jag korrekt ute nu? Vad sägs om en bandspelare, md, dat, stereo? Datormicken ska väl inte matas med ström? Nä, annars så fattar inte jag frågeställningen. Edit: Nä nu har jag funderat lite grann och nu tror jag att jag hänger med. Han vill ha en preamp...tror jag. Eller nä, jag ger upp... Edit2: Nä, jag kan inte släppa detta. Vad ska han spela in på då. Kan han inte köra på något med inbyggd micförstärkare. Eller har han bara datorn som micförstärkare. Det funkar väl bara med kort som har preamp. Nä nu lovar jag att vara tyst. /H Redigerat 6 februari 2005 av Procedomani Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 6 februari 2005 Dela Postat 6 februari 2005 Är det inte snarare en preamp det är ute och susas efter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 7 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 7 februari 2005 Detta är nog lika förvirrart som det verkar. Men det var alltså önskvärt att ha en datormick stående i ett reprum och spela in, utan att en dator är närvarande. Jag utgår ifrån att en datormick ska ha ström, då de mesta elektriska apparater kräver el. Ja, någon typ av preamp skulle det nog vara, ja. Men vad finns det för preamps i sådan prisklass att de inte är overkill för en 20:- datormick? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 7 februari 2005 Dela Postat 7 februari 2005 Hmmm... Men vad ska det spelas in på då? Låter som att det borde bli billigare att skaffa en bättre mick än att försöka få tag på nån obskyr "preamp"... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mannex Postat 7 februari 2005 Dela Postat 7 februari 2005 Alltså datormickar brukar väl ha en sån där "minitele"-kontakt, samma som du kan koppla till en MD med inspelning t.ex. eller göra om till vanlig tele med en liten omkopplare för en tia. Att en 20-kronors-mick skulle behöva strömförsörjas låter inte troligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 7 februari 2005 Dela Postat 7 februari 2005 Vad ska killen spela in på då? Minidisc? Dom flesta inspelningsapparater har ju redan en preamp för just sånna mikar du pratar om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 7 februari 2005 Dela Postat 7 februari 2005 Jag har aldrig hittills sett annat än dynamiska datormicar, så någon fantommatning kan definitivt inte behövas... Vad du skulle behöva är en micpreamp av tvivelaktig kvalisort (med tanke på micen... 😎 ) för att förstärka upp den svaga micsignalen. En sådan i lagom prisläge kan du hitta HÄR. 69:- för en mirkofonförstärkare (sic!) är nog i paritet med micens kvalitet... En låda kan man också hitta och de ligger kanske på 20-30:-. Kontakter till in- och utgång behövs också och de ligger nog på ett par tior styck - och sist men inte minst så behövs en nätdel för att driva förstärkaren - och de ligger strax över en hundralapp. Omkring 250:- och några minuters tidsfördriv är alltså troligen det billigaste du kan komma undan - och så fort du får för dig att använda en bättre mic, så får du nog byta ut byggsatsen till något bättre, misstänker jag... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.